Tavistock, Kingsley Hall, Bonneval, Antenne 3... institucions històriques que potser els professionals “psi” no acaben de situar amb precisió, però el nom de les quals ressona. Les associen amb un treball innovador, arriscat, amb característiques particulars, de vegades aglutinades pel mestratge d´una personalitat o d´una línia teòrica. Totes elles difonen la seva activitat, provoquen l´interès d´altres professionals i del món acadèmic; de vegades obtenen cert recolzament de les administracions, d´altres la indiferència o el rebuig. Tret comú: són de fora

Carrilet, Orienta, Balmes, els primers anys de Can Pujador... El nostre petit país també té institucions sòlides, fruït d´anys de treball que conformen ja una tradició, que sovint han rebut més suport de les administracions que no pas de les universitats; absents dels mitjans de comunicació, poc conegudes fora dels àmbits professionals. Diríem que l’aparell de propaganda no acaba de funcionar.

Carrilet i Llúcia Viloca són indissociables. I finalment l´equip de Carrilet ens ofereix amb Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA una visió global del seu mètode de treball pel tractament dels nens autistes desenvolupat durant quaranta anys –bé, trenta nou si volem ser primmirats- de treball, de construcció, d´investigació, d´esforç i, també, de satisfaccions.

El llibre combina amb encert la descripció de l’autisme, les causes, les possibles vies d´acostament, amb el relat de la creació i les modificacions que ha seguit el Centre Carrilet. La combinació de diferents tipus de tractament: individual o en grup, a Carrilet o al domicili particular, més pedagògic o més terapèutic, amb els pares, amb els avis i amb els germans, amb la complicitat o la col·laboració de les llars d´infants, dels CDIAPs, o dels Eaps. Una xarxa.

Dos principis, com a mínim, ben seguits: Cada nen és diferent a tots els altres encara que els uneixi el nom de TEA. Per tant cal atendre la particularitat de cada nen sense idees preconcebudes, ans amb capacitat per inventar.  Segon tret: La formació dels professionals és diversa, com ho és la seva titulació. Aporten els seus sabers: psiquiàtric, pedagògic, psicoterapèutic... sabers complementaris però no jeràrquics

Els 1.435 mil·límetres del títol corresponen a l´ample de via dels trens europeus. Per estendre la xarxa, gosem suggerir al Col·legi de Psicòlegs preparar, amb l´excusa dels propers primers quaranta anys de Carrilet, algunes activitats que serveixin de reconeixement a les institucions i els professionals que porten anys obrint camins, i no sols en el camp de l´autisme. Homenatge que serveixi de trobada dels professionals, de la gent atesa, dels pares, però també que permeti un coneixement per part de la comunitat d´un treball de ben alta qualitat intel·lectual, clínica i humana.