|
|
Entrevista a Aldo Morrone, coordinador i formador del Consensus Mediation Center de Montreal |
SECCION:
Entrevistas
// PUBLICAT 11/03/2013 13:31:00 |
|
|
|
 |
 |
CLICA
AQUÍ PARA LA VERSIÓN DEL ARTÍCULO EN
ESPAÑOL
 |
Els
passats 22 i 23 de febrer, la Secció
d’Alternatives de Resolució i
Gestió de Conflictes (ARC) del COPC va organitzar una
jornada dedicada
a formar a psicòlegs mediadors com a coordinadors de
parentalitat en
les separacions d’alta conflictivitat. La jornada va comptar
amb la
participació de dos experts de prestigi internacional,
establerts al
Canadà, com Aldo Morrone i Dominic D’Abate. Connie
Capdevila, vocal de
la junta d’ARC del COPC, va tenir ocasió de xerrar
a bastament amb ells,
per tal de difondre el seu coneixement entre els
col·legiats.
Aldo Morrone és mediador des de 1984, coordinador i formador
del
Consensus Mediation Center de Montreal i formador internacional amb 25
anys d’experiència a diversos països,
especialment de l’àmbit europeu. |
Què caracteritza les famílies amb alta
conflictivitat amb les que treballa el coordinador de parentalitat?
Jo no faig una categoria especial de famílies amb alta
conflictivitat. El que defineix l’alta conflictivitat
és la cronicitat del conflicte. Penso en el conflicte en
termes de quatre característiques o factors: les
característiques intrapersonals, les relacions
interpersonals, l’objecte del conflicte i el context familiar
i la societat.
Podria
precisar aquest concepte de les ‘característiques
intrapersonals?
Són aquelles característiques
intrapsíquiques, com els pensaments o estils cognitius que
cadascú té a la seva ment, el
caràcter, els problemes de salut mental, o la
gestió de la ira, que afecten la relació entre
dos o més persones membres de la mateixa família.
Els psicòlegs coneixeu bé aquests aspectes. Per
citar un parell d’exemples prou gràfics i
universals, la gelosia existent entre el nen i la nova parella del pare
o la que mostra un adult amb la nova parella de l’ex. Aquesta
gelosia es manifesta amb el rebuig d’un nen per la nova
parella del pare, que no el permet ser amable amb ella. En lloc de que
el conflicte sigui un pas cap al creixement personal, es congela i es
fa crònic.
Passem
a definir el segon aspecte, el vinculat a les relacions interpersonals
en l’alta conflictivitat
Habitualment, es tracta de malentesos entre ex parelles que poden
afectar a un tercer, normalment als seus propis fills i filles. Torno
als exemples, per tal de fer-ho gràfic. Pensem en uns pares
que canvien un cap de setmana la seva rutina de cura dels nens, si
tocava tenir-lo al pare, ara s’encarregarà la
mare. Ell esperava veure a un o l’altre i com s’ha
quedat frustrat, reacciona contra el progenitor que va iniciar la
separació, al que fa inconscientment culpable de no poder
veure a l’altre. En el decurs de la jornada, vam mostrar el
cas d’una família amb tres fills, que
després de la separació, iniciada per ella,
vivien amb la mare. Hi havia conflicte entre ella i un fill
pre-adolescent, a qui vam demanar que fer un dibuix de la
família. En ell, es veia a la mare sola i els tres fills amb
el pare. Mostrava així la seva solidaritat amb el progenitor
absent, que no convivia amb els nens.
Explicar
la separació dels pares als fills és sempre una
qüestió cabdal en aquests processos. Com
se'ls pot dir més enllà
d’estar en aquell moment els dos junts i donant-los una
explicació prèviament pactada?
Una explicació consensuada dels pares pot ser un bon
objectiu per treballar i aconseguir. A banda de que els pares mostrin
solidaritat, és molt important que estiguin oberts a
escoltar als fills. És habitual que els professionals
mostrem tendència a pensar en un procés lineal
dels anomenats “top down”; és a dir, els
pares expliquen al nen. És
bàsic que pensem en un
procés circular entre tres persones o les que siguin,
comptant pares i fills. El nen necessita explicar la seva
versió de la separació, no només que
li expliquin. Ell té la seva versió i cal que la
pugui explicar i que els pares puguin escoltar-lo de manera ben
receptiva. “Per què crec que us
separeu?”. Aquesta explicació s’ha de
conciliar amb la dels pares. Així es construeix la narrativa
familiar de la separació. No la narrativa parental
sinó la de la família, incloent-hi als fills.
Típicament, la mediació familiar i la
coordinació de parentalitat ha consistit en
mediació entre pares. En canvi, la mediació a la
família és la que inclou als nens, valora i
té en compte la seva veu. Sembla un pas obvi,
però no es fa a tot arreu. Si el nen o nena no té
tota la informació i ha d’imaginar-la o
endevinar-la, ho farà de manera errònia. Si se
l’exclou de les explicacions i se li guarden massa secrets,
haurà d’inventar la realitat; i ningú
la inventa adequadament.
Passem
al tercer aspecte, l’objecte del conflicte. Quins resulten
els més difícils?
Alguns objectes de conflicte son més fàcils de
tractar que altres. Ningú pot preveure quin és el
més difícil. Per exemple, recordo un cas que, en
teoria, quasi resultava d’èxit: Els pares es van
posar d’acord en totes les coses que feien
referència al fill. Mostraven una actitud comú
sobre el que era important pels nens. Podríem dir que,
ideològicament, eren com dos germans. El desacord va arribar
al parlar del compte bancari del fill. L’havien obert
conjuntament i quan es van separar, el pare va agafar els diners del
compte i va explicar les seves raons per a fer-ho. La mare, en canvi,
li deia que havia “robat” els diners.
Aquí no es tractava tant de la quantitat, sinó
del simbolisme i del que representava per a ella, quelcom ben diferent
al que pensava el pare. La raó més
freqüent per la separació no sol ser la manca
d’amor ni la violència, sinó el no
respectar la llei número u de la relació, que
és la fidelitat. La infidelitat resulta molt
difícil de superar. Aquí, l’objecte del
conflicte és “he tingut un afer i em
separo” o “has tingut un afer i em vull
separar”. La infidelitat bloqueja la comunicació.
Es tan intolerable per l’altre que, després de la
separació, es pot convertir en alienació.
“Em vas enganyar” es converteix en una
raó per “treure’t de casa”, i
per “no enviar-te els nens a veure’t
perquè hi ha una dona que no s’ho
mereix”.
A
l'hora de treballar amb les famílies amb alta
conflictivitat, ha comentat que la darrera característica a
valorar fa referència al context i, dins d’aquest,
al context familiar i la societat.
El context és una constant on emergeix el conflicte. Es
l’espai on sorgeix el conflicte i on s’escriu la
història. El context ajuda a la gent a donar-li valor a tot,
hi dóna significació. Ajuda a escalar i
desescalar el conflicte. El context familiar inclou els nens i altres
membres de la nova família, la família
reconstituïda. No donem suficient importància a la
participació dels nens en la mediació o
coordinació de parentalitat. La història del
conflicte forma part del context. Òbviament, quan els
protagonistes reescriuen la seva pròpia història,
ho fan de manera negativa: “Quan estava
embarassada, tu volies un avortament. Ara que ens hem separat, tu vols
la custòdia compartida, però no volies el
nen”. Exemples d’aquest caire. Quan arrenca el
conflicte, es reescriu la història comuna, oblidant, per
seguir en aquest exemple, tots els anys que ambdós
s’havien preocupat de cuidar el fill des que va
nàixer.
Quin
seria el paper que juga la societat en aquests tipus de conflictes?
Després d’una separació, el que importa
pel que fa a les famílies en transició consisteix
en la manera d’organitzar la continuïtat de la
relació, com ha de ser a partir d’ara. Quan parlo
del context de la societat, faig referència a la
intromissió extraordinària de les institucions i
als procediments socials en els temes familiars: La societat com a
categoria especial, la manera com treballen els advocats, les
estratègies de negociació formal,
l’exclusió sistemàtica del nen,
etcètera... En el sistema judicial adversarial, es busca la
veritat, qui va fer què, qui té raó i
qui no en té. És un mecanisme que
t’allunya de la continuïtat de la relació.
Com es produeix aquesta intromissió de les institucions de
la que parla?
Crec que els processos i mecanismes de solució de la
família formen part del context familiar. I torno als
exemples i a les preguntes retòriques per formular-los: Com
decidim quina pel·lícula anem a veure, com
resolem els problemes? Com s’adapta la família a
situacions estressants? Com es supera la pèrdua
d’un treball, dificultats econòmiques,
l’accident o malaltia d’un dels membres de la
família...? Quan intervenen les institucions interfereixen
amb els processos de solució de la família.
Parlant d’intromissió de les institucions, posem
per cas que una família es separa i el cap a la feina, els
advocats o el jutge demanen a un dels progenitors afectats en la
separació que decideixi les seves vacances al
març i dona la casualitat que l’escola on estudia
el fill estableix que les famílies matriculin els nois o
noies pel proper curs també durant el mes de
març. És a dir, l’agenda de la
família no coincideix amb la que ha marcat la
institució. És una urgència exterior,
en aquest cas del sistema escolar, o pot ser laboral, judicial,
d’altres àmbits. I per la família, si
s’acaba de produir la separació, queda ben clar
que hi ha altres prioritats, altres urgències de les que
s’han d’ocupar. Parlem de la perspectiva
eco-sistèmica, de la influència dels diferents
sistemes. El punt de fricció es troba entre
l’autocontrol de la família contra el control
institucional. Hi ha una diferència clara, com de 180 graus,
entre les solucions que comencen els implicats en la
separació, malgrat involucrin a professionals i sistemes, en
absolut contrast amb el que significa deixar en mans
d’advocats que negociïn per tu, o deixar que els
jutges decideixin.
La coordinació de parentalitat representa una
intrusió de factors externs a la família. El que
realment importa és ajudar als pares a anar cap a solucions
que ells mateixos posin en marxa, a les anomenades solucions auto
iniciades.
Pensant,
precisament, en les intervencions amb aquestes famílies,
quines reflexions recomanes per els psicòlegs, mediadors i
coordinadors de parentalitat que treballen amb elles, considerant
aquests quatre grups de característiques?
Ara ve
la màgia, ho convertim en
alquímia... Convertim el que és lleig en or. Hem
de buscar les característiques intrapsíquiques
harmonioses. Es tracta també d’harmonitzar
relacions i esperonar aquestes solucions iniciades per la
pròpia família des del seu context. Resulta molt
important ser conscient que, en aquestes famílies, els
membres no poden considerar les característiques positives
intrapsíquiques de l’altre, les veuen de manera
limitada. Si etiquetem a una persona com a violenta, desacreditem les
altres qualitats, les marginem o deixem de banda. Generalitzem a partir
d’una determinada característica i la persona
deixa de ser complexa, i es converteix en tasca difícil el
veure i valorar les altres característiques parentals. Com a
professionals, hem de buscar l’excepció i
subratllar-la. Quin moment trobem en el que no son conflictius? Un pare
que incompleix el mandat judicial, si que compleix quan cada divendres
a les 6 recull al seu fill. L’excepció
és el peu a la porta per desacreditar la visió
globalitzada negativa. Pels professionals és una
estratègia d’intervenció. El conflicte
amb el que ens enfrontem inclou la sobre dramatització i la
sobre generalització. Tot o res. Això porta a
l’alienació d’un, de l’altre i
del nen. Recordo una novel·la d’Alessandro
Baricco, “Oceano mare”, en la que el personatge
protagonista és un professor que cada dia passeja amunt i
avall per la platja. Finalment, algú li pregunta
perquè només mira el terra i el protagonista
contesta que busca el límit entre
l’oceà i la terra per acabar la seva
enciclopèdia sobre els límits de les coses. Els
psicòlegs poden estar temptats d’utilitzar el
model mèdic; és a dir, enfocar en categories de
gent. Això no permet considerar les dinàmiques
complexes existents entre la conducta harmònica i
conflictual. I això val per tots nosaltres, no
només per les famílies amb les que treballem. Si
diem que son persones altament conflictives, no els ajudem. Cal que
busquem les excepcions, les característiques positives. Hem
de ser ben conscients de totes aquestes dinàmiques que es
produeixen entre els factors destructius o negatius i els constructius.
Al cap i a la fi, uns determinen els altres.
Com
recomana buscar els objectes harmoniosos?
Imaginem que hi ha hagut violència, que, ho poso en extrem,
un ha trencat la cadira al cap de l’altre. És un
fet clarament identificable com conducta conflictiva agressiva. Tot i
així, el professional ha de buscar altres situacions
conflictives en les que la persona no va agafar la cadira.
Què va fer? Busquem conductes menys destructives
alternatives com a part de les solucions harmonioses i ho fem en el
context espacial. Una de les coses més bàsiques
en les situacions estressants i conflictives i, fins i tot, en les
violentes és el context espacial. Observem la
tendència dels conflictes a sorgir en un lloc determinat,
amb una persona específica, amb una conducta
específica, amb un objecte específic. Per
exemple, conductes com donar un cop de puny a la taula de la cuina, o
cridar, sobre el tema dels deures del fill o sobre quan
l’altre arriba tard de la feina, respectivament. Busquem quan
no es donen lloc els rituals del conflicte. És a dir, els
conflictes no sorgeixen 24 hores al dia i hem d’anar a trobar
aquests espais que no en tenen. El professional ha de descobrir, pel
que li comenten les mateixes persones interessades, altres moments del
dia, altres situacions, contexts i converses en les que no es crida o
no es donen cops de puny sobre la taula. No hi ha dimonis purs. Parlem
d’alta conflictivitat però es centra en un
conflicte concret, congelat, que ja s’ha convertit en
crònic. Les intervencions han de tenir en compte el context
de la nova família. Si, com professionals, limitem la
visió en la família pare-mare-nen, ens oblidem de
que una família reconstituïda també
consta d’altres membres. Els professionals no poden
intervenir igual en una família tradicional que en una altra
reconstituïda. Busquen una bona raó per poder
justificar invitar als nens o a una nova parella a les sessions. Veure
a la nova parella en el jutjat és vist com una
provocació o una manipulació, quan
també es pot veure com que es tracta de la persona que pot
ajudar més en una situació estressant.
Entrevista
per Connie Capdevila, col. 8311
|
|
|
|
|
|