|
|
Reflexió sobre el llibre "Crítica de la raó cínica" de Peter Sloterdijk |
SECCION:
PsiNotes
// PUBLICAT 25/07/2013 12:45:00 |
|
|
|
 |
 |
"No hi ha una
sola cultura al món en què estigui
permès fer-ho tot. I se sap des
de fa molt de temps que l'home no comença amb la llibertat
sinó amb el límit i la línia
d’allò infranquejable. "(Foucault, M.)
En iniciar la lectura de l'obra de Sloterdijk,
evoca en la meva memòria el record la lectura de l'obra de Foucault. Sorgeix en
mi la pregunta de quina és la relació entre
ambdós autors. Fa trenta anys estudiava a Foucault de la
mà del Dr. Miquel
Morey. ¿Quina herència en ha quedat
d’aquella frase de Foucault, que deia que “l’aparició
de la bogeria és una prodigiosa reserva de sentit?”.
Foucault denúncia i posa en evidència el parentiu
que existeix entre la medicina i la moral, repressió,
coacció, i obligació de salvar-se. L'internament
del boig i tot el règim policíac que l'envolta,
serveix-dirà Foucault-per controlar cert ordre de
l'estructura burgesa, que serveix alhora de regla social i de norma de
la raó.
En el projecte d'una genealogia de l'ordre burgès, Foucault
llança la seva crítica: "Les relacions de poder -amb les
lluites que les travessen o les institucions que les mantenen- no
juguen només pel que fa al saber un paper de
facilitació o d'obstacle, amb desmentir o limitar-lo; poder
i saber no estan lligats entre si pel sol joc dels interessos o les
ideologies, el problema no és, doncs, només
determinar com el poder subordina al saber i li fa servir als seus fins
o com es sobreimprimeix sobre d'ell i li imposa continguts i
limitacions ideològiques. No ens trobem davant el
coneixement d'una banda i la societat de l'altra, o la
ciència i l'Estat, sinó amb les formes
fonamentals d'un poder-saber" ( Morey,M.) Però
aquesta relació que planteja Foucault, entre saber-poder, ja
té les seves arrels en l'escola de Frankfurt, (Adorno,
Horkheimer) com una dissociació teoria-praxi.
Dialèctica de la Il·lustració, "entre promeses
d'emancipació i tendències estabilitzadores
s'estableix una dissociació de la teoria i de la praxi, el
mateix que la seva socialització, ens mostra fins a quin
punt la psiquiatria està dins de la dialèctica de
buscar al mateix temps l'emancipació dels homes que pateixen
la integració de la societat, és a dir, de servir
per embridar les forces explosives, dissolvent i destructives,
està doncs, dins de la "dialèctica de la
Il·lustració" (Dörner, K.)
Foucault, desmarcant.se de valoracions de avatars històrics
que porten a una comprensió simplista en termes de
progrés, mostra el doble moviment del gest pineliano
d'alliberament de les cadenes i substitució per l'historial
clínic, implica ja la subjugació del subjecte. I
no és ja en si mateixa, la denúncia foucaultiana
sobre les relacions de poder-saber, una posada en evidència
d’una mancança d’ètica en la
moral burgesa, denúncia d’un cinisme pot ser
precursor del cinisme que propugna Sloterdijk, això
sí, de forma més contundent en aquest
últim autor.
Peter Sloterdijk
Què pot alliberar-nos del cinisme? Com recuperar la fe,
l’esperança, la voluntat de viure, per dir-ho a la
manera nietzschiana? Cap resposta. l'ésser humà,
observat des de la distància, no fa l'efecte de ser un
animal intel·ligent, sinó més aviat un
homo stultus. En definitiva, un té la impressió,
en acabar de llegir el llarg assaig que, enfront de la raó
cínica, hem de reivindicar, de nou, la raó
lluitadora, activista i no passiva que no es deixa dissoldre a cap preu
i que per si no se sotmet mai a una prioritat del conjunt, del general
al transcendental. (Torralba, F.)
Què passa amb
el saber?
Si és veritat –diu Sloterdijk-, que el saber
és poder, tal com predica el moviment de treballadors,
aleshores també és veritat que no tot saber
serà benvingut. Atès que enlloc hi ha veritats
que es puguin assolir sense lluita i atès que tot
coneixement ha de triar el seu lloc en l’entramat de
prepotències i antipotencias, els mitjans per donar validesa
als coneixements semblen, fins i tot, més importants que els
coneixements mateixos. En la modernitat, la
Il·lustració es manifesta com a complex
tàctic.
Com definirà
el cinisme Sloterdijk?
Segons la seva tesi, el cinisme és el signe del nostre temps
i aquest s’expressa de múltiples maneres. Com el
ser, el cinisme, també es diu de moltes maneres (Torralba,
F.) Atès que tot es va fer problemàtic,
també tot, d'alguna manera, tant se val. I aquest
és el rastre que cal seguir. Doncs condueix allà
on es pot parlar de cinisme i de “raó
crítica”. L’època
és cínica en tots els seus extrems, i correspon a
l’època desenvolupar en els seus fonaments el
context entre cinisme i realisme. Què pensava Oscar Wilde quan
desil·lusionat, afirmava: "No sóc en absolut
cínic; només tinc experiència ...el
que, en darrer terme, és el mateix", o Anton Chéjov
quan sòbriament, manifestava: “Cap cinisme pot
superar a la vida”?
 |
Extravagant solitari,
moralista provocador és el quínic de
l’Antiguitat, esperit burleta que produeix distanciament,
mordaç i
maliciós individualista, representat per la figura de
Diògenes a la
bóta, el diferencia del cínic de la nova
època que pot ser vist tant en
la cultura urbana com en l’esfera cortesana, un tipus
postmodern que
res té a veure amb l'anterior, marcat per una actitud vital
de
nostàlgia i incredulitat. En totes les esferes socials,
dirà
Sloterdijk, hi ha una radical ironització de
l’ètica i de les
conveniències socials, quelcom així com si les
lleis generals només
existissin per als ximples, mentre que els llavis dels sapients
s’esbossa aquest somriure falsament intel·ligent.
Una diferència: El
modern de masses perd la seva mordacitat individual i
s’estalvia el
risc d’exposició pública. Ja fa molt de
temps que va renunciar a
exposar com un tipus original a l'atenció i a la burla dels
altres.
L’home de clara “mirada malvada”
s’ha submergit en la massa, només
l’anonimat és el gran espai de la
discordança cínica.
|
El cínic
modern és un integrat antisocial que rivalitza amb qualsevol
hippy a la
subliminal manca d'il·lusions. Ni tan sols a ell mateix la
seva
perversa i clara mirada se li manifesta com a defecte personal o com a
caprici amoral del qual s’ha de responsabilitzar en privat."
Els cínics
són persones que tenen clar que els temps de la
ingenuïtat han passat,
ja fa moltíssim temps que al cínic
difús li pertanyen llocs claus en la
societat, en les juntes directives, en els parlaments, en els consells
de administració, en la direcció de les empreses,
en els lectorats,
consultoris, facultats, cancelleries i redaccions. Una certa amargor
elegant matisa la seva actuació, no són ximples i
de tant en tant es
donen compte, totalment i absolutament, del no res a què tot
condueix.
Saben el que fan, però ho fan perquè les
pressions de les coses i
l'instint de autoconservació, a curt termini, parlen el
mateix
llenguatge, i els diuen que així ha de ser. Si no altres ho
farien al
seu lloc i, potser, pitjor. Un cinisme víctima i
botxí alhora. Façana
que intenta amagar la infelicitat i la vulnerabilitat, com ara podem
assistir al “maquillatge
de la mort en occident” un tot
asèptic que s’ha anomenat
tanatoestètica, un lucratiu negoci.
Tal com recull Torralba (2009)
la crítica de Sloterdijk és demolidora i afecta
totes les esferes i àmbits de la societat, des del
exèrcit fins a l’església. El nou
cinisme s’envolta de discreció. Millor no
dialogar, no dialogar amb la triple polèmica de la
crítica del poder, de la lluita contra la
tradició i del assalt contra els prejudicis que forma part
del quadre habitual de la il·lustració. Els tres
signifiquen lluites amb contraris que no estan disposats al
diàleg. Amb ells la Il·lustració vol
parlar de coses sobre les quals prepotències i tradicions
prefereixen callar: raó, justícia, igualtat,
llibertat, veritat, investigació. En el silenci, l
‘statu quo segueix estant més segur en la conversa
es persegueix un futur incert. El no del contrari a un
diàleg d’il·lustració
aconsegueix una realitat tan poderosa que es converteix en una
qüestió de teoria. Qui prefereix no participar en
la il·lustració ha de tenir els seus motius i
probablement seran diferents dels que addueix.
Per principi, la il·lustració només
coneix dos motius de falsedat: equivocació i voluntat
perversa. En tot cas, aquesta última pot tenir categoria de
subjecte, ja que només quan el contrari menteix
conscientment posseeix la “falsa opinió”
un Jo. Quan es llisca un error, llavors la falsa opinió no
es recolza en un Jo, sinó en un mecanisme que falseja la
veritable. Només la mentida manté la seva
pròpia responsabilitat, mentre que l’error,
atès que és mecànic, segueix estant en
una “innocència” relativa.
Però ràpidament l’error es diversifica
i dóna lloc a dos fenòmens diferents: el simple
error que es fonamenta en enganys lògics o sensorials
fàcilment corregibles fins a cert punt, i l’error
adherit als propis fonaments de la vida, obstinat i
sistemàtic i que, en aquest cas s’anomena
ideologia. Així apareix la clàssica
sèrie de formes de la falsa consciència: mentida, error, ideologia.
"Tota lluita porta
necessàriament a una cosificació
recíproca dels subjectes." En el tercer
capítol Sloterdijk s'ocupa de desemmascarar vuit casos de
crítica il·lustrada de la ideologia, les
polèmics maneres de procedir han fet escola.
Però, ens adverteix, que els efectes de la
crítica són, per regla general, diferents dels
projectats. Les prepotències socials que pretenen sobreviure
es manifesten a la defensiva com capaços
d’aprenentatge, quan la resta no els serveix de res. El
problema cardinal de la història de la ideologia
són les acumulacions de les “falses
consciències”, que de nou, aprenen dels seus
crítics el que són la sospita i el
desemmascarament, el cinisme i el “refinament”.
1ª/
Crítica de la revelació.
Analitza la idea que el valor per a la cultura cristiana, de les
Sagrades Escriptures, resideix en la idea que es tracta d'una obra del
dictat diví. El llibre es revela com a
“sagrat” en la mesura que és un text
arrelat en l’absolut. Cap interpretació seria, per
tant, suficient per esgotar el seu sentit, sentit que es va renovant en
cadascuna de les èpoques humanes. Però la
il·lustració qüestiona, d’una
manera innocent i subversiva, les proves, les fonts, els testimonis. Es
troba exposat des d'un punt de vista filològic, que els
textos bíblics segueixen sent els únics
testimonis de si mateixos. Els miracles de què parla la
Bíblia per legitimar el poder de Déu
són només informes prodigiosos que per a
l’examen no hi ha cap mitjà o camí. Amb
la pregunta com es pot saber això?, la
Il•lustració arrenca al saber de la
religió d’una manera summament elegant, sense una
agressivitat especial, les seves arrels. Ni amb la millor voluntat
aconsegueix la raó humana trobar en els textos sagrats altra
cosa que suposicions històriques fetes pèls
homes. Al segle XIX, les esglésies van donar el senyal per a
la fusió de l'irracionalisme post crític amb la
reacció política. Com totes les institucions
posseïdes pels seus desitjos de supervivència,
saben sobreposar-se a la "supressió" dels seus fonaments.
2ª/
Crítica de la il·lusió religiosa.
No es tracta de si "hi ha Déu"; l'essencial és el
que pensen els homes que afirmen que Déu existeix i que vol
això o allò altre. Consegüentment, del
que es tracta en primer lloc és d'esbrinar el que es
pretén saber de Déu a part de la seva
existència. Ja que Déu no apareix
"empíricament", la subordinació dels atributs
divins a l'experiència humana té un paper decisiu
en la crítica. Sloterdijk, analitza les projeccions
elementals (fantasies humanes) a)
família/creació, b) autoria de la
creació del món i, c) rol auxiliador, [per
vigilar, proveir, regir]. Sense gran esforç es pot demostrar
que el mecanisme de la projecció és sempre i en
el fons el mateix, tant si es tracta d’ingenuïtats
sensibles, ...com d’atributs subtils com la
creació del món. La crítica
però va patir una recaiguda dogmàtica quan amb
afirmacions metafísicament negatives per la seva banda, va
saltar més enllà dels límits del saber
i va començar a professar un maldestre ateisme. On hi ha una
contradicció frontal no es dóna cap
avanç més enllà de les dues posicions.
Institucions a les quals no els importa res més que la seva
autoconservació no necessiten res. Totes les religions s'han
edificat sobre el terra de la por, són l’origen de
la por. Homes ambiciosos, polítics refinats i
filòsofs han sabut treure avantatge de la credulitat del
poble. Per aquesta fi buscaven un gran nombre de déus, tan
fantàstics com cruels, que no servien per a cap altre
finalitat que la d'assegurar i mantenir el seu poder enfront dels
homes. L'il·lustrat pensa que la religió existeix
per superació de la angoixa vital i per a la
legitimació dels ordenaments socials opressors.
3ª/
Crítica de l'aparença metafísica.
La raó és capaç de fer preguntes
metafísiques, però no és
capaç de resoldre-les amb garantia per les seves
pròpies forces. Les idees metafísiques centrals,
Déu, ànima, univers, s’imposen
irrecusablement al pensament, que, tanmateix, no pot tractar
concloentment amb els mitjans que té a la seva
disposició. Hi hauria una possibilitat si aquestes idees
fossin empíriques, però, atès que no
ho són, no hi ha cap esperança de que la
raó "resolgui" alguna vegada el tema. La raó
està darrere d’una reixa a través de la
qual creu obtenir perspectives metafísiques: el que en un
primer moment li sembla "coneixement", a la llum de la
crítica es mostra com autoengany. Totes les alternatives
metafísiques són del mateix valor i no permeten
decidir-se per una o per altra. Determinisme davant indeterminisme,
finitud davant infinitud, existència de Déu
davant la seva inexistència, idealisme enfront de
materialisme, etc. Amb necessitat lògica hi ha en totes
aquestes qüestions –almenys- dues possibilitats que
en conjunt estan bé i alhora mal fonamentades. Tan aviat es
reconeixen ambdues com reflexos de l'estructura de la raó,
ja no es deu, ni es pot, ni s'ha de "decidir", ja que cada
decisió implica una recaiguda metafísica i
dogmàtica.
4ª/
Crítica de la superestructura idealista.
En aquesta secció Sloterdijk comenta que la
crítica marxiana va un pas més enllà
que totes les critiques precedents i apunta a una
“crítica integral dels caps”. La
crítica marxista es deixa guiar per una visió
realista dels processos socials del treball. El que està en
els caps, diu, segueix estant determinat, "en última
instància", per la funció social dels caps en les
economies del treball integral de la societat. Per tant, la
crítica socioeconòmica té poc respecte
per allò que les consciències diuen sobre si
mateixes. En el sistema de la societat burgesa es poden diferenciar
sobretot tres consciències de classe: la de la burgesia
(classe del capitalista), la del proletariat (classe productiva) i la
dels funcionaris intermedis (classe mitjana), amb la qual es barreja
ambiguament la consciència dels treballadors de la
superestructura, un grup de científics, jutge, sacerdots,
artistes i filòsofs amb un perfil de classe
imprecís i ambigu. Els treballadors intel•lectuals
la majoria de les vegades no saben res en absolut del seu paper en
l'economia del treball i del domini socials, segueixen estant bastant
allunyats del "sòl de les realitats", viuen amb el cap als
núvols i veuen les esferes de la
“producció real” des d’una
distància irreal. Per això, segons Marx,
existeixen en un món de global mistificació
idealista. Tota la tradició clàssica, des de
Plató fins Kant, menysprea la infraestructura social de la
teoria: economia d'esclaus, servitud, relacions de súbdits a
la feina. Més aviat apel·la a
autònomes experiències individuals que motiven el
seu obrar: aspiració a la veritat, consciència de
virtut, crides divines, absolutisme de la raó, ingeni. Per
contra, cal seguir mantenint que el treball és una
relació elemental de la vida amb la qual ha de comptar una
teoria de la realitat.
En una segona visió de la crítica
marxista brolla un principi antihumanista,
“realista”. El seu accent no està en la
dialèctica de l’alliberament, sinó en
els mecanismes de la mistificació universal. Si cada
consciència és justament tan falsa com correspon
a la seva posició en el procés de
producció i domini, seguirà
necessàriament tancada a la seva falsedat mentre el
procés segueixi en curs. La falsa consciència es
cosifica i s’integra en el sistema d’ofuscacions
objectives. Ser fals és una funció del
procés. Aquí el cinisme marxista de sistema
coincideix íntimament amb el dels funcionalistes burgesos.
Sens dubte, el funcionalisme nega a la consciència humana no
només el dret d’emancipació,
sinó a més el sentit d’aquesta
emancipació de les normes i necessitats, ja que aquesta el
condueix en línia recta cap al no res, cap a un
individualisme buit , cap a un caos anònim i cap a la
pèrdua d'estructura de les societats. Vistes des d'un punt
de vista estructural, les dictadures de partit de l'Est constitueixen
paradisos del conservadorisme de l'Oest.
5ª/ Critica de l'aparença moral.
Les arrels de la Il·lustració moral es remunten
al més llunyà de la primerenca
història, i això per bons motius. Doncs en la
qüestió de la moral es decideix la
qüestió més profunda de tota la
Il•lustració: la de la "bona vida". El que l'home
no sigui realment allò que pretén ser
és un motiu primigeni del pensar crític-moral. El
que em molesta en els altres és el que sóc jo. No
obstant això mentre no m’observi a mi
mateix, no reconeixeré les meves projeccions com a
reflexió exterior de la biga en el meu ull, sinó
com una perversitat del món. En efecte, la “part
real de la projecció”, com dirien els
psicoanalistes, no em deu interessar primerament. Per més
que el món pugui estar realment pervertit,
l’únic que em pot interessar en un
primer moment són les meves faltes. L’estat
necessita subjectes cecs, mentre que la societat només pot
comprendre com una comuna d’individualitats despertes.
Això funda el profund parentiu del cristianisme i comunisme
que recorda l’anarquisme del segle XIX i del primerenc XX; ja
que les regles segons les quals s’ordena la vida de la comuna
anarquista són lliure auto imposicions i no lleis
heterònomes, jeràrquicament concedides. La comuna
somia amb una renovació permanent de la llei a
través del comú acord. La moral burgesa
pretén mantenir una aparença altruista mentre que
el restant pensament burgès compte fa temps amb un
egocentrisme tant teòric com econòmic.
6ª/
Crítica de la transparència.
Aborda ara en aquest capítol el descobriment de
l'inconscient, conseqüència
necessària-explica Sloterdijk, del procés
d’educació de l’edat moderna.
Constitueix un dels mites gairebé reaccionaris del segle XX
considerar Sigmund Freud com el descobridor del
“inconscient”. Lamento no coincidir en aquest
aspecte amb l’atribució que realitza Sloterdijk a
Freud sobre l’encunyació del terme inconscient.
Mai Freud, que jo sàpiga, es va expressar com a inventor del
terme, més aviat va ser obra d'un descobriment del
funcionament de l'aparell psíquic en el qual l'inconscient
juga un paper fonamental, tant en la primera tòpica, com en
la segona. Qualsevol text seriós de la
psicoanàlisi reconeix antecedents pre freudians del terme,
per ex. el diccionari de psicoanàlisi de Laplanche, J i
Pontalis, JB (1.971). El que és realment considerat com a
acte fundador de la psicoanàlisi és
l’Associació lliure (Caparrós, A. 1976)
com a mètode, abandonant en aquell moment la hipnosi i les
tècniques del fraudulent mesmerisme, de manera que el podem
situar entre els anys 1.892 i 1.896. Ara bé, que la
Il•lustració no s'adonés del tema
correspon a la Il·lustració donar compte de
perquè. En la meva opinió, el que va quedar
inadvertit en el fenomen del mesmerisme, per causa potser, del
racionalisme imperant de l’època va ser la
noció d’una medicina psicosomàtica, de
la qual per cert la medicina convencional postmoderna segueix mostrant
una ignorància incomprensible
(Rodríguez-Domínguez, C. 2008).
Suggestió curativa i inconscient no és el mateix,
però la història és la que
és i, el descobriment de la hipnosi en 1784, denominat
“somni magnètic” no és
–al meu entendre- una altra cosa que la medicina
psicosomàtica, que va passar i segueix estant inadvertida,
però no del tractament com a tal d l’inconscient.
El procediment de la hipnosi tenia una desavantatge decisiva, era que
posteriorment al tractament dels pacients oblidaven completament les
vivències realitzades durant la sessió
hipnòtica. Freud va comprendre que el treball a realitzar
era l'elaboració i la confrontació del
succés, a la qual cosa es podia arribar
mitjançant l'associació lliure. Raonablement
Sloterdijk diu que "el
mètode de Freud es resumeix en certa manera en l'intent
d'evitar la hipnosi i, amb tot, mantenir obert el camí a
l'inconscient." El tardà segle XVIII veu
sistemàticament pertorbada la il·lusió
de transparència de l’autoconsciència
humana. Les manifestacions somnàmbules subministren proves
provocatives que la consciència no sap tot de si mateixa. El
mesmerisme i la hipnosi es van encaixar aviat en un subsòl
espiritual i van acabar, en última i nefasta
instància, en els mercats i fires i en les varietats en
què l'estafa i la mentida estan com a casa. La
Il·lustració no era encara prou lúcida
com per comprendre que en una cosa per la que s’interessa tan
violentament la anti il·lustració ha
d’haver alguna cosa.
La fracció il·lustrada del positivisme
burgès es va sentir (i se sent avui dia) des del primer
moment incòmoda davant les dimensions imprevisibles i
subversives de les noves categories de l’inconscient. El
motiu de l'autoreflexió s'introduïa en la
civilització d’una manera que a aquells que es
consideraven els representants de la Il·lustració
no els podia agradar. Si tot Jo és minat per un inconscient,
llavors s'ha acabat la auto magnificència que pensa
conèixer-se a si mateixa i gràcies a
això apreciar. L' "inconscient" afectava el narcisisme
cultural de totes les classes socials. Alhora, el seu descobriment
dissolia la base de la filosofia de la consciència imperant
fins aleshores. A partir d'aquí, la paraula
"ingenuïtat" rep una nova i fonamentada
significació, doncs es veu millor l'abisme sobre el qual
planeja.
7ª/
Crítica de l'aparença natural.
En els fenòmens socials i humans tot el que és
"donat" és, al mateix temps i encerta manera, "suposat" i
artificial. La vida humana es mou a priori en una artificialitat i en
una naturalitat artificial (Plessner). Aquest reconeixement
conté la gran gesta de la reflexió
il•lustrada sobre la cultura. Posa de manifest que
l’home, tal com és, viu de manera “no
natural”. El que la natura en ell “es va
perdre”, va ser “desfigurat” i
“deformat” civilitzadament. Mai està
l'home en el "mitjà del seu ésser",
sinó que està al costat de si mateix com una
persona diferent a aquella que ell és o pugui ser realment.
L'anàlisi continua més endavant amb la
crítica de Rousseau sobre la suposada
“naturalesa” malvada com una ficció
social, ens ha ensenyat a no acceptar la “naturalesa
dolenta” com a excusa per les repressions socials.
No obstant això, Sloterdijk ens adverteix que ja en Rousseau s'ha
observat un refinament dubtós que hauria d'ocultar una doble
moral. Que Rousseau unís naturalesa i infantesa en una nova
idea d'educació i al mateix temps no reconegués
als seus fills i els va recloure a l'orfenat s'ha entès des
de sempre com una ruptura entre teoria i vida. Rousseau era el mestre
d'una reflexibilitat refinada que, hàbil en tot, trobava la
culpa en els altres i per a si mateix es reservava sempre la puresa
d'intencions. Em recorda l’historia d’un "ministre"
que mentre que signava un document polític per
l'administració d'heroïna per malats
drogodependents, al mateix temps tenia al seu germà
heroïnòman internat durant mesos en una
clínica molt luxosa per la desintoxicació.
8ª/
Crítica de l'aparença privada.
L'últim gran atac de la crítica contra la
il·lusió apunta a la posició del Jo
entre natura i societat. "En el donat per la naturalesa" hi ha sempre
alguna cosa "aportat" humanament. El "treball" de la
reflexió es resumeix en adonar-se d'aquest fet. La
modernitat s’estableix en els nostres caps en forma
d’experiències que trenquen la ingenuïtat
i d’experiències anti intuïtives que ens
imposen una particular necessitat d’elevació de la
nostra intel•ligència. En tots els naturalismes es
donen principis i ideologies d’ordenament. Tot
naturalisme comença com ingenuïtat
involuntària i finalitza com ingenuïtat pretesa. Al
taller de la Il·lustració, aquesta primera
innocència es perd irrecusablement. Condueix a la
pèrdua de la ingenuïtat, fomenta la caiguda de
l'objectivisme mitjançant un augment de la auto
experiència. Opera un despertar irreversible i consumeix,
parlant figuradament, la volta a les ulleres, és a dir, al
propi aparell racional. El Jo és un resultat de
programacions que es forma mitjançant exercicis
d'ensinistrament emocional, pràctic, moral i
polític." Al principi va ser la educació (Alice
Miller). La auto experiència es desenvolupa en dues etapes:
la percepció ingènua i la reflexió. A
l'estat ingenu, la consciència no pot més que
concebre com el mateix les seves encunyacions, programacions i
ensinistraments. En l’etapa reflexiva,
l’autoconsciència es fa més clara:
"Així són els meus programacions, les meves
encunyacions, els meus ensinistraments, així m'han educat
...; La construcció de la interioritat i la
creació de l’aparença privada
són els temes més subversius de la
Il·lustració. Un dels trets
d’ambivalència de la
Il·lustració és que la
intel·ligència, però no la
“saviesa” ni l’autoreflexió,
pugui fonamentar d’una manera sociològica,
educativa, econòmica i política. El subjecte de
la Il·lustració radical del Jo no pot identificar
socialment de manera segura, ni tan sols quan els conductes
d’aquesta Il•lustració estiguin
assegurats realistament.
Identitat és la paraula màgica d'un
conservadorisme, en part secret, en part manifest, que ha escrit en les
seves banderes identitat personal, professional, femenina, masculina,
política, de classes, de partit, etc. Una forma fixa del Jo.
Com el neologisme lacanià de la "extimitat" Sloterdijk,
descriu els "narcisismes polítics de
l'aristocràcia, de la burgesia i del proletariat es mostra
com justament en el camp d'allò més"
íntim ", allà on ens creiem en la
màxima proximitat "narcisista" amb nosaltres mateixos, ha de
trobar-se al mateix temps el més "exterior" i el
més general. És aquí on es fa visible
el joc del "propi" amb el "aliè" al nucli públic
de les personalitats. És precisament l'anàlisi
del narcisisme el que pot mostrar com allò altre s'anticipa
contínuament al Jo. Miro al mirall i reconec a un estrany
que afirma ser jo. Es una d'aquestes irresistibles ironies de la
Il·lustració el que aquesta faci esclatar la
nostra consciència amb tals contra intuïcions
radicals.
Una segona mirada sobre la intimitat amaga una certa
educació. El que en un primer moment semblava naturalesa es
manifesta en un posterior contacte com a codi.
¿Perquè és important això?
Doncs bé, tot aquell que gaudeixi dels avantatges de la seva
programació i de la dels altres no sentirà
naturalment cap impuls a la reflexió. Però aquell
que surti perjudicat es negarà en el futur a fer sacrificis
que es basin en un mer ensinistrament per la falta de llibertat. El
perjudicat té motius immediats per a la reflexió.
Es pot dir que el malestar general en les relacions entre els sexes ha
conduït avui a que la inclinació a la
reflexió sobre l'origen de les relacions
problemàtiques s'hagi incrementat considerablement
en ambdós sexes. Allà on un
“s’enfronta” problemes es troba a ambdues
parts reflexionant. I després de la reflexió?
Doncs bé, no conec ningú que vagi "més
enllà de la reflexió. "Enlloc s'ha acabat el
treball de la reflexió. És difícil
deslligar automatismes interiors: costa esforç penetrar en
l’inconscient. En darrer terme, caldria una permanent
autoreflexió per trobar la inclinació a
submergir-se en noves inconsciències, en noves
identificacions cegues. La vida que busca noves estabilitats
també per mitjà de revolucions i moments de
lucidesa obeeix a una tendència a la mandra.
Carles Rodríguez Domínguez
Col.3320
Bibliografia
Castilla del Pino, C. “Teoria dels Sentiments”
Tusquets, Ed. 2.000
Caparrós, A. “Historia de la
Psicología” Círculo Editor Universo.
1.976
Dörner, K. "Ciutadans i bojos" Historia social de la
psiquiatria, Ed Taurus, 1.974
Foucault, M. "La veritat i les formes jurídiques"
Ed Gedisa,
1.980
"Història de la bogeria en l'època
clàssica" FCE
1.979
"L'ordre del discurs", Ed Tusquets, 1.973
Morey, M. "Sexe, poder, veritat, converses amb M. Foucault",
Ed Quaderns
materials, Barcelona.
Rodríguez, C. “Psicología
Clínica, Psicosomática y Medicina
Tradicional China” Mandala Ediciones, Madrid 2.008.
Sloterdijk, P. "Crítica de la raó
cínica" Ed Siruela, 3 ª re ed. 2006 Madrid.
Torralba, F. "Peter Sloterdijk, Crítica de la
raó cínica, fenomenologia del cinisme postmodern
Siruela, 2.009 recuperat
enhttp://ethos.url.edu/articles/216/1/Peter-Sloterdijk-Critica-de-la-razon-cinica-Siruela-2009/Pagina1.html
|
|
|
|
|
|