UNA
RECERCA DE L’OBSERVATORI DE LES ALTES CAPACITATS DE LA UNED
CONFIRMA QUE, QUAN
LA VALORACIÓ ES FA A TÍTOL INDIVIDUAL,
NOMÉS UN TERÇ DELS INFANTS DETECTATS AMB
ALTES CAPACITATS INTEL·LECTUALS SÓN NENES.
AQUESTES NO PRESENTEN DIFERÈNCIES
RESPECTE ELS NENS EN TANT QUE NENES I TENEN, EN ALGUNS CASOS, MILLORS
HABILITATS EN APTITUDS QUE TRADICIONALMENT S’ASSIGNA ALS NENS.
INTRODUCCIÓ
En
la
recerca efectuada pel Dr. Angel Guirado, psicòleg i director
de l’Observatori
de les altes Capacitats a la UNED, es confirma que es detecten
més nens amb
altes capacitats que nenes. Segons
l’IDESCAT,
el 2016, la població amb altes capacitats entre 0-15 anys
era del 17,78 % de
nens/nois i de 16,06 de nenes/noies, per la qual cosa es produeix un
insignificant
diferencial d’1,72% a favor dels nens.
Aquesta
recerca ha partit d’una població total de 402
alumnes diagnosticats, i amb una
mostra de 100 casos escollits a l’atzar que pretén
analitzar el percentatge
d’altes capacitats per sexe, segons l’edat de
detecció i les aptituds diferencials
entre uns i els altres (nens-nenes). El període de recollida
de la informació
s’ha fet des de l’any 2010 al 2017.
Hipòtesis
S’ha
partit de les tres hipòtesis de treball següents:
1.
Si
la
ràtio de nens i nenes a les escoles és,
aproximadament, del 50 per cent per a
cadascun d’ells (vegeu l’índex de
població per sexe el 2016), seria
d’esperar, en conseqüència, una igual o equivalent
distribució en la
detecció d’aquests nens i nenes. La
hipòtesi seria que hi ha igual percentatge
de detecció entre ambdós sexes.
2.
Tradicionalment
s’han assignat determinades habilitats als nens i a les
nenes, de forma
diferenciada, segons els rols socials. Seria d’esperar que,
per efectes
d’estimulació i segons els models educatius
derivats dels estereotips, que els
nens destaquessin en habilitats tradicionalment associades al rol
masculí i que
les nenes ho fessin respecte als rols femenins. La hipòtesi
a confirmar és que
observarem diferències significatives en variables
intel·lectuals tradicionalment
assignades als rols masculí i femení
perquè s’estimulen i perquè
són les que es
detecten. Una segona hipòtesi, complementària a
l’anterior, és
que les nenes dominarien en les aptituds
tradicionalment femenines i que serien més creatives en
factors narratius i
lingüístics, mentre que els nens ho serien en els
tradicionalment masculins i
en la creativitat gràfica.
3.
Qualsevol
detecció és més efectiva si es fa
precoçment perquè això permet una
adequació
dels processos d’ensenyament a les singularitats
intel·lectuals. El
desconeixement general de les altes capacitats provocaria un retard en
la
detecció i la pèrdua d’oportunitats per
estimular les capacitats en la fase de
màxima plasticitat cerebral. La hipòtesi a
confirmar és que es detecta massa
tard, per sobre dels vuit anys.
Metodologia
La
metodologia ha consistit a convertir les dades en QI i en PC, per nois
i noies,
prenent com a referència una estimació de la
desviació típica en cada variable.
En el cas de les escales QI aquesta desviació és
de 15 punts mentre que la del
PC és de 10. Els instruments utilitzats han estat els
resultats obtinguts en
les proves WISC-IV, el BADyG, el RAVEN, el PIC o CREA.
RESULTATS
1. De
les 100 casuístiques estudiades, el 66
% són nens i el 34 % nenes. (gràfic nº
1). De cada tres alumnes, dos són nens. Hipòtesi
refusada o nul·la. Hem
comprovat que, malgrat l’equilibri en la
distribució entre els grups de nens i nenes, aquesta no es
manté en la
detecció. Es confirma que es detecten més nens
que nenes.
Gràfic
nº 1. Percentatge
de deteccions i de
valoracions en nens
i nenes.
2. Les
aptituds relacionades
amb els perfils
que conformen les altes capacitats, s’ha observat que,
globalment nens i nenes,
en Comprensió Verbal (CV QI 132 ) s’obtenen
millors resultats que el Raonament
Perceptiu (RP QI 129) sense diferències significatives entre
els dos grups. També
s’obtenen millors resultats en la
Memòria de Treball (MT QI 119) que en la Velocitat de
Processament de la
Informació (VP QI 113), també sense
diferències significatives. La CV i el
RP són els factors més saturats
d’Intel·ligència general o factor G.
(Gràfic nº 2).
Si
comparem entre nens i nenes, observem que els
nens puntuen millor
en Comprensió Verbal
(CV QI 133) que les nenes (CV QI 130 ) sense
diferències significatives.
En Raonament Perceptiu (RP) obtenen valors
equivalents (QI 129).
En canvi, en Memòria de Treball
(MT) i en Velocitat
de Processament (VP) les nenes
obtenen millors QI que els nens ( nenes MT QI 122, nens 118) i VP ( nenes QI 117 i nens QI 111).
La
hipòtesi plantejada és
refusada o nul·la.
No es
donen aquestes aptituds diferents segons els estereotips socials
assignats als nens
i nenes. S’esperava millors nivells
lingüístics entre les nenes i millor raonament
perceptiu en els nens, cosa que no
ha estat així.
Gràfic
nº 2.
Aptituds segons l’escala Wechsler per a nens
(WISC-IV)
En
la resta d’aptituds
s’han
comparat els resultats obtinguts en Raonament Abstracte (RA), Raonament
Lògic
(RL), Raonament Analògic (Rana), Problemes
Numèrics (PN), Matrius Lògiques
(ML), Càlcul
Numèric (CN), Completar
Oracions (OC), Figures Girades (FG), Memòria Auditiva (MA),
Memòria Visual
(MV), Memòria
Immediata (MI), Atenció
(A), Creativitat General (C), Creativitat Narrativa (Cnar), Creativitat
Gràfica
(Cgr) i Sèries Numèriques (SN). Els resultats han
estat els de la taula (Taula
nº 1) següent:
NENES
RA
|
RL
|
Rana
|
PN
|
ML
|
CN
|
OC
|
FG
|
MA
|
MV
|
MI
|
A
|
Cnar
|
Cgr
|
C
|
SN
|
1743
|
2863
|
2622
|
2705
|
2829
|
1700
|
2816
|
2326
|
1476
|
1189
|
800
|
2467
|
2484
|
1290
|
1880
|
728
|
20
|
31
|
31
|
31
|
31
|
22
|
31
|
31
|
18
|
17
|
15
|
31
|
18
|
18
|
28
|
9
|
87
|
92
|
84
|
87
|
91
|
77
|
90
|
75
|
82
|
69
|
53
|
79
|
64
|
71
|
67
|
80
|
NENS
3980
|
5222
|
4906
|
4957
|
4818
|
3338
|
4902
|
4810
|
2911
|
2505
|
1324
|
3895
|
1771
|
2119
|
3582
|
1636
|
46
|
60
|
59
|
58
|
59
|
39
|
58
|
61
|
39
|
38
|
23
|
53
|
29
|
30
|
53
|
20
|
86
|
87
|
83
|
85
|
81
|
85
|
84
|
78
|
74
|
65
|
57
|
73
|
61
|
70
|
67
|
81
|
Taula
1. En verd, diferències
no significatives. En groc, diferències significatives.
S’observen
diferències a favor de les nenes en Raonament
Lògic (diferència significativa),
Completar Oracions, Memòria Auditiva i capacitat
d’Atenció. En canvi, els nens
són millors, en Càlcul Numèric
(Gràfic nº 3)
Les
nenes, alhora, són
millors que els nens, significativament,
en les respostes a Matrius Lògiques (Raonament
Lògic).
Aquesta aptitud, altament saturada de factor G, té una
important aportació de
percepció visual lliure d’influències
culturals i d’aprenentatge. El nombre de
subjectes ( N 66 i N 34 ) valorats
condicionen els resultats que poden canviar i caldrà ser
curosos en la interpretació dels
resultats. La resta de valors no mantenen diferències que
calgui tenir en
consideració, cosa per la qual les podem donar per
equivalents.
Gràfic
nª 3.
Aptituds Diferencials i Generals per a nens
(BADyG).
En
relació a la Creativitat les nenes milloren als nens en les
tres variables sense
que existeixin diferències
significatives
entre els grups. (Gràfic nº 4) Els resultats
obtinguts en percentils són els
següents (taula nº 2):
|
|
|
|
|
|
Creativ.
|
Cnar
|
Cgr
|
C
|
noies
|
|
64
|
71
|
67
|
nois
|
|
61
|
70
|
67
|
Taula
nº 2. Percentils en
creativitat entre nens i nenes
Vistes
les equivalències en els resultats, la
hipòtesi quedaria refusada o nul·la. No
obstant això, en raonament lògic les
nenes han obtingut uns millors resultats que els nens.
Gràfic nº 4.
Resultats als qüestionaris de creativitat CREA
i PIC.
3. Les
edats de detecció són equivalents entre els nens
i les nenes, però de mitjana es
produeix als 9 anys (gràfic nº 5). Cal interpretar
el resultat quan es tracta
d’una mitjana aritmètica. Globalment,
s’observa que la concentració és
més alta
en el tram comprès entre els 7 i els 9 anys i ben
distribuïda per anys.
Comparativament entre nens i nenes
observem que els nens els distribueixen de forma
més equilibrada entre
els 5 i els 8 anys, mentre
que les nenes
presenten un petit descens al voltant dels 6-7 anys i amb una
distribució en
forma de U
(Gràfics nº 6,7,8) i (Taula
nº 3). No trobem que aquestes diferències siguin
significatives pel fet de ser
una mostra reduïda. La
hipòtesi es
confirma. Es detecten tard.
|
|
Nens
|
|
Edat
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Frq
|
9
|
10
|
10
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nenes
|
|
Edat
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Frq
|
7
|
3
|
6
|
6
|
|
|
|
|
|
Taula nº 3. Distribució de la
detecció per edats
Gràfic
nº 5. Edat de detecció
i de
valoració en nens (vermell) i nenes (blau)
Gràfic
nº 6. Freqüències de
detecció per edats en nenes
Gràfic
nº 7. Freqüències de
detecció per edats en nens
Gràfic
nº 8. Total de deteccions
per edats
COMENTARIS ALS RESULTATS i CONCLUSIONS
1. En
relació al percentatge entre nens i nenes detectats i per
als quals la família ha
demanat una valoració psicopedagògica integral,
la diferència entre el nombre
de nens i de nenes detectats és significativa i lluny de la
realitat natural
que els distribueix, aproximadament, a parts iguals. Això no
és així i es
produeix una diferència substancial que posa de relleu
l’existència d’estereotips
que provoquen aquest desajustament, per expectatives i falses creences,
i que es
refereixen sobretot a:
La percepció i valoració
d’indicadors de la possible presència de les altes
capacitats que afecten la
detecció. Existeix tendència a observar de forma
diferent i a valorar en
conseqüència també diferent si el
subjecte és nen o nena. Les nenes poden passar
més desapercebudes entre els membres de la
família o a l’escola per la confusió
en les conductes que manifesten i que es consideren normals en elles i
no en
ells (parlar aviat, per exemple). Es dona, per tant, un biaix sobre
allò que es
considera una conducta intel·ligent potencialment superior a
causa dels estereotips
socials sobre el que poden o que són més
capaços de fer els nens i les nenes. Aquesta
condició de rol, sobre allò esperat que encaixa
en les expectatives socials i que
determinen el valor que es dona a les conductes o aprenentatges
observats, influeixen
directament en la detecció/petició de
valoració psicopedagògica.
Aquesta barrera afecta d’igual manera a
mestres i a famílies. Aquesta
expectativa de rol funciona com a filtre perceptiu de la realitat.
2. Amb
relació a les variables intel·lectuals, la
comparació entre nens i nenes permet
concloure transitòriament que no existeixen habilitats
diferents entre els dos
grups, en general. Fins i tot, les expectatives de rol podrien fer
pensar que
els estímuls diferencials rebuts ajudarien en una
configuració diferent que
acomplís finalment amb les expectatives. Observem que
això no és ben bé així.
Quedaria transitòriament modificat el mite que fa creure que
les nenes són
millors en llengües i els nens ho són en
lògica i matemàtiques.
Els resultats constaten que, sense que les
diferències siguin significatives, existeixen més
diferències a favor de les
nenes. Sobretot les nenes milloren els nens en factors tradicionalment
masculins, com són el Raonament Lògic i la
Memòria de Treball. Contràriament,
els nens puntuen millor en
Comprensió Verbal, un factor que tradicionalment
s’ha assignat a les nenes.
En
les aptituds diferencials tampoc no hem trobat resultats
que confirmin, en general, i de manera clara i àmplia,
l’existència d’aptituds
assignades tradicionalment als nens
i a
les nenes. Tampoc no s’han trobat diferències en
creativitat, malgrat que, per
apartats, les nenes puntuen millor en creativitat narrativa i en
gràfica. Aquesta
darrera valoració contradiria, en part, les creences
existents al respecte
sobre la capacitat creativa d’uns i altres.
3. En
relació amb l’edat estem convençuts que
la detecció és una mica tardana i
desaprofita els anys de màxima plasticitat cerebral.
Concretament entre els 5 i
els 8 anys es concentren la
major part
de les deteccions, però amb una distribució
allargada. Observem també un petit
repunt en la detecció en l’adolescència
provocat per un descens en el rendiment
i per l’aparició de conductes
d’adaptació als nous rols socials. Entre les
nenes observem una menor detecció, una davallada, als 6-7
anys mentre que entre
els nens es dona entre els 8 i els 10 anys. Altrament, és
una realitat preocupant
el fet que es perdin molts nens i nenes amb altes capacitats per la
manca d’una
correcta i precoç detecció.
PROPOSTES
i RECOMANACIONS
-
Aplicar
de forma extensiva i precoç els
protocols de detecció, de manera extensiva
a tots els alumnes del cicle inicial d’educació
primària, i aplicar
posteriorment instruments estandarditzats de valoració,
sobre aptituds i
creativitat. Els resultats s’haurien d’interpretar
amb informació contextual, les
variables psicosocials i escolars.
-
Cal
avançar l’edat de detecció.
És clau per no
perdre les oportunitats que ofereix un cervell en procés de
maduració. Un
cervell amb alta plasticitat ha de poder ser estimulat adequadament i
en
període idoni perquè es desenvolupi
d’acord amb el seu potencial intel·lectual.
-
Diversificar
les activitats, amb suports de variada
procedència perquè els dos hemisferis cerebrals,
dret i esquerre, i els estils
associats en el processament de la informació, permetin un
treball conjunt i
complementari. S’han de combinar formes de treball amb
suports visuals,
gràfics, d’imatge, amb els processos de
reflexió que impliquin seqüenciació i
ordenació de les idees, abstracció i
ordenació lògica. És la
síntesi i la
interacció dels dos hemisferis per a la màxima
eficàcia el que permet un
disseny apte per a tot l’alumnat.
-
Dissenyar
programes d’intervenció que impliquin
l’ús de les múltiples
intel·ligències existents, per a tots els
alumnes, i
posar especial èmfasi en aquells alumnes que presenten altes
capacitats
intel·lectuals complexes per als que
s’intensificaran, amb ajustaments
específics, programes
d’excel·lència
educativa.
-
Finalment,
la mostra reduïda amb què s’ha
treballat aconsella ser prudents en les conclusions a pesar que marquin
una tendència
a tenir en compte. En el futur cal seguir estudiant aquests resultats
amb
mostres més àmplies de població
escolar i amb l’ús d’instruments de
detecció i
d’anàlisi de dades més precisos.
Girona,
27 de juny de 2017
Dr.
Àngel
Guirado i Serrat
Observatori
de les Altes Capacitats Intel·lectuals. CA UNED Girona
Contacte:
aguirado@girona.uned.es
Twitter:
@aguiradoserrat