El passat 18 de novembre, la Secció de Transit i Seguretat del COPC va estar present al 21è Fòrum Barcelona de Seguretat Viària, on es va abordar la problemàtica “Motos i valoració del risc”.

Es va comptar amb la participació de representants de les diverses administracions, així com de diverses entitats, que van coincidir, tots, en la preocupació per les dades d’alta sinistralitat del col·lectiu. Per posar un exemple, a la ciutat de Barcelona les motos i ciclomotors representen el 30% de vehicles que circulen, però estant implicats en el 61% dels accidents greus.

Les dades estadístiques ens donen una gran quantitat d’informació sobre diferents aspectes dels fets, com per exemple, els grups de major risc, els períodes amb més sinistralitat, els motius bàsics de la mateixa, etc. Però, hi ha un tipus d’informació que no ens poden donar i que és significativament qualitativa, com per exemple l’actitud dels conductors o conductores i el seu comportament.

El Dr. Ricard Blasco, professor de psicologia social de la UB, que va participar en la taula rodona “Riscos sobre dues rodes”, va desenvolupar en la seva exposició, la importància del comportament a la conducció. La càrrega mental de la conducció, l’avaluació del risc per part del conductor, la necessitat de reconeixement a conductors amb comportaments cívics per tal de combatre els comportaments incívics, són alguns dels punts que va tractar, introduint un motiu important a considerar que va més enllà de les simples xifres: el factor humà amb tota la seva amplitud.

A la jornada, van coincidir els diferents ponents, en la necessitat de prendre mesures per tal de millorar la seguretat dels motoristes. La millora dels sistemes de seguretat a les motos, la visibilitat dels motoristes, les campanyes destinades a una major comprensió entre els motoristes i els altres usuaris de la via, o la millora de la seguretat a les vies, són algunes d’elles. Però la millora de la formació és una mesura que van reclamar tots els ponents. Sembla lògic que tots compartim, que la millora en la formació és important per tal de millorar comportaments, però caldrà debatre en profunditat, entre els diferents agents, el tipus de formació que cal impartir.

No ens podem quedar, exclusivament, en una formació que només faciliti l’adquisició d’habilitats en la conducció. Cal donar la major part del pes en els programes formatius, a la necessària actitud cívica en la conducció, millorant la percepció i avaluació del risc, el processament de la informació i la capacitat de prendre decisions en conduir que minimitzin les accions de risc, i que per tant disminueixi el risc de sinistres.

Els psicòlegs i psicòlogues tenim molt a dir, ja que la psicologia és la ciència que estudia el comportament humà, en tots els àmbits, inclòs en el del trànsit i de la seguretat. Com a professionals en l'estudi de l'ésser humà creiem que mitjançant una formació de qualitat, podem contribuir motivant el canvi d' actituds i en la detecció dels perfils que són un risc, per tal de millorar la seguretat viària. Cal que posem fil a l’agulla.


Josep M. Monclús. Col. 19559.
Membre de la Secció de Psicologia del Trànsit i de la Seguretat