El psicòleg de presons, una aproximació teòrica i pràctica (3a part) |
SECCION:
PsiNotes
// PUBLICAT 16/07/2015 13:31:00 |
|
|
|
 |
 |
Percepció
criminològica en un marc teòric cognitiu, emotiu
i conductual
Els éssers humans tenen una tendència natural a
desenvolupar esquemes disfuncionals de pensament, fins i tot en
circumstancies òptimes, amb més motiu en
àmbits socials de creixement adversos i en contextos no
desitjats i hostils com els d'una presó.
Com s'apuntava anteriorment el marc teòric psicoeducatiu
aporta una orientació metodològica per
desenvolupar una modificació d'esquemes en persones que
cometen actes delictius. Es planteja ara que sota aquests actes
existeix una personalitat on les creences antisocials correlacionen
més o menys amb un equilibri emocional alterat (moltes
vegades inconscient), de manera que representen àmbits que
es retroalimenten i es poden treballar de manera propera malgrat els
continguts diferents. Les tècniques d'abordatge
terapèutic posaran més èmfasi en la
variable cognitiva, emocional o conductual en funció de la
perspectiva teòrica i del moment del procés
rehabilitador.
La potència teòrica del model cognitiu conductual
té un recorregut de gran abast i és susceptible
de crear vinculacions entre creences, pensaments,
pertorbació emocional i actes antisocials, tots, processos
cognitius qualificats per establir formulacions explicatives i
terapèutiques en relació a personalitats
negatives, desafiadores, temeràries, impulsives, agressives,
o amb tendències més o menys
psicopàtiques.
No és anecdòtica la relació entre un
patró cognoscitiu criminòleg i estats
d'ànim desajustats associats a insatisfaccions, percepcions
frustrants, sentiments tòxics, problemàtiques
ansioses i/o depressives, que alhora correlacionen amb conductes
hostils i de consum abusiu de drogues. Són formes de pensar,
actuar i sentir interconnectades que l'intern creu justes i
acceptables, que mai ha examinat críticament, i al
psicòleg de presons correspon fer evident l'origen
cognoscitiu inadequat i la incorrecta canalització emocional
que estan a la base.
Les creences, les percepcions, l'estat mental més positiu o
negatiu, fonamentats en una escala de valors, normes, opinions,
principis, expectatives, etc., donen contingut i sentit a una forma de
pensar o dialogar amb un mateix, construeixen una moralitat, impulsen
atribucions i inferències més o menys
distorsionades que es projecten sobre la realitat i desencadenen unes
emocions, sentiments i conductes. Des de la percepció del
psicòleg de presons aquesta seqüència
acabarà estructurant en el nostre subjecte
d'intervenció una identitat que impulsarà actes
antisocials i/o estats d'ànim desajustats. Els processos
cognitius, a més a més, quan els aprenentatges
han estat deficitaris, elaboren la realitat de forma massa concreta i
rígida, i la seva sustentació cognoscitiva
és poc elaborada i rigorosa. Han estat essencialment
apresos, han adquirit un caire automàtic i de vegades
inconscient, fet que dificultarà la seva detecció
i desmuntatge. Però més enllà de les
causes o experiències que van condicionar la
creació de determinats codis perceptius antisocials, segons
el model teòric cognitiu conductual, la causa que enforteix
la seva utilització és l'adherència
actual a aquests esquemes perceptius i tipus de creences amb el seu
ús interpretatiu continuat i repetició
comportamental. Contra més estructurat sigui el
patró, més profund i rígid
serà el sistema perceptiu reactiu, i més
difícil serà desequilibrar-ho o desorganitzar-ho
amb l'objectiu de crear noves creences i pensaments més
adaptatius i una gestió emocional més racional.
Abordatge
rehabilitador i terapèutic proper a la Teràpia
racional emotiu conductual (TREC)
Segons aquest marc teòric, el psicòleg de presons
ha d'avaluar les creences i les formes de pensar irracionals i
pertorbadores que predisposen a fer atribucions distorsionadores i a
crear rigideses i resistències, factors que estan a la base
dels estats afectius alterats i de les conductes d'una
població que ha violat, sovint de manera reiterada, les
normes i els drets dels altres. Per poder-les rebatre de forma
significativa utilitzarà tècniques cognitives,
emotives i conductuals, totes dirigides a la reestructuració
d'esquemes de coneixement de risc personal i social, on
l'orientació psicoeducativa estarà molt present.
S'advoca, sense menysprear els factors desencadenants originaris, per
treballar sobretot els factors actualment mantenidors dels problemes de
conducta.
Des de la interrelació existent entre el pla cognitiu,
afectiu i de la conducta antisocial, trobaríem en la
irracionalitat el punt de referència que
orientarà el desmuntatge d'unes formes de pensar
contraproduents i justificadores, d’una
canalització errònia dels sentiments, i
d’uns comportaments contraris a les normes, les persones i
institucions socials. La reestructuració d'aquestes
categories implicaria un abordatge diferencial en relació a
estructures cognoscitives diferents, però similars respecte
al mètode i tècniques d'intervenció,
l'objectiu essencial de les quals és identificar, debatre,
qüestionar, assajar, aplicar nous esquemes per trobar un
conflicte psicològic que desencadeni noves formes de pensar,
sentir i fer, modificant la relació credencial, i
conseqüentment emocional i actitudinal, que el subjecte
manté amb si mateix, amb els altres i amb les
circumstàncies de la vida.
El psicòleg ha de possibilitar una discordança
cognitiva arrossegant a l'intern a un conflicte interior segons el
sentit adaptatiu desitjat, impulsant un esforç
intrapsíquic que derivi en una nova organització
amb nous continguts credencials suficientment significatius i nous
processos interpretatius que ajudin a posicionar-se en contra dels
actes antisocials i facilitadors de dinàmiques emocionals
ajustades. Aquesta tendència psicoterapèutica
necessita tècniques cognitives didàctiques que
potenciïn la consciència de la
seqüència racional, emotiu i conductual, que ajudin
a detectar els esquemes de coneixement disfuncionals i possibilitin un
debat sobre les idees o creences presents en les conductes
pertorbadores i antisocials, que permetin refutar-les
empíricament i substituir-les per altres creences
més útils, lògiques, realistes,
pragmàtiques, ponderades. Tècniques que
possibilitin formes diferents de pensar o dialogar amb un mateix seran
de gran utilitat per desdramatitzar, tolerar la frustració,
conviure amb la realitat satisfactòriament i desencadenar
actituds més comprensives i constructives.
Els arguments amb base científica es convertiran en la
principal munició del psicòleg, preguntant,
informant, posant exemples, amb suficient claredat lògica i
psicològica per crear connexions amb la prèvia
gestió emocional incorrecta i amb els esquemes antisocials
preexistents. Arguments capaços de reemplaçar
significats i demostrar que tolerar la frustració, estar
encallat en el passat o massa inquiet pel futur, buscar l'ideal, pensar
en calent, mantenir una actitud d'ajornament o evitació,
buscar gratificacions immediates, formes de pensar, entre unes altres,
clarament aplicables en l'usuari habitual d'un centre penitenciari,
interfereixen en una conducta de gestió adaptativa. El debat
i qüestionament que indueix el psicòleg amb
arguments lògics i objectius, incorporant preguntes i
reflexions desafiadores, no només hauria de buscar la
modificació de conductes concretes, sinó
també, percepcions i criteris de filosofia general que
s'apliquen a la vida.
La intervenció cognoscitiva en el marc penitenciari faria
especial incidència en la modificació de creences
irracionals de risc social fonamentades en una gestió poc
flexible, amb dèficits d'introspecció,
deformadora de la realitat (massa subjectiva i justificadora, poc
realista, esbiaixada en negatiu, excessivament dramàtica,
sobre generalitzadora), poc útil, poc auto responsable,
massa exigent, deficitària en l’afrontament de la
frustració, queixosa i desqualificadora, totes elles
afavoridores de formes de pensar i d'actuar de tipus agressiu,
egocèntric, antinormatiu, d'abús tòxic
i psicofarmacològic.
Malgrat tot, en la modificació de les cognicions,
és prioritari incidir en el debat i discussió de
les idees irracionals per poder-les modificar, també
existeixen altres mètodes per rebatre-les, com instruir en
la responsabilitat, en l’inshigt de la
seqüència A (desencadenants)-B
(interpretació) -C (conseqüències
emocionals i conductuals), utilitzar estratègies per a la
solució de problemes, habilitats assertives,
l’ús de la imaginació,
utilització d’una nova semàntica en
l'auto diàleg, utilització de mitjans
audiovisuals i biblioteràpia, el modelatge, els procediments
operatius, etc.
Es valora com opció essencial, com ja s’ha vist,
el canvi cognoscitiu a partir del qüestionament i
incorporació de noves cognicions, però
també des de la reorientació emocional, per si
mateixa, es podran desencadenar un nou tipus de creences i conductes
racionals. En l’àmbit penitenciari son
freqüentes sentiments contaminants negatius i inapropiats,
encara més agreujats en personalitats inestables. Des de la
ira, la rancúnia, la ràbia o la
impotència no és difícil arribar a
construir una realitat deformada, estructurant creences socialment
hostils i conductes coherents amb aquesta hostilitat. Si es canvien les
emocions, variaran, per tant, les creences i les respostes conductuals
La intervenció en el pla emocional proposarà
crear una vinculació terapèutica
d'acceptació (no conformitat) dels trets i conductes de
l'intern, que serveixi de mirall perquè el mateix intern
ajusti el seu autoconcepte i la seva percepció de la
realitat. Des de l'acceptació de l'individu com a totalitat,
encara que disconformes amb les seves conductes censurables, es pot
arribar a una autoacceptació que minimitzi estats
d’ànim contaminants, que estimuli una
actuació més autentica, tolerant,
d’enfrontament envers les actituds defensives, que ajudi a
distingir les emocions negatives apropiades de les negatives
inapropiades. Establint una comunicació des del respecte i
la comprensió, emfatitzant sentiments de serenitat i calma,
es pot potenciar la confiança i l’autoimatge
positiva, es podran impulsar recursos per comprendre i modificar les
mateixes vivències frustrants i reaccions emocionals
alterades.
Aquest tipus d'intervenció més emocional, marcada
per una filosofia existencial i humanista facilitarà la
motivació, el conflicte psicològic, la
participació sincera del subjecte i el seguiment de
l'orientació terapèutica.
Tan important com incidir directament en el pla cognoscitiu i emocional
serà posar en pràctica formes d'actuar i sentir
pro-socials. No només les cognicions i la toxicitat
emocional incideix en la creació d’un
patró interpretatiu inadaptat, també, les
actuacions antisocials, per si soles, poden induir a la
construcció de creences, emociones i realitats congruents
amb aquestes accions. Per tant, si la finalitat és
terapèutica, els hàbits conductuals podran acabar
modificant les estructures mentals i emocionals en un sentit productiu
i adaptatiu. Es prescriurà posar en pràctica
noves formes d’actuar en el terreny sentimental i
actitudinal, sovint, inclús, proposant la
interpretació d’un paper fix amb el qual el
subjecte no s’identifica.
El condicionament operant és susceptible d'integrar-se en
l’orientació conductual de la TREC. L'aprenentatge
de la conducta disfuncional mitjançant reforços,
suposa una eina terapèutica que, en sentit reeducatiu,
és molt emprada per la institució
penitenciària, a causa de la seva facilitat
d’ús i eficàcia a curt termini, i que
els psicòlegs deuen saber utilitzar amb proporcionalitat per
aconseguir una major eficàcia en els processos cognoscitius
i executius de modificació i manteniment de conductes. La
teràpia breu estratègica és
també compatible, i suposa proporcionar
experiències emocionals correctives de tipus paradoxal o
revelador que permetin salvar resistències, capaces de
desenvolupar nous patrons que permetin enfrontar-se a la realitat amb
significats més útils, coherents, ponderats, i
reafirmar amb la seva reiteració unes cognicions
més adaptatives i estats d'ànim més
ajustats, creant cercles viciosos de consolidació entre el
nivell cognitiu, emocional i conductual. Seguint aquest enfocament
més aplicat, el modelatge que proposa l'aprenentatge social
farà conviure la interpretació individual i
l’ acció recompensada en el procés
actiu d'imitació, circumstancia totalment vigent en un
context penitenciari on els professionals són veritables
models a imitar, sense oblidar els mateixos companys que quan
exerceixen criteris saludables i normalitzats, i a més han
estat recompensats pel sistema, afavoreixen l’aprenentatge
vicari.
En aquest apartat més estrictament conductual,
serà decisiu proporcionar deures d'entrenament, perseverant
amb diversitat de tècniques en l'àmbit privat, en
forma de tasques de confrontament en situacions imaginades o reals, en
les quals s'apliquin noves estructures més responsables i
racionals de creure, de dialogar i d'actuar davant d’un
mateix, dels altres, i de les circumstàncies. La
perseverança en les noves formes d'actuar crearan nous
hàbits de pensar i sentir que es convertiran en alguna cosa
natural i normal, tal com solien ser els antics hàbits
irracionals.
En condicions de privació de llibertat,
l’esforç analític i pràctic
necessari requerirà una elevada motivació que
s'aconseguirà a través d'incentius i recompenses
en forma de diferents beneficis (també de sancions),
però sobretot, creant una vinculació professional
constructiva mitjançant la utilització
d'arguments pragmàtics i lògics que captin
l'atenció, capaces de crear connexions cognitives entre
idees diferents, sovint oposades, que afavoreixin la
comprensió i l'adherència a una
intervenció psicològica que al principi es podria
rebutjar.
L'objectiu últim i més ambiciós
serà que el mateix intern interioritzi en la forma
més profunda possible nous judicis, capacitats i habilitats
per convertir-se en el seu propi corrector i terapeuta, sabent que
aquest recorregut és de llarga durada, representa un
esforç i un entrenament continuat d'afrontament diari que
comportarà un procés normal de fracassos i
recaigudes que s'han de revaluar de forma constructiva per minimitzar
la freqüència, durada i intensitat.
La intervenció psicoeducativa i resocialitzadora en
l'àmbit penitenciari es pot sustentar seguint una
orientació cognitiu-conductual, dins del qual, la TREC i la
Teràpia cognitiva han estat impulsores. És
indubtable la seva aportació de gran riquesa i abast en
relació a metodologies i tècniques concretes
d'intervenció que escaparien a aquest article.
Però encara és necessari, des de
l'àmbit de la recerca, un aprofundiment per concretar els
seus beneficis en una població freqüentment
marginal, amb dèficits en habilitats de gestió i
privada de llibertat, i valorar noves aplicacions, tal vegada de
Tercera generació, adaptades a aquest context.
Bibliografia:
Ausubel, D.P., Joseph, D. y Helen, H. (1978), Psicología
educativa, un punto de vista cognoscitivo.
Beck, A. (2003), Prisioneros del odio, las bases de la ira, la
hostilidad y la violencia.
Coll, C. (1983), Construcción de esquemas de
conocimiento en el proceso de enseñanza aprendizaje, En C.C.
Psicología genética y aprendizajes escolares
(183, 200), Madrid Siglo XXI.
Ellis, A. ( 2003), Teoria
básica clínica de la terapia racional emotiva ,
En A.E.y R.G... Manual de terapia racional emotiva (17-46), Bilbao,
Desclée de Brouwer.
Meichenbaum, D. y Cameron . 2003 El potencial
clínico para modificar lo que los clientes se
dicen así mismos En A.E. y
R.G. Manual de terapia racional emotiva. (343,369), Bilbao,
Desclée de Brouwer.
Rogers, Carl. (1981), Psicoterapia
centrada en el cliente
Bandura, A. (1987), Teoría
del aprendizaje social.
Festinger, L. (1975), Teoría
de la disonancia cognoscitiva.
Kelli,G. (1981) La
psicología de los constructos personales.
Nardone, G. y Watzlawick, P. (1990) El arte del cambio.
Mahoney, M. (2005 ), Psicoterapia
constructiva
Piaget, J. (1985), El
nacimiento de la inteligencia en el niño.
Vigotski, L. ( 1995), Lenguaje
y pensamiento.
Watkins, J. (2003), La
dinámica de la TREC en el desorden impulsivo En
A.E. y R.G. Manual de terapia racional emotiva. (141-148), Bilbao,
Desclée de Brouwer.
Watzlawick, P., Beavin y J. y Jackson D.D. (1981),
Pragmática de la comunicación humana.
Jose Antonio Rubio de la Torre
Col. 23154
|
|
|