CLICA AQUÍ PARA LA
VERSIÓN EN ESPAÑOL
Document
marc:
Intervencions
en la
infància: què fem?
Aquest
escrit és fruit de jornades i trobades de treball
d’un conjunt de professionals de diferents especialitats
vinculades al món de
la infància, promogut per Espai Freud (http://espaifreud.blogspot.com).
ÉS
DEL NOSTRE INTERÈS:
1.
Fer
pública la preocupació
que compartim respecte a com s’estan atenent els nens i nenes
del SXXI.
2.
Fer
saber a la ciutadania
de l’existència d’una pluralitat de
formes de comprendre i d’atendre a la
infància en el panorama assistencial i educatiu en
l’actualitat.
ENS
PREOCUPA:
o
L’estat
d’excessiva
estimulació de la vida quotidiana dels nens, que
d’una banda estan exposats a
un ideal de productivitat i, per l’altra, a
l’excessiu us i abús de la
tecnologia; tot plegat afavoreix un efecte de soledat,
sobreexcitació i
angoixa.
o
Que
la perspectiva actual
estigui centrada en la proliferació de
diagnòstics psiquiàtrics i de teràpies
farmacològiques fonamentades en protocols i pautes generals
que tenen un caire
reduccionista, simplificador i uniformador.
o
Que
hi hagi un model
imperant en les àrees sanitària, educativa i
d’assumptes socials que ha portat
a la medicalització de la infància i a la
patologització de la vida quotidiana.
o
Que
en aquest model es
converteixi el nen en objecte d’estudi centrat en els
comportaments disruptius
i en la producció escolar, desatenent així
la dimensió psíquica i social.
o
La
tendència a menystenir
el aspectes subjectius que formen part de la infància i de
la vida, negant
particularment el que fa referència a la tristesa,
l’agressivitat i les
pèrdues.
o
Que
no s’atenguin suficientment
les necessitats i les demandes dels pares davant els
fenòmens, les
manifestacions i els símptomes de la infància del
s. XXI.
o
La
poca cura amb els
professionals que treballen en les diverses institucions i la poca
escolta de
les seves dificultats quotidianes.
VALOREM:
o
Que
s’escolti, es
comprengui i es respongui al que els infants expressen per
mitjà del cos, de
les accions i de les paraules.
o
La
possibilitat de
comprendre que les expressions i els conflictes del nen tenen un valor
de
llenguatge, que parlen de la situació particular de cada nen
i del seu entorn,
de les seves dificultats i del seu patiment.
o
Que
en les institucions
s’escolti i s’atengui el que cada professional
manifesta des de la seva
experiència particular i des de la seva ètica,
creant espais de valoració
interdisciplinaris de les qüestions i conflictes que es
plantegen en i amb els
nens.
o
Que
els psicodiagnòstics
dels nens es facin des d’una valoració
clínica que atengui el conjunt de les
àrees de la seva vida, particularment als vincles, i que
permeti saber a què
responen els símptomes.
o
Que
la psicoteràpia es
plantegi com un procés de transformació centrat
en el vincle i en el llenguatge
infantil (paraules, dibuixos, jocs), donant també espai als
pares en tant que agents
actius.
o
Que
la formació dels
professionals vagi lligada a les seves demandes i a la seva
experiència
quotidiana; que entomi de forma creativa i participativa els reptes que
planteja la infància del s. XXI.
o
Articular
un discurs
interdisciplinari sobre la infància i la família,
promoure trobades que donin
lloc en què aparegui el saber de cadascú des de
la seva experiència i la seva
ètica.
Signar
el document marc:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc8aixPvAy63tk_ihIONTKCabFKvFmih4kfAq4ZKB0wReedEg/viewform
En
línia amb aquests conceptes i continuant amb la
trajectòria, estem organitzant unes terceres jornades
titulades Infància,
família i institució, per tal
de reunir a partir de l’experiència dels
participants una panoràmica actual el més
àmplia i diversa possible de les
institucions públiques i privades en les àrees de
salut, educació i assumptes
socials.
Comissió
de redacció.
espaifreud@gmail.com
Barcelona,
setembre de 2017