|
|
Comunicat de la Junta de Govern del COPC sobre la Guia TDAH del departament d'ensenyament |
SECCION:
La Junta Informa
// PUBLICAT 03/12/2012 18:03:00 |
|
|
|
 |
 |
La Junta
de Govern del Col·legi Oficial de Psicòlegs de
Catalunya vol expressar la
seva
valoració sobre la
Guia
TDAH elaborada per la Conselleria d’Ensenyament.
I ho vol fer manifestant, en primer lloc, la seva sorpresa i el seu malestar
perquè el COPC no hagi estat consultat en el
procés d’elaboració ni, tan sols,
inclòs en la llista d’entitats a les que
s’ha demanat una valoració de la mateixa, abans de
la seva publicació en DOGC.
Segons es desprèn del contingut de l’esmentada
Guia, els psicòlegs no són tinguts en compte en
cap moment com a professionals implicats en un procés de
detecció i/o diagnòstic de possibles casos de
TDAH. De fet, quan en el text es fa referència als
professionals de la salut, es nombra específicament a
“pediatres, neuròlegs i psiquiatres”,
fent omissió
dels psicòlegs,
que tampoc són nombrats quan es fa referència als
“especialistes
en salut mental”.
Aquest fet és particularment significatiu quan es constata
que el propòsit central de la Guia es promoure una tasca de
detecció i pre-diagnòstic
de possibles casos de TDAH, que hauria de ser realitzada pels mestres i
professors, en la línia d’unes declaracions
recents de la Consellera d’Ensenyament, en les que,
referint-se a aquest projecte, afirmava que els professors
faran de
“metges de capçalera”
en el tema del TDAH.
Per bé que en el text s’afirma que les valoracions
fetes pels professors hauran de ser validades per un equip de salut
mental infanto-juvenil, resulta obvi que la funció que es
pretén atribuir als docents queda del tot fora del seu
àmbit de
competències i promou, des de una instància
institucional, un veritable intrusisme professional:
s’atribueix als professors una funció de
detecció (que implica sempre una dimensió
diagnòstica), i s’exclou totalment als
psicòlegs –que no són ni tan sols
nombrats- d’un procés en el que els correspondria
participar, i que apareix com exclusiu dels metges. Aquests, cal
dir-ho, queden també al marge d’un
procés que ha de ser realitzat en tot moment per
especialistes.
Paradoxalment, l’autor més citat en el text a
l’hora de definir i fonamentar el TDAH – R.A.
Barkley – és un psicòleg, autor de
referència en aquest àmbit. El TDAH
és, a més, una entitat nosològica
sense un consens ple entre els professionals de la salut mental
(psicòlegs clínics i psiquiatres), motiu pel qual
la Conselleria d’Ensenyament hauria fet bé de
comptar amb un assessorament que tingués en compte la
diversitat de punts de vista existents.
D’altre banda, la medicalització de trastorns de
la conducta i, en particular, l’ús de psicofàrmacs
com els psicoestimulants en nens en edat escolar (metilfenidat i
atomoxetina), és una pràctica que s’ha generalitzat
en els darrers anys, donant lloc a situacions de probables excessos,
sobre les quals s’ha pronunciat recentment el
Comitè de Nacions Unides responsable del seguiment de la
Convenció dels Drets dels Infants, en les seves
recomanacions a l’Estat espanyol.
En aquest context, creiem que l’esmentada Guia
dóna per suposada la idoneïtat del tractament
farmacològic dels possibles casos de TDAH, i encarrega, a
més, als mestres i professors la tasca de exposar als pares
quins són els tractaments adequats: els esmentats
tractaments farmacològics i els psicoeducatius, en
relació als quals els psicòlegs tampoc
són tinguts en compte ni nombrats en cap moment. Aquest
aspecte es especialment greu, si tenim en compte que existeix un perfil
de psicòleg educatiu que ja desenvolupa tasques en el
sistema escolar.
L’ús de qüestionaris com
l’inclòs en l’esmentada Guia no
està, per altre banda, lliure de objeccions
metodològiques. De tot això es desprèn
la necessitat de revisar en la seva totalitat el protocol que es
pretén implantar de manera obligatòria, i
potenciar les sinergies entre l’àmbit de
l’ensenyament i les diverses xarxes i equips de salut mental
infantil i infanto-juvenil, en les que psicòlegs
clínics i psiquiatres realitzen habitualment les seves
tasques de detecció, diagnòstic diferencial i
tractament.
La Junta de Govern del Col·legi Oficial de
Psicòlegs de Catalunya
Barcelona, 8 de novembre de 2012
|
|
|
|
|
|