|
|
Entrevista realitzada al Dr. Philip Erdberg per Begoña González Benito, Presidenta de la Societat Catalana de Rorschach i Mètodes Projectius |
SECCION:
Entrevistas
// PUBLICAT 22/05/2013 10:59:00 |
|
|
|
 |
 |
 |
El Dr. Erdberg
és conegut per la seva activitat docent a l'SCRIMP,
per la seva participació en els congressos internacionals de
la IRS
celebrats a Barcelona el 1984 i el 2005. També ho
és per la seva
co-autoria en alguns volums del SC (junt amb J.Exner) i pels seus
nombrosos escrits.
Diplomat en Psicologia clínica per la American
Board of Professional Psychology.
Des de fa molt de temps es dedica a la investigació de
l'avaluació de
la personalitat i la seva aplicació a la pràctica
clínica. Té una
llarga experiència en l'avaluació
psicològica en nens i adolescents, en
la pràctica clínica, com a consultor i docent en
nombroses
institucions. Director d'avaluació i recerca en el Masonic
Center for Youth and Families.
És professor sènior en els Programes de
formació en Rorschach i membre
de l'Institut Psicoanalític de St. Francisco. Professor a la
Facultat
de Medicina de la Universitat de Califòrina i consultor de
diverses
escoles, clíniques i centres de rehabilitació
social. Co-autor amb John
Exner de la tercera edició de The Rorschach, Volume 2, Advanced
interpretation, publicat per John Wiley
& Sons (2005). Ha estat president de la Society for
Personality Assessment. Entre altres reconeixements, l'any
2001 va rebre el Outstanding
Achivement Award of the Forensic Mental health Association of
California. També forma part del grup que va
fer la revisió del Sistema Comprensió del Test de
Rorschach actualment i que han presentat el "Sistema de Rorschach de
Evaluació del Desempeño (R-PAS)"
presentat a La universitat de Comillas de Madrid, 18 a 20 d'octubre de
2012. |
1.- Quina
informació bàsica aporta el ROR (Rorschach) en
l'avaluació de la personalitat?
El Rorschach és una tècnica multivariable que
permet valorar diversos nivells de funcionament de la personalitat.
Proporciona informació sobre l'estil d’afrontament
(coping) de la persona, el nivell dels recursos disponibles en contrast
amb les exigències que la persona està
experimentant, l'obertura de la persona a l'emoció i la
capacitat de modular la resposta emocional. També fa la seva
aportació en el funcionament de la relació
interpersonal , el concepte que té de si mateix i el
contacte amb la realitat de la persona.
2.- Quins són
els aspectes més importants per orientar sobre el tipus de
tractament i el seu seguiment?
És important conèixer la quantitat
d'estrès que la persona està experimentant
actualment amb la finalitat de decidir si s'indica la
teràpia de suport o un abordatge psicoterapèutic
que li permeti la comprensió del seu procés.
L'estil d'afrontar les situacions de la persona - o introvertit o
extratensiu- permet al terapeuta saber si la persona ha pogut establir
un vincle terapèutic amb ell o si se sent més
còmode amb un altre professional que li pugui ajudar a
manegar les seves dificultats. Ens ha impressionat que la variable
Mutualitat de l'Autonomia (Mutuality of Autonomy) proporciona
informació sobre com la persona va veure al terapeuta.
3.- Quina
importància tenen els Tests Projectius a EUA?
La importància que tenen els tests projectius en els EUA
varia d'un context a un altre. Els tests projectius són
profundament respectats en algunes universitats i clíniques
i no s'utilitzen en absolut en unes altres. Jo diria que, en general,
els tests projectius juguen un paper important en
l'avaluació de personalitat a EUA.
4.- Quin valor
diferencial aporten els Tests Projectius respecte a altres
mètodes d'avaluació (Qüestionaris i
Escales)
Aquesta és una pregunta molt important. El Rorschach
és una mesura basada en l'acompliment que ofereix una
demostració de la personalitat en acció.
Proporciona informació sobre com la persona resol una tasca
moderadament ambigua. Això és diferent del que la
persona diu de si mateix en una mesura d'auto -informe. Les conductes
codificades poden reflectir qualitats implícites que no
són reconegudes per la persona. Això complementa
l'auto-informe de les dades que la persona pugui reconèixer
conscientment de si mateixa.
5.- Què
afegeixen els Mètodes Projectius a altres sistemes de
diagnòstic ( DSM –IV, CIE -10)?
El Rorschach no és un instrument de diagnòstic en
comparació del DSM o CIE. atès que proporciona
informació sobre aspectes més moleculars del
funcionament personal, com poden ser les dificultats en la
percepció de la realitat interpersonal, aspecte que
formarà part de determinats diagnòstics
psiquiàtrics.
6.- Després de
la mort del Dr. Exner, creador del Sistema Comprehensiu, quina
és la seva opinió sobre el futur del test com a
mètode per a l'avaluació psicològica i
la recerca, tant al seu país com en països on
vostè ensenya?
Amb la publicació del Sistema Comprehensiu, en 1974, el Dr.
Exner va assegurar la supervivència del Rorschach. Ara,
gairebé 40 anys després, el Rorschach s'utilitza
a Àsia, Amèrica del Nord i del Sud, Europa i
Àfrica. És l'objecte d'una quantitat substancial
de recerques pel que tenim l'esperança que el Rorschach
tindrà un futur llarg i robust.
7.- En aquest
país un dels problemes apressants és que en la
majoria d'universitats no s'ensenya el ROR i, d'altra banda, un gran
nombre de psicòlegs que treballen en la salut
pública argumenten que no tenen temps per administrar un ROR
i opten per les entrevistes. Què opina sobre aquest tema?
No hi ha dubte que el Rorschach és un test molt "car". Es
necessita molt temps per aprendre a manejar-ho bé, un llarg
temps d'administrar i de codificar, així com per fer una
interpretació global de la personalitat del subjecte.
Justifica el seu "cost", amb la seva rica contribució a la
comprensió integral de la persona.. Com ja he assenyalat, el
Rorschach proporciona un valor incremental sobre les entrevistes i
d'altres mesures subjectives , permetent avaluar la personalitat en
acció. Crec que la norma apropiada per a la
pràctica professional de l'avaluació
psicològica ha de requerir un enfocament
multi-mètode, i el Rorschach aportaria en aquest sentit una
metodologia diferent a la de les mesures d'auto-informe o entrevistes
8.- Vostès han
presentat el sistema R-PAS. En quina mesura creu que servirà
per facilitar la utilització del ROR en la
docència i en la clínica?
Teníem molt clar el desig de la família del Dr.
Exner que el Sistema Comprehensiu ha de seguir sent el que era en el
moment de la seva mort en 2006. Volíem aprofitar la gran
quantitat de recerca i les dades normatives que s'havien desenvolupat,
per la qual cosa decidim crear un nou sistema de Rorschach, Sistema
Rorschach d'Avaluació de l'Acompliment (R-PAS), que va ser
publicat en 2011 L'acceptació per part de
professors i psicòlegs clínics ens ha animat i
esperem que les seves dades normatives actuals, i un enfocament basat
en l'evidència, siguin útils en una varietat de
contextos clínics i acadèmics.
|
|
|
|
|
|