Des de fa temps, assistim a una psiquiatrització
generalitzada de la societat.
En un moviment que va arrencar ja fa anys, i que va tenir com a
símptoma i alhora com a element potenciador les successives
revisions dels manuals de la sèrie DSM, un grapat de
«diagnòstics» han començat a
envair tots els àmbits de la vida de les persones. Sorgeixen
en les converses quotidianes, emprats per persones sense cap
formació específica, i tenen un impacte creixent
en àmbits tan delicats com l’escolar. En efecte,
cada cop és més habitual que sentim parlar de
trastorn per dèficit d’atenció, referit
a nens que tenen una varietat de comportaments que no es jutgen
adaptats als estàndards d’una
«normalitat» postulada, a més, sense cap
prudència. De la mateixa manera, una mica més
recentment, dos altres diagnòstics comencen a adquirir la
mateixa força, i impregnen les converses quotidianes, tant
al carrer com als claustres de les escoles:
«autisme» i «Asperger».
 |
Això
constitueix un fenomen relativament nou, que implica un canvi
profund de mentalitat, d’aquells que es van produint
insensiblement i
afecten el comú de la gent. Aquestes transformacions
són les més
importants, ja que sense que ningú no s’adoni que
passa alguna cosa,
van incidint en la vida de les persones.
De la mateixa manera que ja fa bastants anys es va iniciar un
procés en
virtut del qual la paraula tristor va anar essent cada cop
més
substituïda per depressió, fins arribar a fer-la
quasi bé desaparèixer,
un nen inquiet comença a ser etiquetat, cada cop
més immediatament, com
a hiperactiu o víctima d’un dèficit
d’atenció. L’estudi que en aquest
sentit ens va presentar el doctor Josep Moya demostra fins a quin punt
això es fa d’una manera cada cop més
sistemàtica i abusiva, convertint
aquestes denominacions en calaixos de sastre, on s’entaforen
persones,
sense donar la mínima oportunitat a què la seva
particularitat sigui
percebuda, entesa i, per tant, acceptada i respectada com a tal.
Hom podria dir, i s’equivocaria molt, que no cal
preocupar-se, ja que
és només una qüestió de noms.
Aquesta posició, pretesament «realista»,
vindria a dir que allò que veritablement importa
són les realitats, no
tant els noms que aquestes rebin. Tractant-se, però, de
realitats
humanes, les paraules tenen una importància cabdal, ja que
el nostre
món és fet, sobretot, de paraules. Precisament
aquestes noves paraules
que es creen a partir del discurs de la ciència tenen un
efecte
fonamental en la configuració del nostre món
actual. Cal distingir
aquesta falsa extensió del discurs científic de
la ciència veritable.
|
En el seu discurs pronunciat al Collège de France el 2002, «Façonner
les gens»
(«Emmotllar les persones»), Ian Hacking
va estudiar aquesta tendència cada cop més
universal de l’aplicació
d’una sèrie de denominacions que pretenen extreure
el seu prestigi de
la ciència, però que, de fet, funcionen
més com a noms que creen
classes de persones, a partir d’una operació en
ella mateixa dubtosa,
que és la suposició d’una normalitat
respecte de la qual es desviarien.
Com ell estudia amb molt de detall, l’obsessió
classificadora i
normalitzadora ha creat noves epidèmies, fent
aparèixer com a
«malalties» o
«defectes»condicions humanes que no fa gaire temps
no
n’eren considerades. Però, com ell mateix
planteja, el problema és que
aquestes classificacions de les persones tenen
conseqüències d’àmbit
social.
És la mateixa societat com tal la que esdevé
classificadora, però també
els individus que la formen tendeixen a alinear-se a aquestes falses
classificacions,la qual cosa té un efecte de crida, de
deformació, de
forçament a l’adaptació sobre els
individus, que són capaços de
renunciar a allò que els es més propi per tal de
no rebre un d’aquests
noms. Fins al punt que hom podria plantejar-se si es tracta de
classificacions que tenen una tendència
intrínsecament epidèmica, no
tan sols pels seus efectes sobre l’àmbit social,
sinó també a l’escala
dels individus.
Un dels fenòmens més peculiars que Ian Hacking
analitza en el que ell anomena un nominalisme dinàmic,
inspirat, per una banda, en Michel Foucault
i, per altra banda, en Erwin Goffman,
és que els individus, en les nostres societats, tendeixen a
assumir les classificacions que se’ls proposen, o
bé que estan al seu abast, se les apropien d’una
manera de vegades sorprenent, paradoxal, per l’aspecte en
principi desqualificador, potencialment marginador, d’aquests
noms de coses que acaben anomenant persones.
Aquest fet correspon a un corrent profund de la nostra cultura, i es
manifesta en la creació de grups i comunitats de persones
afectades, ja sigui directament o com familiars, pels noms
d’aquesta mena de classificacions. La promoció de
l’obesitat genera, sens dubte, més obesos, ja que
proposa una identificació que pot donar forma (mai millor
dit!) al malestar de tota una sèrie de persones. No cal
dubtar que això genera, a la vegada, associacions,
associacions de familiars..., amb l’efecte de
«crida» que això implica.
Més enllà del nominalisme
«dinàmic» de Hacking, la
psicoanàlisi aporta elements per a explicar aquesta avidesa
identificadora, en una època, precisament, de debilitat de
les identificacions, les quals tendeixen a fragmentar-se i
multiplicar-se, com van estudiar en el seu moment Jacques-Alain Miller i
Eric Laurent en el seu curs La època del
Otro que no existe, tot
desenvolupant per a l’època present les
conseqüències de la teoria de Lacan sobre els
discursos, que alhora reprèn la teoria freudiana de la
identificació.
La qüestió del diagnòstic, doncs,
s’ha tornat avui un problema de classificacions i
d’identitats, que cada cop actuen sobre més
aspectes de la vida humana. No hi ha pràcticament cap
aspecte del cos humà, però tampoc de la nostra
relació amb els altres, de la a nostra manera de ser o de
satisfer-nos, en resum, de viure, que no sigui avaluada, comparada amb
una idea delirant de normalitat, cosa que dóna lloc a totes
les desviacions possibles respecte d’aquesta mateixa. Cal dir
que la docilitat habitual del subjecte postmodern davant
d’aquesta onada és preocupant. És cert
que en alguns casos, tal com esmenta el mateix Hacking,
l’autoapropiació de les classificacions pot tenir
un vessant subversiu. Però això
difícilment podria aplicar-se als infants, ja que, en el seu
cas, és clar que aquests noms que se’ls apliquen
vénen imposats per l’altre social, amb una
intervenció molt particular de les institucions
específiques que d’ells s’ocupen i, en
un lloc determinant, la seva família.
L’autoapropiació seria en els nens una
Altre-apropiació, molt més que en el cas de
l’adult.
El fet més greu de l’abús de
denominacions com ara síndrome de dèficit
d’atenció o Asperger és que tenen
tendència a aplicar-se a nens cada cop més
petits, i no només en els àmbits més o
menys especialitzats on les famílies poden consultar,
sinó que aquestes formes de classificació
persegueixen els infants, no ja fins a l’escola
primària, sinó fins i tot a l’escola
bressol. Tota una sèrie d’escales de mesura i de
tests, pensats perquè els puguin aplicar persones sense cap
formació, tenen l’objectiu de verificar que, en
efecte, aquestes «patologies» compleixen les
expectatives en elles dipositades des d’un punt de vista
«epidemiològic».
L’abús està, doncs, garantit, amb els
efectes que això té sobre els nens i sobre les
famílies. Sovint, davant d’una
classificació d’un fill com si patís
una síndrome com aquestes, els pares dirigeixen
prematurament les seves demandes a una ciència que molts
cops només és suposada, amb la qual cosa es
tornen incapaços d’entendre tota la riquesa i
alhora la complexitat subjectiva del seu fill, de la seva manera de ser
i de les coses que li passen, així com de la seva
responsabilitat mateixa o els recursos que podrien mobilitzar per
respondre creativament a situacions vitals en les quals es troben
profundament implicats, per molt que no en tinguin cap culpa (com
és el cas, sovint).
La fugida cap a la suposada ciència, la presa de mesures
educatives genèriques i no pensades cas per cas, el recurs
abusiu a medicaments, la desaparició de tot sentiment de
responsabilitat subjectiva, tant per part dels pares com per part dels
fills (ja que, si es té l’excusa, conscient o
inconscient, d’una síndrome..., tot de coses ja no
cal ni pensar-les)..., són efectes perillosos
d’aquesta epidèmia de falsos noms que, cada cop
més, persegueix els homes fins als darrers reductes on la
seva singularitat podia viure encara mig amagada. La infantesa, temps
de vida que en altres temps gaudia d’una treva segura,
d’una moratòria, al llarg de la qual la persona
podia anar esmolant les seves armes per a combats futurs, ha perdut per
sempre, si no hi fem res, els seus privilegis, el millor de la seva
innocència.
Enric
Berenguer
Col. 3270
|
|