|
|
TDA/H: Un diagnòstic controvertit |
SECCION:
PsiNotes
// PUBLICAT 22/05/2014 17:39:00 |
|
|
|
 |
 |
Des de fa uns anys, una gran quantitat de nens inquiets, amb
dificultats per aprendre i problemes atencionals, que molesten dins la
classe o que entren en conflicte amb els seus companys i els adults que
els envolten, acaben diagnosticats de Trastorn per Dèficit
d’Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDA/H).
Un grup de professionals del Vallès i del Bages, que
treballem en clínica infantil des de
diferents disciplines estem sorpresos i
amoïnats davant l’allau d’aquest
diagnòstic. És per això que en les
reunions de treball hem anat posant en comú les nostres
experiències i aprofundint en l’estudi
d’aquesta problemàtica.
A primera vista, sembla indiscutible que tots els professionals de la
salut mental infantil valorin de la mateixa manera aquesta etiqueta
diagnòstica. Però què hi diuen
realment els experts? En realitat, el TDA/H és un tema
controvertit. No hi ha quòrum en quant als criteris
diagnòstics, ni unanimitat en la consideració
dels factors determinants ni en els tractaments. Què seria
doncs, causa o conseqüència? És un
trastorn que en aquests moments no té una base
etiopatogènica contrastada, sinó que
és un conjunt de signes i símptomes. El
dèficit d’atenció o la hiperactivitat
estan presents en molts altres quadres psicopatològics,
però actualment semblaria que tot és TDA/H. A
tall d’exemple el CIM-10 afirma que en un quadre de TDA/H no
hi poden haver comorbilitats; en canvi hi ha
d’altres manuals diagnòstics que no són
tan rigurosos a l’hora de contemplar i diferenciar la
simptomatologia que engloba aquesta síndrome, augmentant el
citat calaix de sastre.
Diagnòstic:
TDA/H?
No neguem
l’existència del trastorn per dèficit
d’atenció amb una base
neurològica, però la síndrome que es
pretén utilitzar pel diagnòstic
inclou símptomes i signes extremadament variats:
hiperactivitat, baixa
autoestima, dificultats en les relacions, trastorns
d’aprenentatge,
baixa tolerància a la frustració, problemes
d’atenció... Aquesta
simptomatologia pot, no tan sols pertànyer a quadres
psicopatològics
diversos, sinó, fins i tot, ser
l’expressió saludable d’un malestar. Per
tant, no podem confondre un nen amb dèficit
d’atenció que pot ser o no
mogut ,amb un TDA/H en els termes que s’utilitza enguany. |
 |
Pensem que l’ús indiscriminat d’aquesta
etiqueta diagnòstica és fruit d’un
reduccionisme biològic portat a l’extrem, on tota
l’àmplia gama de simptomatologia inclosa en el
quadre clínic és atribuïda
únicament a un mal funcionament neurològic. Donat
que es corre el risc de convertir al citat diagnòstic en un
calaix de sastre, proposem ampliar la visió
d’aquesta problemàtica partint d’un
estudi més específic que discrimini cada cas.
Caldria que ens qüestionéssim: què li
passa a aquest nen?, per què li costa tant de
concentrar-se?, què fa que sigui el seu cos qui expressi el
malestar en comptes de les seves paraules?, què el neguiteja
i el fa patir?
Per poder tenir eines i respondre aquests interrogants, el punt de
partida és l’estudi dels processos que
s’adquireixen en el desenvolupament normal i que en el TDA/H
estan alterats: la capacitat d’atenció i el
control dels impulsos.
Per desenvolupar la
capacitat d’atenció i el control
d’impulsos...
L’atenció és la capacitat per
centrar-se conscientment en alguna cosa i mantenir-hi
l’interès. El control d’impulsos
requereix la capacitat de tolerar l’espera i
contenir l’acció a través del
pensament.El nadó no neix amb aquestes capacitats
i entenem que, tant l’atenció com la capacitat de
pensar abans d’actuar, són processos que es van
adquirint al llarg del temps i que requereixen unes determinades
condicions per tal que es puguin desenvolupar.
Ja des del naixement és necessari poder acollir i atendre
les necessitats físiques i emocionals del bebè
per tal que aquest pugui
estructurar el seu psiquisme. Pensem que diferents
circumstàncies com
ara ingressos hospitalaris, carències i
negligències en els primers
temps, trastorns mentals dels pares i situacions
traumàtiques
ambientals, entre d’altres, en irrompre en aquest
procés, no donen l’estabilitat necessària
per l’estructuració mental. De la mateixa manera
que l’aparell digestiu
requereix d’un període de maduració en
el que no se’l pot exposar a
aliments pels quals no està preparat, la
maquinària mental també
requereix el seu temps i d’una
dosificació curosa que permeti
l’evolució que abans esmentàvem.
En paraules del Dr. Tizón
(2011), “segons
l’emoció-sensació que predomini en la
vida inicial del
bebé (plaer/desplaer; por/tranquil·litat;
sensació de
necessitat/sensació de satisfacció)
dominarà en el seu futur la confiança
bàsica
o,al contrari, la desconfiança bàsica”.
Tots els professionals que
treballem en el camp de la psicologia infantil coneixem la
importància que aquesta confiança es
desenvolupi i, en l’actualitat,
les neurociències avalen com la interacció dels
primers temps
influencia en l’estructura neuronal.
D’altra banda cal
estimular a
l’infant, bo i evitant l’exposició
massiva d’estímuls. Caldrà que
l’adult l’acompanyi i l’ajudi a
mantenir la constància vers els
objectes del seu entorn. Tots entenem que un nen de 3 anys no
té la
mateixa capacitat d’atenció que un nen de 5 ni que
un de 10. L’experiència
relacional i afectiva serà el mitjà
a través del qual es vehicularà aquest
procés d’atenció.
Posar límits
al nen per tal d’ajudar-lo a diferenciar el que és
bo per ell del que
no, és una altra condició indispensable en
aquests processos. L’infant
ha d’entendre que la norma està al servei de
preservar-lo i que li
marca el camí del seu creixement. Si el nen ha pogut
incorporar la
noció de límit, podrà discriminar a
què li convé atendre, no quedant
exposat a un caos d’estímuls en el que es perd.
Aquestes
funcions permeten anar construint un sistema de representacions mentals
que s’anirà fent més complex al llarg
de la seva maduració. Així el nen
podrà anar gestionant els seus estats afectius sense haver
d’evacuar-los a través de la descàrrega
motora i sense quedar envaït en
un caos d’estímuls que no li permeten
concentrar-se. A mesura que
l’infant va confeccionant aquest sistema avança en
el seu procés
d’individuació podent diferenciar els
seus afectes dels altres i
regular-los.
 |
D’aquesta
manera, aquest sistema de representacions permet anar desenvolupant la capacitat simbòlica,
imprescindible per qualsevol procés
d’aprenentatge. Un
nen atès emocionalment, estimulat i que ha pogut incorporar
uns límits
té més possibilitats de poder dur a
terme el procés de simbolització
amb èxit, fet que l’ajudarà a tenir un
millor maneig dels seus impulsos
i capacitat de concentració.
No hem d’oblidar que en el
desenvolupament mental també intervenen factors
d’ordre biològic
(retard mental, trastorns neurològics, diverses
predisposicions
constitucionals entre d’altres…) que poden
dificultar aquest procés.
Fóra bo poder fer un diagnòstic diferencial
acurat que discrimini
l’etiologia de la inatenció i la impulsivitat. |
Més
enllà del símptoma…
Existeixen diferents etiologies que desemboquen en els mateixos
símptomes d'inatenció i impulsivitat i
és cabdal diferenciar-les, donat que no requereixen els
mateixos abordatges. No és el mateix, per exemple, un nen
que no atén perquè està vivint la
separació dels pares, d’un nen que no
atén perquè no entén el que se li
està explicant. Són símptomes que, en
sí mateixos, no ens diuen res.
Volem mostrar diferents tipus de desatenció i
d'hiperactivitat per fer palès que cal una
exploració en profunditat que examini cap a on va
l’atenció, per què no pot mantenir-se
en el món extern i al servei de què
està.
Tipus
d’inatenció
A partir de l’estudi que Beatriz Janin (2004) ha fet sobre
aquesta problemàtica i de les nostres reflexions proposem
diferents tipus d’inatenció:
•
El nen desconnectat: Es donen desconnexions de
l’espectre autista sense ser autista. Són nens
molt vulnerables i que viuen el món com a
perillós, replegant-se en les seves sensacions,
més que en la seva realitat interna. Ens podríem
plantejar l’existència d’una doble
desconnexió: del món extern i de
l’intern.
•
Nen exhibit: Pot haver estat viscut com un
objecte d’exhibició per part dels familiars, i
queda fixat en una posició passiva que impedeix la recerca
activa necessària pròpia dels processos
d’aprenentatge. L’atenció
està centrada a capturar la mirada de l’altre i
busca una mirada aprovadora. Solen ser hiperactius. Vol ser
protagonista. Sense la mirada de l’altre, poden arribar a
desorganitzar-se. El control visual el sosté.
•
El nen amb una estructura narcisista: No tolera
el no saber, que l’altre en sap més i li pot
ensenyar. Poden no atendre a classe perquè suposa acceptar
que necessiten l’altre i els fa sentir molt vulnerables.
L’atenció va dirigida a evitar la
frustració i a buscar l’èxit segur.
•
El nen que permanentment necessita verificar l’amor
de l’altre: Depèn excessivament de la
mirada i aprovació de l‘altre; amb
atenció es tranquil·litza i sense aquesta
s’angoixa. L’atenció està
centrada en l’intercanvi afectiu, no a
l’intel·lectual, no pot estendre aquesta
atenció al coneixement. Aquest nen no ha pogut fer el pas
del vincle emocional al vincle que s’estableix amb el
coneixement.
•
El nen deprimit: Nens tristos que estan
elaborant un dol per una pèrdua real (persona,
situació…). El treball mental que es requereix
per dur a terme aquest procés monopolitza la seva
atenció i és saludable que es pugui dur a terme.
•
El nen que juga: Nen immadur que enfront de la
baixa tolerància a la frustració que li provoca
la vida real, fuig a la fantasia on se sent més segur. El
seu món intern no és buit, està ple de
fantasia i li és més plaent.
L’atenció està dirigida a aquest
món intern perquè el món extern pot
presentar-se-li frustrant. L’escolaritat posa a prova la seva
capacitat de tolerància a la frustració i
s’activen mecanismes per defensar-s’hi, sense
esdevenir adaptatius.
•
Els nens en estat d’alerta permanent:
Solen ser nens espantats que no poden estar atents a la realitat
externa perquè, en haver viscut experiències
violentes (adopcions, migracions, maltractes, familiars que pateixin
trastorns mentals…) necessiten controlar tots els
estímuls externs, essent incapaços de centrar
l’atenció discriminant altres estímuls
que interfereixen.
•
Els nens amb desorganització del pensament: Nens
que poden estar organitzant una estructura psicòtica, que
confonen fantasia amb realitat i tenen trastorns de pensament. Aquest
nen no ha pogut estructurar el seu psiquisme i no pot atendre
perquè està immers en un caos. És un
nen amb mancances en el procés
d’individuació i, conseqüentment, en el
de l’atenció. Aquest nen té moltes
dificultats de comprensió.
Tipus
d’hiperactivitat
L’excés
de moviment desorganitzat és considerat com un indici de
conflictives que no són evidents i cal desvetllar i
entendre. Com
elements diferenciadors s’haurà
d’observar si la hiperactivitat està al
servei de la relació o de l’evacuació i
si es busca mobilitzar a
l’altre o no. |
 |
Intentem anar concretant els diferents tipus de motricitat:
•
Nens que es mouen com a descàrrega violenta:
Nens que agredeixen com a manera de descarregar-se de la
pròpia agressivitat, sense significació
simbòlica, plens de frustració que no ha pogut
estar continguda. Hi ha un ús de l’altre com a sac
de boxe, sense esperar que el calmi, cercant treure’s de
sobre el malestar.
•
Moviment per negar els sentiments malenconiosos: nens
que, movent-se, eviten sentir el dolor depressiu propi, o dels adults
que els envolten, utilitzant el moviment o la provocació com
una manera de vitalitzar-los.
• Motricitat com a procediment
autocalmant: moviment per reduir el nivell de malestar i
excitació. Aquest intent de reduir l’angoixa a
través del moviment, no és eficaç i
s’engresquen en una hiperactivitat que encara els excita
més i els porta a nous moviments autocalmants.
•
Pensament convertit en acte: o també
anomenat pensament kinètic. Són expressions de
sensacions o pensaments que no poden mentalitzar-se i
s’expressen a través de
l’acció. Són accions que poden arribar
a tenir un significat si hi ha un observador capaç de
captar-la.
•
Motricitat com a recerca de límits i
contenció: No s’han pogut incorporar
els límits i es busca que des de l’exterior,
s’aturin. Hi poden haver accions per cridar
l’atenció, provocatives i, fins i tot, de posar-se
en risc, donat que no són capaços
d’aturar-se sols. No tenen la capacitat de
contenció incorporada.
•
Motricitat com a forma de no claudicar enfront
l’altre: viuen a l’altre com a qui
pot sotmetre’ls. Aquests nens poden ser diagnosticats com a
Trastorn Negativista Desafiant (DSM-IV-r). El seu moviment
està al servei de dominar o ésser dominats;
l’autoritat no es pot integrar com a forma de regular-se un
mateix.
•
Motricitat que expressa la confusió món
intern-món extern: món de fantasies
terrorífiques que l’empenyen a la
descàrrega conflictuant amb diversa intensitat el
món que l’envolta. La realitat externa pot quedar
inundada pels conflictes interns i la motricitat no estarà
al servei de la comunicació, sinó que
expressarà la citada confusió. Es tractaria
d’estructures més fràgils i
patològiques.
•
Motricitat al domini de la realitat, al servei del
progrés: el sistema educatiu no sempre permet
l’expressió motriu que cada alumne necessita per
comunicar-se amb l’entorn i es donen desacords que poden
generar malestar i malinterpretar-se.
Hi ha moviments que són més evolucionats
perquè poden tenir una significació i,
d’altres, només comuniquen malestar i estan al
servei d’expulsar-lo impedint els processos de pensament. En
el desenvolupament infantil és obvi remarcar el perill de no
atendre el malestar i no afavorir la capacitat de reflexió i
mentalització. Per tant, si podem donar
significació a aquest moviment, l’ajudarem a
connectar-se amb les seves emocions i no es substituirà el
pensament per l'acció.
Per concloure
Experts en epigenètica afirmen que tan sols el 25% del
combinat gen-medi ambient és genètic, la resta,
el 75% és informació que ve de tot el que ens
envolta (Mora, 2008). Les neurociències avalen la
importància de la plasticitat neuronal, que consisteix en
què hi pugui haver una modulació
sinàptica mitjançant
l’experiència.
Actualment, la sobre-diagnosticació del TDA/H
está portant a una medicalització excesiva en la
població infantil. Entenem que així
s'està desatenent una part important del problema donat que
es simplifica la problemàtica. La medicació no
resol l’arrel del problema i per molt que en alguns casos
produeixi un alleujament simptomàtic, el conflicte roman
invisible. Per tant, quan un nen es mou i no presta atenció,
hem de poder anar més enllà de la
solució farmacològica i intentar esbrinar
què li passa.
Insistim als professionals que es dediquen al desenvolupament infantil
que considerin els símptomes presents en el TDA/H
com a l’expressió d’una
problemàtica que depèn de la
interrelació d’aquesta dotació
genètica, de l’existència o no
d’una situació traumàtica, de
l’ambient i de la constitució psíquica
pròpia de la personalitat de cada individu. No es pot
considerar un factor com a única causa. Per tant, cal que
siguem conscients de la complexitat de la interrelació de
tots els factors intervinents.
Gemma Bertran, Maisa Campos, Lía Chaufan.
Membres del Cercle d’Estudis en Salut Mental del
Vallès.
Bibliografía:
• Berger, M. (1999). El
niño hiperactivo y con trastornos de atención. Un
enfoque clínico y terapéutico. Madrid: Editorial
Síntesis.
• Icart, A., (2007). Tratamiento
del niño hiperactivo a través de la familia.
Psicopatología Salud mental, M2, 31-32.
• Janin, B., (2004).
Niños desatentos e hiperactivos. Reflexiones
críticas sobre el trastorno por déficit de
atención con y sin hiperactividad (ADD/ADHD). Buenos Aires:
Editorial Novedades Educativas.
• Lasa, A., (2007). El TDAH en
el momento actual: controversias, divergencias y convergencias.
Psicopatología Salud mental, M2, 9-16.
• Lasa, A., (2008). Los
niños hiperactivos y su personalidad. Bilbao:
Asociación ALTXA.
• Mabres, M. (coord.), (2012).
Hiperactividades y déficit de atención.
Comprendiendo el TDA/H. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Colección Con vivencias.
• Mora, F. Entrevistas
digitales. Los internautas preguntan. El País digital [en
línea]. 12 de mayo de 2008. [fecha de consulta: 1
de diciembre de 2012]. Disponible en:
http://www.elpais.com/edigitales/entrevista.html?id=3800.
• Tizón, J.L, (2007).
El "niño hiperactivo" como síntoma de una
situación profesional y social: ¿Mito, realidad,
medicalización? Psicopatología. Salud mental, M2,
23-20.
|
|
|
|
|
|