|
|
Dol perinatal, aspectes sanitaris i psicològics a considerar |
SECCION:
PsiNotes
// PUBLICAT 12/11/2012 13:51:00 |
|
|
|
 |
 |
Autors
Silvia López García. Psicòloga
clínica. Treballa en el PASSIR del CAP de Sant Antoni Maria
Claret. Realitza acompanyament al dol i atenció
psicoterapèutica individual i grupal a mares i pares que van
perdre el seu fill en l'etapa perinatal.
Maria Teresa Pi-Sunyer Peyrí. Doctora en Psicologia.
Treballa en l'Hospital Materno Infantil de la Vall d'Hebron,
gràcies a un conveni signat entre l'Hospital i
l’Associació “Salut i
Família”.
Resum
Donar vida i que aparegui la mort és quelcom
difícil d'acceptar per la mare i el pare del fill perdut.
Esperar un fill és el fruit d'un llarg procés
imaginari que obre nous camins i noves esperances. De sobte s'acaba
tant la vida del fill com els somnis. L'adequació dels pares
a aquesta etapa difícil, tindrà molt a veure amb
l'acompanyament rebut per part dels professionals sanitaris i
psicòlegs que els atenguin en el seu recorregut.
Paraules claus
Dol perinatal, pèrdua d’embaràs,
acompanyament equip sanitari, acompanyament psicològic.
Introducció:
El procés de
dol perinatal es desencadena a partir de la
pèrdua significativa de la vida del fill en el
període de l’embaràs o primer temps de
vida i convé respectar la seva evolució. Es
caracteritza per la invasió de sentiments i imatges
doloroses que s’han de re elaborar i ordenar
psíquicament. L’elaboració de la
pèrdua permetrà guardar en el record i el cor
dels pares l’existència i la identitat
d’aquest fill i d’ells mateixos com a tals,
sobreviure al dolor, tornar a reconciliar-se amb la vida i continuar
endavant amb nous projectes.
Algunes de les característiques del dol són les
següents:
•
Idiosincràtic en grau de dificultat i forma
d’expressió. El temps necessari per curar-se,
és personal i propi, no cronològic. Integrar
aquesta pèrdua a la seva vida té també
un grau de dificultat variable segons la persona.
• Contradictori
perquè es passa de l’acceptació a la
rebel·lia, de la calma a la ira, de la serenitat a la
irritabilitat, del sentiment de culpa al
d’injustícia..., d’una manera continuada
i intensa. El dol no necessàriament funciona en estadis
lògics i progressius sinó que pot haver
superposició de les seves diferents fases i no té
un final definit.
•
Dolorós per l'immens valor del fill com a
objecte afectiu pels pares i pel trencament brusc del vincle.
• Normal i
curatiu. No es pot evitar el dol. L'única
manera de curar-se és passar-ho. Com més es vol
evitar, més dolorós es fa.
•
Difícil, llarg i inevitable i s’ha de
poder respectar
Perquè és tan diferent la mort perinatal de les
altres?
Aquesta és una mort no ben acceptada per la societat que viu
allunyada de la mort. És una pèrdua essencial per
la mare, tant en el seu imaginari com en el seu cos. Ment i cos
necessiten tornar al seu lloc, que és un altre lloc,
diferent del d'abans, amb harmonia. Els dos processos estan
íntimament lligats i fan el seu propi recorregut
Hi ha poc reconeixement del fill perdut en tots els àmbits,
com si aquest no hagués existit, només per la
mare i el pare. Com si hagués estat invisible
(ningú no l'ha vist).
Aquest procés és viscut com a fracàs i
pèrdua de la identitat del fill-a i de la identitat maternal
i paternal [i]. Pels pares i pels professionals resulta de
vital importància la conceptualització
d’aquesta situació considerant, d’una
banda que el fill ha estat una persona, que no ha deixat de ser el seu
fill, que sempre ho serà, i d’altra banda, que els
pares no han deixat en cap moment de ser pares d’aquest fill,
sinó que ho seran sempre, encara que en forma diferent de
com ho serien, si visqués.
La maternitat i la paternitat
no caduca quan el fill deixa de viure. La nostra societat
no ajuda en aquest sentit, sinó que té
tendència a afavorir la negació i
l’oblit. Es deixa de parlar del fill, no es sol
reconèixer la seva curta existència ni la seva
identitat.
L'única manera pels pares de fer camí
és poder incloure el fill en la història familiar
amb amor i dedicació, tal com s´ha efectuat mentre
hi ha hagut vida. No es pot fer veure que “no passa
res”, que “s'ha d´oblidar quan abans
millor” i que “s'ha de passar
pàgina”... Si hi ha discordança entre
el que ells viuen i els missatges que els arriben sobre el
procés de dol que haurien de viure, es poden aïllar i
sentir-se desautoritzats: “encara
estàs així?”, “no
és per tant, ja tindreu un altre”, “ets
jove...”. La pèrdua del fill sovint es visualitza
socialment d’una manera inapropiada, com a poc important,
reemplaçable i innombrable. Es sol produir certa
reticència del sistema familiar i social a parlar amb els
pares de la mort del fill. No es comprenen bé les seves
necessitats, que solen ser freqüentment minimitzades,
ignorades o qüestionades. Per tant, es pot potenciar la
inhibició dels pares, el dol pot quedar silenciat... Certes
normes socials tàcites orienten sobre qui i durant quant
temps es pot expressar aquest dol. Sortir-se’n
d’elles pot fer que es visqui el dolor en soledat i sense
suports.
La pèrdua del fill/a
inclou múltiples altres pèrdues
simbòliques: d’una part del futur
projectat amb ell/ella, de les seves expectatives com a pares -ho
són però no tenen amb ells el fill per a exercir
com a tals-, del projecte de vida familiar, de capacitat reproductiva
pròpia, del trencament genealògic, de la
confiança respecte a la vida, a vegades també del
qüestionament de les creences... Resulta especialment dur si
es tracta de l’únic fill i de l’inici
del projecte familiar.
Un altre fet important és el freqüent desconeixement
de les causes de la mort, el 50% de causa desconeguda. Es
sol generar una certa inquietud pel futur reproductiu i és
molt freqüent que la mare es culpabilitzi. Sorgeixen moltes
preguntes sense resposta, que aquesta sovint tractade resoldre, per
donar-se alguna explicació davant l’angoixa al
desconegut.
Objectius de
l’acompanyament professional al dol perinatal
L’objectiu fonamental seria contribuir a ubicar adequadament la
pèrdua del fill en el psiquisme dels pares. En
primer lloc, per poder seguir-se sentint pares del fill mort i mantenir
viu el seu record, en segon lloc perquè els pares i
especialment la mare es recuperi emocionalment i es reconciliï
amb la seva capacitat reproductiva, donat que sovint sent que el seu
cos l’ha traït, que alguna cosa no va bé
amb la seva feminitat i pot sentir-se culpable [i]. I en tercer lloc,
per prevenir possibles efectes psicològics negatius en la
vida de parella i com a mare i pare d’altres fills.
El recorregut de les mares i parelles que passen per una
pèrdua perinatal comença en el moment en el qual
reben la mala noticia. Aquesta acostuma a ser del tot inesperada.
Normalment, un embaràs està pensat
perquè acabi amb el naixement d'un fill viu i sa. Rebre la
mala noticia és el moment més dur, doncs, trenca
l'encant i el projecte de futur que significava l'embaràs
amb el fill imaginari que ho omplia tot. És important doncs,
que el professional que ha de donar aquesta mala noticia, sigui
capaç de ser empàtic, transmetre de
què tracte i al mateix temps quin serà el
recorregut a complir a partir d'aquell moment entre els diferents
professionals de l'equip mèdic, perquè la mare i
el pare se sentin amb confiança i seguretat.
També s’ha de treballar amb l’equip que
assisteix al procés de part perquè pugui donar el
suport que la dona i la parella necessiten i no se sentí
sola, sinó ben acompanyada mèdicament i
emocionalment en tot el procés, de manera que es pugui
evitar al màxim la possibilitat d’un dol complicat.
Una altra situació de dol molt intensa es produeix quan la
dona comparteix un fill sa amb un fill amb anomalia greu o no
compatible amb la vida en un embaràs gemel·lar.
L’embaràs és ple d'emocions
contradictòries difícils de viure i com
més avança, més s'aguditza el
patiment. Aquestes mares necessiten un seguiment psicològic
durant l’embaràs per poder anar expressant el que
senten, difícil de dir-se, i contenir les seves emocions i
angoixes
És necessari oferir als pares la possibilitat de veure al
fill en néixer. Aquells que el veuen i que se’n
poden acomiadar, se senten després més serens.
Coneixen i diuen adéu al fill al mateix temps. Sovint cal
orientar a la família també sobre com parlar del
que ha passat amb altres fills, si és que en tenen. La idea
bàsica és que han d'incloure el fill en el moment
de tristesa per al que estan passant, per tal que se senti integrat i
participi del dol familiar.
La mare que acaba de tenir un fill que no viu, transmet una imatge
desoladora de soledat, quan el buit del cos li demana atendre al fill.
En aquests moments de dolor, és primordial assenyalar el
lloc de la parella, com a principal suport per a ella. Els dos anaven a
ser mare i pare i ara ho són igualment, però
sense el fill. Cal reforçar el que ja està
construït i els dos en la seva diferencia com a dona i home,
es troben per compartir el que havien de ser il·lusions i
projectes, perduts amb el fill. És necessari recomanar que
siguin ells qui desmuntin el que tenien preparat pel fill a casa, com a
pares que són i a qui els hi pertany fer-ho. El dol
necessita rituals per anar-se acomiadant i aquests s'han de respectar,
tot i que siguin dolorosos. També és necessari
parlar amb els fills de tot el que ha succeït i que sigui la
família junta qui visqui la pèrdua,
cadascú des del seu lloc i junts al mateix temps.
En el servei de neonatologia també s’acompanyen a
mares i pares que perden el fill un cop nascut. Aquests pares queden
molt desolats a l'haver conegut el seu fill, tot i que sigui
només durant unes hores o uns dies. Els fills
gairebé sempre moren als braços de la seva mare o
del seu pare, seguits d'aprop per l'equip d'atenció del nen.
Els pares han de poder acomiadar-se del fill el temps que calgui. En
acabar, se’ls hi ha d’entregar als pares les coses
que han estat les més pròximes al fill : xumet,
gorreta, polsera… Els pares marxen amb serenitat,
agraïts pel tracte rebut. S'han sentit cuidats, mentre
cuidaven al seu fill fins al final.
El seguiment rebut per part de l'equip d'atenció, la seva
continuïtat i coherència en el
diagnòstic i en les successives actuacions, creen en la
parella un vincle de confiança amb els professionals, que
els permet sentir una seguretat de base en tot el procés. La
fluïdesa entre els diferents professionals en el
procés de pèrdua, s’afavoreix la
capacitat de la parella per sentir-se reconeguts com a pare i mare.
La formació
dels professionals sanitaris en l’atenció a la
pèrdua perinatal
Un altre aspecte a atendre en l'Hospital, és la
formació a metges, infermeres i llevadores,
bàsica per atendre adequadament les necessitats cada cop
més exigents en l'àmbit tècnic i
emocional. Aquesta ha d'oferir espais per pensar junts, poder
qüestionar-se, poder dir com se senten, i poder alleugerir el
seu malestar davant de certes actuacions que els afecten en aquest camp
de la medicina matern-fetal.
Es tracta de donar confiança a la seva actuació,
que usualment no es remarca sinó mínimament.
Posar paraules als seus encerts com a les seves dificultats. Ells han
de poder reconèixer la situació emocional
difícil d'identificació amb l'altre –
com a mare, com a filla, com a pare…
Els professionals han de saber la tècnica que comporta el
seu treball, però igualment necessari és saber
sobre com relacionar-se amb el pacient. Nous plantejaments es presenten
en el camp ètic i moral amb una forta implicació
afectiva per part dels professionals, que necessiten ser dits i
compartits.
El tracte sanitari rebut per la parella durant tot el procés
incideix en gran mesura en benefici de la serenitat dels pares,
d'avançar el dol davant la pèrdua i d'enfocar
millor futures maternitats.
Atenció
psicològica als pares en dol
Per prevenir un dol poc elaborat per part dels pares, s'han de tenir en
compte els següents punts:
- Haver vist i acomiadat al fill en el moment de
néixer, fet que succeeix adequadament quan hi ha un bon
acompanyament per part de l'equip d'atenció
hospitalària.
- Integrar el record del fill a la resta de la vida familiar
i social.
- Esperar un temps abans de buscar un altre
embaràs. Saber que tenir un altre fill no pot prendre el
lloc del dol. El fill perdut necessita plorar-se, no es pot anar per la
via ràpida –ni agafar una drecera. En els casos en
els quals s'espera un fill de seguida – necessitat
“d'omplir-se” i de sentir-se embarassada com en una
continuïtat – sol passar que en néixer
aquest nou fill, s'ha creat poc vincle, perquè s'esperava
sobretot, d'alguna manera, el ressorgiment del primer.
- Un altre fill en el seu moment.
Un cop fora de l’hospital, la família i els amics
solen subestimar la intensitat i la durada dels sentiments de la mare i
el pare. És bo oferir-los la possibilitat de rebre ajuda
psicològica i informació d'associacions i grups
de suport en el dol [i]. Una de cada cinc mares presenten
depressió, ansietat o estrès post
traumàtic [ii].
Per tant, els
psicòlegs haurien de poder:
Proporcionar un espai
segur on plorar, expressar i comunicar
vivències, pensaments i sentiments, sense por a fer
més dur el patiment dels seus, reconstruint la
història viscuda per poder-se reconèixer com a
mare i pare en tot el procés.
Validar la
vivència personal i particular de la
pèrdua. Transmetre que el que senten és normal,
que no són estranys, que els sentiments que viuen
són derivats dels forts lligams afectius construïts
durant l’embaràs que es queden ara sense
destí i provoquen aquest caos emocional que cal viure i que
la recuperació és possible. Freqüentment
la societat i els grups familiars tenen poca tolerància de
l’expressió d’aquests sentiments. Els
pares han de sentir-se amb el dret de viure el seu dol, ja que la
restricció pot conduir a més dolor, angoixa i
trastorns.
Escoltar el seu malestar
psíquic. Validar les emocions que es generin i
la seva intensitat i durada: tristesa, ràbia, buit, ganes de
plorar inconteniblement, trobar a faltar el bebè, necessitat
de parlar del mateix repetidament i del que ha passat, o
aïllar-se, records traumàtics si n’hi ha,
de sentir-se incapaç de recuperar-se... sempre relacionades
amb el vincle afectiu amb el seu fill-a.
Promoure l'acceptació
de la pèrdua i el record del fill. Pels pares
és necessari mantenir activa la seva memòria,
recordar-lo en trobades familiars, aniversaris... A vegades la
família pot assumir rols excessivament protectors prenent
decisions sense consultar als pares amb la idea de protegir-los de
sentiments de pèrdua. D'aquesta manera no estan facilitant
el dol, com per exemple retirar ells les coses de
l’habitació del bebè sense el seu
consentiment.
Ajudar a la simbolització
de la pèrdua a través de la paraula,
fets simbòlics i rituals específics, per
aconseguir un restabliment emocional. Malgrat el lògic
aïllament del principi, és bo que es cultivi la
comunicació amb la parella, i amb els pares i amics
significatius emocionalment. Els pares personalment han de buscar
estratègies adaptatives per fer front al dol, sobretot la
utilització de la paraula per trobar significats propis, que
ajudin a situar adequadament la pèrdua del fill. Una altra
estratègia positiva és la realització
de rituals específics i projectes en la seva
memòria. Per exemple, molts pares guarden en una caixa
objectes que recorden al fill, i serveixen simbòlicament per
connectar amb ell i renovar el vincle. A la caixa es poden guardar
ecografies, braçalet, fotos, cartes de comiat, escrits,
poesies, regals que tenien pel fill.... Alguns pares han realitzat
projectes importants per sentir que el seu fill va aportar alguna cosa
al món: van recaptar diners per construir pous en una zona
deserta de l’Africa amb el nom del seu fill, altres en la
mateixa situació han creat pàgina web, blog,
associacions: umamanita, petitsambllum...
Intentar evitar que el dol es converteixi en un dol desautoritzat,
terme encunyat per Doka [i] 2002, per referir-se a les
pèrdues que no poden ser obertament reconegudes per la xarxa
social i expressades en públic.
Facilitar el contacte amb grups
de pares afectats. Els grups de dol per pares
s’han demostrat un recurs molt valuós. La
participació en grups de dol ha estat associada amb la
reducció del sentiment d’aïllament, la
disminució de reaccions traumàtiques
particularment en les dones i amb menys d’ansietat i
depressió i en general amb efectes positius en la salut
mental. [ii]
Alguns eixos
terapèutics preventius
Per ajudar a ubicar adequadament la pèrdua en el psiquisme
dels pares i el grup familiar és imprescindible el reconeixement
d’existència i d’identitat al fill mort.
Anomenar-lo pel seu nom o decidir el nom si encara no s’havia
fet i que aquest nom no passi a un altre germà en el futur.
Que el fill, representat pel mateix, ocupi el lloc que li correspon a
la història i l’ordre familiar: primer fill, segon
nét.... i pel que fa al sexe, primer nen, nena... d'una
manera natural i evitant també la idealització.
El nom facilita la connexió afectiva amb el fill que va
morir.
La recuperació
emocional de la mare i de la seva capacitat i identitat
maternal malmesa és un objectiu terapèutic i
preventiu fonamental. La mare en un primer temps experimenta sentiments
negatius cap a si mateixa, pot sentir-se malament amb el seu cos, pot
sentir-se mala mare per no haver estat capaç de portar a la
vida al seu fill, pot experimentar ràbia per haver hagut
d’acceptar la transformació d’un acte
alegre com el naixement d’un fill en un acte
traumàtic, pot sentir-se inferior a les dones que han pogut
tenir un fill viu, pot sentir una gran por i vulnerabilitat, pot pensar
que ha decebut a la seva parella... Progressivament va dimensionant
més adequadament els seus sentiments i capacitats.
Experimenta la necessitat de parlar amb persones properes
emocionalment: la mateixa mare, germanes, amigues i sovint busca ajuda
psicològica i s’interessa per compartir la seva
situació amb altres mares i pares. Llegir sobre el dol,
escriure, són recursos que utilitzen moltes mares.
És important que no esperi per part del pare la mateixa
resposta al dol que ella viu, i que no es confongui en pensar que si no
l'obté, és perquè ell no ho sent com
ella i es distanciï.
Considerar i prestar atenció al dol del pare. El
pare generalment processa el seu dol de manera diferent de la mare i
té prioritats diferents. La seva primera prioritat
és ocupar-se d’ella i del seu procés.
Ell moltes vegades deixa en segon terme el seu dol o no comunica els
seus moments de tristesa per evitar que la mare senti més
dolor. En canvi la mare necessita i desitja que ell li comuniqui aquest
dolor per sentir que el comparteixen. El pare no hauria
d’oblidar-se del seu propi dol.
Molt sovint el pare sent que la seva identitat com a pare i les seves
necessitats són invisibles. Freqüentment
experimenta un sentiment d’exclusió per part dels
professionals, per part de la família i dels amics.
També sol patir certa dificultat d’expressar les
emocions pròpies del dol, per poder-se mantenir en el seu
rol social d’home i de cuidador [i]
L’expectativa social que ell no ha d’expressar el
dolor obertament l’obliga a realitzar un esforç de
contenció i control extraordinari. Especialment
dramàtiques són les situacions en què,
a més d’experimentar l’angoixa per la
pèrdua del fill, s’afegeix una situació
de risc vital per la mare.
És necessari validar i reconèixer la manera
diferent de fer front al dol de cadascun d’ells i
acceptar-la... La mare sol plorar i parlar més, el pare
més sovint, s’aïlla més,
està irritable, nerviós... No s’ha de
confondre que no en parli o en parli poc amb el fet que no li dolgui o
no l’importi. També por haver algun pare amb
dificultats per viure el dol i que recorri excessivament a
estratègies evitatives d’afrontament. Se li ha de
reconèixer les formes generalment més mentals o
físiques d’expressar el dolor.
Cal potenciar la
comunicació entre la parella i la
implicació conjunta en les tasques relacionades amb el dol,
doncs, per protegir l’altre a vegades es deixen de compartir
els sentiments i els pensaments més dolorosos i
s’incomuniquen. Cadascú tracta de sobreviure de la
manera que pot a les seves pròpies angoixes. La parella
posteriorment pot trobar-se amb diferències quant al moment
de tornar a intentar ser pares. També algunes vegades la
vivència ha estat tan dolorosa per alguns pares que
s’oposen a passar una altra vegada per la possibilitat que es
torni a repetir i renuncien a ser-ho, amb el risc de trencament de
parella si algun dels dos manté el desig de tornar a
intentar-ho de nou.
És important que
no es mantinguin als fills al marge del dol. Cal
incloure’ls en els rituals que es facin, també cal
que sàpiguen on està enterrat o el lloc on
s’han dipositat les cendres del seu germà-a.
Necessiten que se’ls expliqui el que ha passat de manera
adaptada a la seva edat i capacitat de comprensió, donat que
també l’esperaven i tenien un vincle. Ajudar-los a
significar la pèrdua adequadament, sense negació,
ni dramatismes excessius, és necessari. Els pares poden fer
ús de les seves creences religioses quan les tenen o posar
exemples de la natura per ajudar a entendre el que representa la mort.
El joc, els comptes, els dibuixos són elements
d’ajuda amb els més petits. També han
de pensar que les fantasies que es pot fer un fill al qual no se li
parla del fet, poden ser més terribles que la realitat,
explicada amb sensibilitat. Cal clarificar sobretot als més
petits, que ells no en tenen cap culpa. És bo que hi hagi
algun objecte visible que recordi al fill a la casa i permeti parlar
d’ell i reconèixer-lo.
L’embaràs
següent
L’embaràs següent no hauria de tenir la
significació de buscar un fill substitutiu, la
pèrdua d’un fill no es recupera tenint-ne un altre
i encara que físicament la mare pugui estar recuperada,
restablir-se emocionalment pren més temps. La vulnerabilitat
emocional en el següent embaràs, serà
més baixa com més temps hagi passat de la
pèrdua anterior. És necessari reassegurar als
pares que un nou fill no esborra l’amor i el record de
l’altre. Quant hi ha una altra gestació, la mare
sol presentar ansietat i ambivalència deguda a un conflicte
de lleialtats, doncs sent que si s’estima el fill que
naixerà, podria estar traint o deixant d’estimar
al que va marxar. Els pares pateixen inseguretat i por a què
torni a passar el mateix, i poden tenir dificultat de vincular-se
afectivament amb el bebè per por a patir una nova
pèrdua. Igualment, la manera de vincular-se amb el proper
fill pot ser excessivament protectora.
En resum, es tracta d’ajudar als pares que han patit la mort
del seu fill en el període perinatal a seguir sentint-se
pares, a mantenir el fill viu en el seu record i a ser
capaços de gaudir, malgrat tot, de la vida i
d’altres fills, relacions i projectes.
Gaudet, C. Pregnancy after perinatal loss:
association of grief, anxiety and attachment. Journal of Reproductive
and Infant Psychology. Vol. 28, No. 3, August 2010, 240–251
Côte- Arsenal D, Marshall R (2000) One foot
in–One foot out: Weathering the storm of pregnancy after
perinatal loss. Res Nurs Healthy 23(6): 473–485.
Royal College of Obstetricians and Gynaecologists.
Late Intrauterine Fetal Death and Stillbirth.
Green-top Guideline No. 55. October 2010
Frøen JF et al. Stillbirths: why they matter. for
The Lancet’s Stillbirths Series steering committee. Lancet
2011; published online
Doka, K. J. (Ed). Disenfranchised grief: New directions,
challenges and strategies for practice. USA: Research Press.Doka 2002
Umphrey, LR & Cacciatore, J. coping with the
ultimate deprivation: narrative themes in a parental bereavement
support group. Omega, Vol. 63(2) 141-160, 2011
Hunt, K, et al. ‘My brain couldn’t move
from planning a birth to planning a funeral’: A qualitative
study of parents’ experiences
of decisions after ending a pregnancy for fetal abnormality.
International Journal of Nursing Studies 46 (2009) 1111–1121
|
|
|
|
|
|