La recent mort de Jean
Oury ha passat més aviat desapercebuda en els
nostres ambients. Pels joves probablement el seu nom vol dir ben poca
cosa. Entre els més grans Oury va ser una figura associada a
la psicoteràpia institucional i a la mítica
clínica de La
Borde que en el moment de la reforma
psiquiàtrica al nostre país va tenir cert
predicament però poca rellevància
pràctica. En part perquè Laing i Cooper a Londres i Basaglia a Trieste
tenien més ressò mediàtic coma
representants de l'antipsiquiatria que un espai mal comunicat entre Tous i Orleans; en
part perquè la tasca personal d'Oury era
difícilment reproduïble.
Jean Oury (Paris 1924-2014) va començar a treballar com a
psiquiatre el 1947, poc després d'acabar la guerra a
França a Saint-Auban on de seguida va fer amistat amb
Tosquelles – va prologar la seva tesi doctoral- qui ja havia
començat a aplicar els principis organitzatius del que
s'anomenaria la psicoteràpia institucional. Set anys
després va crear La Borde, institució de la qual
va mantenir la direcció fins a la seva mort i on el va
acompanyar un altre dels grans noms de l'antipsiquiatria francesa: Felix Guattari
Molt aviat es va interessar per les creacions artístiques
dels psicòtics influenciat per Jean Dubuffet i la seva
concepció de l'art brut, aquell que practiquen els que per
principi no poden exposar a les galeries: els nens, els empresonats,
els malalts psiquiàtrics. Trobar-se a Saint-Auban amb alguns
pacients que tenien bona mà per a la pintura i l'escultura
el va impulsar a redactar un parell de monografies sobre les seves
obres i a reflexionar sobre les relacions entre producció
artística i esquizofrènia a partir del
descobriment de la noció de Gestaltung a la que torna
repetidament i d'un cert contacte amb les teories de Jacques Lacan.
Per Oury l'esquizofrènic no era un subhome, per usar una
expressió seva, ni un marginat. Tampoc un incurable la qual
cosa no vol dir que se l'hagi de curar. Posició
ètica que li feia veure amb certa prevenció la
proliferació de cases d'acollida o de residències
per a malalts mentals confortables i modernes però sense una
pràctica terapèutica definida
Creación y esquizofrènia, probablement el seu
llibre més interessant traduït al
castellà recull les classes dels cursos 1986-87 i 1987-88
del seminari que donava al psiquiàtric de Saint-Anne dedicat
a l'art, la bogeria, el buit i la creació. Els grans noms de
la pintura i l'escultura posteriors a Cezanne hi són
presents en companyia d'alguns dels malalts especialment expressius:
Arn o Fer. Reflexions i ensenyaments que mereixen ser llegits o
repassats.
|