TÍTOL
EL
NAIXEMENT DE LA PSICOLOGIA COACHING:
CONCEPTUALITZACIÓ
TEÒRICA
AUTORS
¹Lugo,
O.; Ros, E.; Moreno, C.M.;
¹Grupo de
Investigación Organización, Persona y Cambio
(FPCEE Blanquerna – URL).
AGRAÏMENTS
²Secció
de Psicologia Coaching
del COPC
²Sección de
Psicología Coaching del COPC
RESUM
Des del Grup de Recerca en Organització,
Persona i
Canvi (Facultat de Psicologia de Blanquera – Ramon Llull),
presentem un treball
teòric de conceptualització de la Psicologia Coaching com una
subdisciplina de la Psicologia,
que està experimentant un fort creixement en aquests darrers
anys, tant a
nivell internacional com a nivell de l’estat espanyol, i amb
una forta
presència i vinculació amb el COPC
(Col·legi Oficial de Psicologia de
Catalunya), concretament amb la Secció de
Psicologia Coaching, a nivell de Catalunya. Els elements
que demostren el seu fort desenvolupament a Catalunya, serien la
celebració del
1st International
Congress of
Coaching Psychology-Spain a Barcelona l’11 i 12
d’octubre del 2011 (Infocop
Online, 2016); també l’organització del
taller “Psicologia Coaching de la
salut: aplicant estratègies i tècniques
cognitiu-conductuals”, al 2013,
impartit pel Dr. Stephen Palmer, un dels màxims difusors de la Psicologia Coaching a nivell
mundial (Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya Psicologia Coaching en el COPC, 2016); a
més a més, la
formalització de l’Acreditació
d’Expertesa en Psicologia Coaching
dins del COPC (Col·legi Oficial de Psicologia
de Catalunya Acreditació d'Expertesa en Psicologia Coaching,
2016), i
l’organització dels premis biennals de Psicologia
Coaching (Col·legi Oficial de Psicologia de
Catalunya Premis Psicologia
Coaching, 2016).
Pel que fa a la resta de l’estat
espanyol,
disposen d’acreditacions com a experts en Psicologia
Coaching els següents COP: el de Madrid (Infocop
Online, 2016); el de la Comunitat
Valenciana
(Col·legi Oficial de Psicòlegs de la Comunitat
Valenciana,
2016); el d’Andalusia Oriental (Colegio Oficial de
Psicología de Andalucía
Oriental, 2016); el d’Andalusia Occidental (Colegio Oficial
de Psicología de
Andalucía Occidental, 2016); i el de la Regió de
Múrcia (Colegio Oficial de
Psicólogos de la Región
de Murcia, 2016).
Aquest article mostra la
conceptualització de la Psicologia Coaching
a partir del seu naixement i
de quin és el seu desenvolupament actual, exposant aquesta
metodologia amb el
propòsit de col·laborar en el seu estudi i
reconeixement, i promovent també
futures investigacions.
PARAULES
CLAU: Psicologia Coaching, conceptualització
teòrica, subdisciplina de la Psicologia.
CONTACTE
Oriol Lugo Real
oriollr1@blanquerna.url.edu
FPCEE Blanquerna
– URL
C/ del
Císter, 34, (Barcelona, 08022).
EL
NAIXEMENT DE LA PSICOLOGIA COACHING
En
la dècada del 2000 al 2010 la pràctica del Coaching
ha tingut una
ràpida expansió i ha aparegut en
un gran nombre de països
amb estudiosos i
practicants que demanen una professió del Coaching
amb la seva pròpia identitat, amb els límits
clars i un únic cos de coneixement
(Hamlin, Ellinger & Beattie, 2008). Aquest aspecte ha generat
polèmiques
perquè des de l’àmbit de la Psicologia
es reclama una correcta regularització perquè es
viu com una pràctica d’instrusisme professional,
però la manca d’investigació i
de criteris científics dificulta la seva
professionalització (Benneth, 2006).
El Coaching
com a metodologia de desenvolupament professional i
millora del rendiment, ha tingut especialment una molt bona
acceptació en el
camp de les empreses i organitzacions, però ha estat
impulsat per professionals
de camps no inscrits dins de la Psicologia. Per
exemple
a Espanya, segons Bacás i Salinas (2012), un 22% dels coaches disposen d’una titulació
acadèmica de Ciències, Enginyeries,
Medicina i similars, i un 38% disposen d’altres estudis
universitaris. A més a
més, les principals associacions i organitzacions de coaches estan obertes a acceptar,
acreditar i a certificar a professionals de tota mena de camps o
professions,
generant un creixement poc regularitzat tant pel que fa al valor
científic dels
processos com de les capacitats i competències dels seus
practicants.
La presència de
professionals de la Psicologia ha estat
absent en el desenvolupament del Coaching si
tenim present que la
"International Coach Federation" (ICF) es va establir l'any 1995 (ICF
International Coach Federation History, 2015).
Elements que ho destaquen són la tardana
aparició de la primera Unitat de
Psicologia Coaching en la University
of Sydney,
l'any 2000, oferint el primer postgrau (Palmer i Whybrow, 2008). I a
nivell
europeu no va ser fins al 2005 amb l'establiment de l'Unitat de
Psicologia
Coaching a la City University
de Londres (City University of London Coaching Psychology Unit, 2015).
Així
doncs, en l'actualitat, els professionals de la Psicologia
estan
implicats en la regularització del Coaching,
a través de la Psicologia Coaching, per tal
d’aportar
rigor a la comunitat internacional (Grant i Cavanagh, 2007).
Concretament, les
finalitats de la Psicologia Coaching són: oferir un model de
pràctica
científica, un entrenament dels professionals en la
pràctica de la ciència del
comportament, una ètica al servei dels clients, una
tradició de recerca bàsica
i aplicada com a fonaments per a la pràctica professional, i
una base de
coneixement teòric i pràctic construït
per més d'un segle (Grant i Cavanagh,
2007). Els mateixos autors remarquen que el desenvolupament
d’una qualificació
de professional especialista en la Coaching Psychology, amb un model similar a les
qualificacions que existeixen a nivell
de la
Psicologia
clínica (Psicòleg/òloga General
Sanitari), organitzacional (Expert/a en
Psicologia del treball i de les organitzacions) o forense (Expert/a en
psicologia forense), permet l’establiment clar i reconegut
d’un nou nínxol per
a la
Psicologia
tant pel que fa als psicòlegs com pels clients.
CONCEPTUALITZACIÓ
TEÒRICA DE LA PSICOLOGIA
COACHING
El concepte de Psicologia
Coaching s’ha anat enriquit amb diverses aportacions. Amb l’establiment
de
la "l'Unitat de Psicologia Coaching" a Sydney l’any 2000 per
part
d’Anthony Grant, s’inicia el procés de
creació de la línia de treball de la “Psicologia
Coaching”, i les bases psicològiques del
Coaching es posen en estudi
i es formalitza l’acreditació de psicòleg
coach (Grant i Cavanagh, 2007).
La “Coaching Psychology”
es perfila com
una branca de la Psicologia que
s’ocupa
de l’aplicació sistemàtica de la
ciència del comportament per a la millora de
l’experiència vital, el rendiment laboral i el
benestar dels individus, grups i
organitzacions. No es dirigeix a tractar directament casos
clínicament
significatius de malalties mentals o nivells anormals de malestar
(Grant, 2006;
Grant i Cavanagh, 2011).
La Coaching
Psychology gaudeix d’una creixent
acceptació i implantació a nivell
internacional, si be els referents bàsics en el seu
desenvolupament es troben a
la
Gran Bretanya
i a Austràlia. En aquests països és on
van sorgir els primers grups de treball
sobre el tema: el “Special Group in Coaching
Psychology” (SGCP), de la “British
Psychological Society” (The British Psychological Society
Special Group in
Coaching Psychology, 2016) o el “Interest Group in Coaching
Psychology” (IGCP)
de la “Australian Psychological Society”
(Australian Psychological Society
Coaching Psychology, 2016). La creació de diferents revistes
científiques
especialitzades, com “The Coaching Psychologist” de
la “The British
Psychological Society” (The British Psychological Society The
Coaching
Psychologist, 2016) i la revista internacional “International
Coaching
Psychology Review (The British Psychological Society International
Coaching
Psychology Review, 2016), demostren el desenvolupament i
validació a nivell
mundial, a més a més, de la seva
consolidació com a subdisciplina de la Psicologia.
Però
més enllà de les publicacions, potser una de les
fites principals en la
consolidació de la Coaching Psychology
va ser la constitució d’una societat
internacional. Aquesta societat rep el nom
de la “International Society for Coaching
Psychology” (International Society
for Coaching Psychology History, 2016), la qual aporta nous elements a
la
definició de la Psicologia
Coaching com un procés per a
millorar el benestar i el rendiment en la vida personal i en els
àmbits del
treball, sostingut per models de Coaching basats en
teories i
enfocaments psicològics.
Es contempla un rang ampli
de marcs teòrics, incloent la
Psicologia Psicodinàmica,
la
Psicologia Sistèmica, la
Psicologia Cognitiva i Conductual, la Psicologia
orientada a
les solucions i la Psicologia Positiva en
el seu treball (Australian
Psychological Society, 2016). Així mateix, aquesta
organització vetlla per a la
bona pràctica i per a la investigació i
fonamentació científica, elements
bàsics i primordials per a la constitució
d’una disciplina.
Amb aquesta definició
s’estableixen unes
línies a nivell mundial per tal de poder guiar als
professionals en les seves
respectives societats de Psicologia Coaching.
Per últim, una altra visió
pel que fa
autors de referència, la trobaríem
en el
treball de Palmer i Whybrow (2008), que remarquen que la
diferència clau entre la Psicologia
Coaching
i el Coaching es basa precisament en que
la
Psicologia Coaching
estudia i entén els principis psicològics
relacionats amb el rendiment i el
funcionament en els que es basa el mateix Coaching,
mentre aquells coaches
que no tenen formació psicològica, fan un
ús sense una base adequada.
Aquestes conceptualitzacions ens faciliten
el poder donar a conèixer la Psicologia Coaching com una
línia
de treball de la Psicologia en plena expansió.
CONCLUSIONS
La Psicologia Coaching és una
subdisciplina de la Psicologia que neix de la demanda d’un
control i
un desenvolupament científic de la metodologia del Coaching. La Psicologia Coaching
està
permetent que es puguin dur a terme estudis fiables i vàlids
per tal de
promoure una pràctica amb una
metodologia rigorosa
i professional. A més a més, la Psicologia Coaching
s’està
organitzant i difonent a nivell internacional i en
l’àmbit de l’estat espanyol a través
d’associacions i publicacions.
El COPC ha promogut la seva difusió
permetent la creació en l’any 2012 d’una
secció professional específica, la Secció
de Psicologia Coaching, i
l’acreditació d’Expertesa en
Psicologia Coaching, així
com la col·laboració
en l’organització de congressos i de tallers en
l’àmbit de Catalunya.
Aquest article té el propòsit
de donar
a conèixer la pràctica d’aquesta
subdisciplina, mostrant les fonamentacions
teòriques i el coneixement propi de la Psicologia
que hi ha en el Coaching. Es fa
necessari seguir investigant en aquesta línia, per
tal que els psicòlegs/òlogues que estan
interessats en el Coaching puguin
trobar uns referents científics i que també
puguin
investigar en aquest àmbit de treball.
BIBLIOGRAFIA
APS
Australian Psychological Society,. (2016).
Coaching psychology: how did we get here and where are we going?.
Recuperat
el 19 d’agost de 2016, de:
https://www.psychology.org.au/publications/inpsych/coaching/#s1
Bacás,
J. & Salinas, J. (2012). Encuesta de
Mercado de Coaching Ejecutivo en España 2012 [diapositivas
de Power Point]. Recuperat de:
http://aecopmadrid.com//wp-content/uploads/2012/10/EMCE12-Espanol_Protegido.pdf
Benneth,
J.L. (2006). An agenda for coaching-related
research: A challenge for researchers. Consulting
Psychology Journal: Practice and Research, 58(4), 240-249.
doi: 10.1036/10659293.58.4.240
City
University of London,. (2015). Coaching
Psychology Unit. Recuperat el
1 de desembre de 2015, de:
http://www.city.ac.uk/arts-social-sciences/psychology/research/coaching-psychology-unit
Colegio
Oficial de Psicología de Andalucía Occidental,.
(2016). Procedimiento de
Acreditación
Profesional del/de la Psicólogo/a
Coach. Recuperat el 24 de novembre de 2016,
de: http://copao.cop.es/es/noticia.asp?pag=&id=865&por=1
Colegio
Oficial de Psicología de Andalucía Oriental,.
(2016). ACREDITACIÓN
COMO PSICÓLOGO/A EXPERTO/A EN COACHING.
Recuperat
el 24 de novembre de 2016, de:
http://www.copao.com/index.php/22-noticias-destacadas/529-acreexpcoach
Col·legi
Oficial de Psicologia de Catalunya,. (2016). Acreditació
de l'Expertesa en Psicologia Coaching.
Recuperat el 24 de novembre de 2016, de:
http://www.copc.org/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=09c4c150-e417-41c1-93d7-25658a4973a6&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial de Psicologia de Catalunya,. (2016).
Guía para la buena práctica en Coaching, en el
marco de la Coaching Psychology.
Recuperat el 24 de novembre de 2016, de:
http://www.copc.org/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=40ab8414-7686-42dc-a42c-ad4a0863c85f&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial de Psicologia de Catalunya,. (2016). PREMIS
PSICOLOGIA COACHING 2015-2016. Recuperat
el 24 de novembre de 2016, de:
http://www.copc.org/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=6cbb3108-61f3-469a-8eac-9f89db6317af&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial de Psicologia de Catalunya,. (2016). PSICOLOGIA
COACHING EN EL COPC.
Recuperat el 24 de novembre de 2016, de:
http://copc.cat/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=454e83cf-9b83-4d8a-8637-50d589997f87&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial de
Psicòlegs de la Comunitat
Valenciana,.
(2016).
El
COP-CV pone en marcha el Proyecto
PEC Psicólogo Especialista en Coaching.
Recuperat el 24 de novembre de 2016, de:
https://www.cop-cv.org/noticia/2731-el-cop-cv-pone-en-marcha-el-proyecto-pec-psicologo-especialista-en-coaching-#.WKopQG_hDZ4
Colegio
Oficial de Psicólogos de la Región
de Murcia,. (2016). Grupo de Trabajo de
Psicología Coaching.
Requisitos para la Acreditación
como Psicólogo/a Coach del Colegio de Psicólogos
de Murcia. Recuperat el 24 de novembre de 2016, de:
https://www.colegiopsicologos-murcia.org/web/index.php/coaching-psychology/1650-requisitos-para-la-acreditacion-como-psicologo-a-coach-del-colegio-de-psicologos-de-murcia
Grant, A.M. (2006). A personal
perspective on professional coaching and the development of coaching
psychology. International Coaching Psychology
Review,
1(1), 12-22.
Grant, A.M., & Cavanagh,
M.J.
(2007). Coaching psychology: How did we get here and where are we
going? InPsych: The Bulletin of the
Australian
Psychological Society Ltd, 28(3), 6-9.
Grant, A. M. (2008). Coaching in
Australia: a view from the ivory tower. Coaching:
An International Journal of Theory, Research and Practice,
1(1), 93-98.
Grant, A. M., & Cavanagh, M.
J.
(2011). Coaching and positive psychology.
Designing positive psychology: Taking stock and moving forward,
293-309.
Hamlin,
R.G., Ellinger, A.D, & Beatti, R.S. (2008).
The emergent “coaching industry”: A wake-up call
for HRD professionals. Human Resource
International 11 (3):
287-305.
Infocop
Online,. (2016). EL COP MADRID PONE EN MARCHA
LA ACREDITACIÓN PROFESIONAL
COMO PSICÓLOGO EXPERTO EN COACHING (PSEC). Recuperat
el 24 de novembre de
2016, de: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=3830
Infocop
Online,. (2016). 1º CONGRESO
INTERNACIONAL DE COACHING PSYCHOLOGY SPAIN- 11 Y 12 DE
OCTUBRE EN BARCELONA. Recuperat el 24 de novembre de 2016,
de:
http://www.infocop.es/view_article.asp?id=3654
International
Coach Federation,. (2015). History.
Recuperat el 24 d’octubre de
2015, de
http://www.coachfederation.org/about/landing.cfm?ItemNumber=741&navItemNumber=615
International
Society for Coaching Psychology,. (2012). Frequently
Asked Questions. Obtingut
el 15 d’octubre de 2015 de
http://www.isfcp.net/faqs.htm
International
Society for Coaching Psychology,. (2016). History.
Obtingut el 18 d’agost de 2016 de
http://www.isfcp.net/history.htm
Palmer,
S. & Whybrow, A. (2008). Handbook of Coaching
Psychology: A guide for
practitioners. Hove: Routledge.
The
British Psychological Society,. (2016). Special
Group in Coaching Psychology.
Recuperat el 9 de febrer de 2016, de
http://www.bps.org.uk/networks-and-communities/member-microsite/special-group-coaching-psychology
The
British Psychological Society,. (2016). The
Coaching Psychologist. Recuperat el
9 de febrer de 2016, de
http://shop.bps.org.uk/publications/publication-by-series/the-coaching-psychologist.html
The
British Psychological Society,. (2016). International
Coaching Psychology Review.
Recuperat el 18 d’agost de 2016, de
http://www.bps.org.uk/publications/member-network-publications/member-publications/international-coaching-psychology-review