|
|
Detectius psicoanalistes i divulgadors de la psicologia |
SECCION:
PsiNotes
// PUBLICAT 25/01/2013 18:05:00 |
|
|
|
 |
 |
Abans
d’El
psicoanalista (2003) de John
Katzenbach ja va existir un psicoanalista protagonista de trames
detectivesques. El
caso del psicoanàlisis
(1949) va ser la primera d’una breu sèrie de
novel·les protagonitzades per Ludwig van Zigman,
un psiquiatra i psicoanalista deixeble de Freud, que feia ús
dels coneixements de la psique i del seu tractament per resoldre
misteris i crims. L’autor d’aquesta
sèrie era J. Lartsinim i poc podia sospitar el lector
d’aquells anys que, tot llegint a
l’inrevés aquesta paraula bifront, apareixia el
veritable nom de l’autor: J. Ministral.
Jaume
Ministral i Masià (Girona,
1914- Barcelona, 1982) va ser una figura singular que té una
posició de privilegi en la cultura gironina de la segona
meitat del segle XX. Mestre de formació i
professió, treballà també en el
món editorial vinculant-se a l’editorial
Marín —dedicada a la divulgació
cultural—, al mateix temps que desenvolupava una singular i
variada producció literària. En
castellà va publicar la seva primera obra, ¡Vaya equipo!
(1946). A més de
la seva obra firmada com a Lartsinim,
també va escriure en castellà llibres de
divulgació i novel·les de
ciència-ficció. En català, la seva
producció fou multiforme i diversa, des de la
novel·la de formació en clau
humorística —Tramuntana
boja (1981)— fins
al retrat social crític, lúcid i costumista de Ciutat petita i delicada
(1975), potser la seva millor
obra. Per si tot això fos poc, va ser un veritable precursor
de quelcom tan habitual avui com és la figura de
l’escriptor que es mou per diversos mitjans; va ser autor de
teatre, guionista radiofònic d’èxit
—El
humor y la radio es va
mantenir en antena a Ràdio Nacional al llarg de vint
anys— i el responsable dels guions d’una de les
primeres sèries d’èxit de la
televisió en català, Doctor
Caparrós, medicina general
(1979), protagonitzada pel llegendari Joan Capri.
 |
Quan
Ministral/Lartsinim escriu les seves novel·les
detectivescopsicoanalítiques i les publica en la prestigiosa
Biblioteca
Oro de l’Editorial Molino, especialitzada en literatura
policíaca,
ofereix al públic un producte realment singular.En una
col·lecció on la
figura del detectiu era omnipresent —fos un investigador
privat, un
inspector de policia o un advocat—, les seves
novel·les tenien com a
protagonista un metge, més concretament un psicoanalista.
Les
coordenades històriques semblaven propícies, ja
que a finals dels anys
quaranta, el cinema i la literatura, més
enllà de
la febre surrealista
dels anys vint, havien començat a divulgar i popularitzar
—amb rigor
variable— les aportacions de Sigmund Freud. Des de
pel·lícules com Cat people
(1942) de Jacques
Tourneur;
Spellbound
(1945),
d’Alfred Hitchcock; Secret
beyond the door (1947), de
Fritz Lang, o fins i tot Forbidden planet
(1956), de Fred M.
Wilcox, tot passant per peces dramàtiques com La
llave en el desván
(1951), d’Alejandro Casona, podem parlar d’una
singular moda
psicoanalista a la qual no va ser aliena
l’aparició de les novel·les de
Lartsinim.A l’inici de la primera novel·la de la
sèrie, l’editor va
publicar una nota prou eloqüent:
Apartándose
del camino trillado de lo
puramentepolicíaco, su autor se adentradecididamente por el
terreno
casi virgen del relato de intriga que tiene por tema un problema
psicopatológico. El psicoanálisis[…],
los estudios sobre el
subconsciente, tema tan sugestivo para las nuevasgeneraciones,
servirán
de eje a los relatos que la pluma de este joven autor no
tardará en
ofrecernos. |
La psicoanàlisi havia començat a ser
introduïda a Espanya la segona dècada del segle XX,
de la mà de José Ortega y
Gasset, Enrique Fernández Sanz, Gregorio
Marañón
o, especialment, Gonzalo
Rodríguez Lafora, Luis Jiménez de
Asúa, Emili Mira i López i Ángel
Garma. Si bé es
reconeixia el seu interès, inicialment va ser objecte de
fortes crítiques per part dels estaments sanitaris. Entre
1922 i 1934 es van traduir les obres completes de Freud, que van
aproximar aquest model als metges contemporanis i van conduir a
incorporar algunes propostes psicoanalítiques en la seva
pràctica professional. Gradualment,
l’interès es va anar ampliant a altres camps, com
foren l’estudi de la personalitat del delinqüent per
part de juristes i magistrats, o la relació entre la
personalitat i l’educació per part de pedagogs.
També va suscitar reacció entre escriptors i
altres creadors artístics, com els germans Antonio i Manuel Machado,
Vicente Aleixandre, Salvador Dalí o Luis Buñuel.
En aquests anys anteriors a l’esclat de la Guerra Civil
espanyola, la societat científica i acadèmica
(des de la medicina fins a la filosofia) es mostrava receptiva i activa
envers la psicologia, impregnant-se de les aportacions de la
psicoanàlisi de Freud, Jung o Adler,
del constructivisme de Piaget i
l’Escola de Ginebra,
del conductisme de Pavlov i Watson,
de la psicologia de la Gestalt...
o la psicotècnia i la psicologia aplicada a la
selecció professional o la pedagogia.
La Guerra Civil va suposar la fi d’un període de
progrés i inquietud intel·lectual i
investigadora. Molts intel·lectuals i investigadors van
fugir a l’exili, i van prosseguir la seva activitat a
l’exterior. En els anys posteriors, es va exercir un
important control institucional sobre la psicologia fent-la renegar
dels principals corrents científics i ideològics
i adherint-la a la filosofia aristotèlica, emfatitzant la
seva vessant experimental o empírica. Tanmateix, es va
reactivar la psicotècnia en els àmbits
professional, escolar i experimental (especialment en
l’estudi de la intel·ligència i la
personalitat). La psicoanàlisi va poder revifar als anys
cinquanta malgrat les reserves religioses i polítiques,
gràcies als lligams establerts amb institucions alemanyes,
tot i que va ser una disciplina implantada de manera ambivalent. Mentre
que els preceptes freudians eren considerats poc menys que proscrits,
l’any 1954 es va reconèixer
l’Asociación Psicoanalítica
Española, que es va integrar, l’any 1958, en la
Sociedad Luso-Española de Psicoanálisis,
mantenint contactes estrets amb l’Associació
Psicoanalítica Internacional. Però encara havia
de passar molt de temps fins que, gràcies a figures cabdals
com José Germain, es comencés a sortir de la
situació generalitzada d’aïllament i a
restaurar l’afany progressista i modernitzador vers la
psicologia contemporània, així com a crear la
llicenciatura en psicologia, emparada inicialment en les facultats de
filosofia.
És
en aquest context
històric en el qual
Ministral desenvolupa la seva activitat divulgativa de la psicologia i
de la psicoanàlisi. Sis van ser els títols
publicats: El
caso del psicoanálisis
(1949), La
señorita de la mano de cristal (1950),
El
caso de la grafología (1951),
El
doctor no recibe (1952), Sencillamente
una cinta de máquina
(1952) y La
pista de los actosfallidos (1953).
En tots ells, el paper de protagonista i narrador va recaure en el
doctor Ludwig van Zigman, qui es presentava com «nacido en
Heemstede, no lejos de Amsterdam. Soymédico psiquiatra y he
sidodiscípulo del profesoraustríaco Segismundo
Freud». Sense cap
mena de dubte, Ministral va saber crear un personatge de notable
força i magnetisme ja que, més enllà
de les seves aptituds professionals com a psicoanalista, Zigman es
mostrava a ulls dels lectors com un jove psiquiatra força
mandrós que només semblava motivar-se quan es
trobava amb una enigmàtica psicopatia. Amb
perseverança i talent aconseguia desvetllar els
més profunds misteris de la psique dels seus pacients
descobrint, amb freqüència, que, més
enllà de les disfuncions, es trobava un cas criminal que
havia de ser resolt. Sempre disposat a fer un bon tiberi, a fumar-se
una aromàtica pipa i a dur una vida retirada a la seva vila
natal de Heemstede, Zigman vivia feliç sota
l’empara de la seva mare, una excel·lent cuinera
que semblava alimentar-li un enorme complex
d’Èdip. De la mateixa manera que diversos
protagonistes de la novel·la policíaca van ser
caracteritzats amb un seguit de trets que els singularitzaven
—i així podem recordar el temperamental i alhora
cerebral SherlockHolmes, l’entranyable Miss Marple, el
petulant i arrogant Hèrcules Poirot o la maternal (i
televisiva) Jessica Fletcher—, la personalitat del personatge
principal creat per Lartsinim proporcionava l’oli que feia
funcionar l’engranatge de la sèrie. |
 |
El cicle de novel·les és apassionant i irregular
i, si bé al principi hi ha una clara voluntat de difondre
els principis i mètodes freudians —així
passa a El
caso del psicoanálisis—,
a mesura que avança la sèrie va evolucionant cada
cop més cap a la narració policíaca
pura i cap al retrat de personatges i ambients. La temàtica
psicoanalítica passa de ser troncal a accessòria,
potser per evitar repetir un esquema on la interpretació
dels somnis, dels actes impulsius o de les fòbies podrien
generar un cert empobriment narratiu. Malgrat això, les
narracions se sostenen magníficament per
l’equilibrat to irònic que permet al narrador i
protagonista burlar-se subtilment tant dels procediments
psiquiàtrics com dels mecanismes de la novel·la
policíaca.
De totes maneres, l’aportació de
Ministral/Lartsinim a la divulgació del,en aquells anys,
desconegut món de la ment no s’atura amb les sis
novel·les protagonitzades pel professor Van Zigman,
sinó que l’any 1953, des de la mateixa Editorial
Molino es va publicar un manual amb el significatiu títol ¿Qué
es la psicología?,signat
per J. Lartsinim. De ben segur que el públic de
l’època va quedar convençut que el tal
Lartsinim no era un pseudònim, sinó que realment
existia i que era un expert en el camp de la psicologia i la
psicoanàlisi. Aquest breu manual presentava
sintèticament alguns dels diferents objectes
d’estudi tradicionals de la psicologia, com el Jo, les
emocions, la percepció, la
intel·ligència o processos cognitius com la
memòria o el raonament. Malgrat oferir un tast de caire
divulgatiu d’aquests temes, en ocasions incorporant
interrogants filosòfics, el que esdevé
més interessant és que planteja alguns exercicis
al lector que conviden a l’autoreflexió i
autoanàlisi, i enllaça el coneixement
teòric amb l’interès popular, a mode
d’embrionària aproximació a
l’autoajuda.
Cal valorar l’aportació de l’autor en la
difusió al nostre país d’aquestes
disciplines entre el gran públic, una tasca duta a terme des
de dos camps prou diferents i complementaris, com van ser la
ficció narrativa i els assajos i estudis de
divulgació. En el camp específicament
científic, cal valorar l’intent
d’exposar amb el màxim rigor i amenitat les
temàtiques abordades des de la psicologia, especialment
tenint en compte el context històric de
l’època, si bé en les
novel·les ho combina amb artificis narratius per generar
expectació en el lector. D’altra banda,
l’aproximació amb voluntat divulgativa
esdevé incompleta, deixant al marge importants aportacions
procedents d’altres escoles teòriques, que potser
resultarien menys «esotèriques» i
atractives al lector.
Actualment, la psicologia ha anat més enllà de
l’àmbit científic i acadèmic
per arrelar en la societat. Som testimonis d’una
àmplia difusió de continguts que han transcendit
el marc professional per passar a pertànyer al llenguatge
col·loquial. Avui no resulta estrany parlar
d’autoestima, depressió, ansietat,
síndromes… Premsa escrita (diaris i revistes
més o menys especialitzades), ràdio,
televisió i Internet constitueixen autèntiques
plataformes per divulgar amb diferent grau d’encert, rigor,
profunditat i ètica diversos conceptes, mètodes i
aproximacions a fenòmens de diversa índole, i
apropen la psicologia a la població-lego. De la mateixa
manera, la literatura en general i el gènere
policíac en particular han evolucionat incorporant elements
cinematogràfics, històrics, científics
i tecnològics que han afegit complexitat a les trames
narratives.
En aquest context d’àmplia difusió de
la psicologia i de rica complexitat narrativa, en un temps en
què personatges clàssics són
actualitzats i posats a la pell dels homes i les dones del segle XXI,
esdevé del tot refrescant llegir una obra que recupera
l’essència detectivesca clàssica, que
ens trasllada a una època anterior al desengany i
desencís polític i social actual, amb una
aproximació innocent, ingènua i
primigènia de la psicologia. L’editorial gironina
Curbet ha reeditat recentment El caso del
psicoanálisis y La señorita de
la mano de cristal, una
magnífica oportunitat per descobrir una proposta tan
singular.
Joan Miquel Soldevilla - Col. 11.296
Joan Manuel Soldevilla - Catedràtic de Llengua Castellana
Referències
CARPINTERO, H. (1994). Historia de la Psicología en
España. Madrid: Eudema.
SAIZ, M.; SAIZ, D. (coord.) (1996). Personajes para una historia de la
psicología en España. Madrid: Pirámide.
SÁNCHEZ-BARRANCO, A. (2004). Historia de la
psicología:Sistemas, movimientos y escuelas. Madrid:
Pirámide.
Reedicions
LARTSINIM, J. (2011).El caso
del psicoanálisis. Girona: Curbet.
— (2012).La señorita de la mano de cristal.
Girona: Curbet.
Edicions
originals
LARTSINIM, J. (1949).El caso
del psicoanálisis. Barcelona: Molino.
— (1950).La señorita de la mano de cristal.
Barcelona: Molino.
— (1951).El caso de la grafología. Barcelona:
Molino.
— (1952a).El doctor no recibe. Barcelona: Molino.
— (1952b).Sencillamente una cinta de máquina.
Barcelona: Molino.
— (1953a).La pista de los actosfallidos. Barcelona: Molino.
— (1953b).¿Qué es la
psicología? Barcelona: Molino.
|
|
|
|
|
|