|
|
Entrevista a Josep Vilajoana, degà del COPC, a La Casa de la Paraula |
SECCION:
Entrevistas
// PUBLICAT 13/10/2014 11:43:00 |
|
|
|
 |
 |
Darrerament les persones
que ocupen llocs de poder representatiu són fortament
criticades: Tots són iguals, una secta, corruptes, van a la
seva... Recentment el Col·legi de Psicòlegs va
obrir el procés electoral per triar la nova Junta de Govern.
Finalment no va haver-hi campanya electoral perquè
només es va presentar la candidatura que vostè
encapçala. A què ho atribueix?
Hi ha més d'una lectura. Hi ha gent que pensa que ho hem fet
prou bé com per a merèixer la seva
confiança. No crec que sigui ben bé
així, o només així, però
és una lectura. Una segona lectura tindria a veure amb
quelcom que hem explicitat els darrers quatre anys i és que
el Col·legi no pot ser el negoci de ningú
sinó que ha de representar totes les persones encara que
sigui francament difícil. Ja sabem que hi ha
moltíssimes orientacions i moltíssims
àmbits on treballem com a psicòlegs i
és molt difícil trobar una homogeneïtat.
És un aspecte que hem posat de manifest i que, segurament,
subscriu bona part de la gent. I cal mantenir una actitud de
generositat, de negociació, de respecte a totes les
orientacions. I no sempre és possible trobar l'equilibri ni
satisfer totes les demandes.
Hi ha coses que no es fan senzilles i que ja m'està
bé que no ho siguin, però que les hem treballat
amb calidesa respecte a la gent. No tot pot ser ni tot pot ser
immediat, però hem de saber escoltar i engrescar per
enfortir la professió. En el futur caldrà
perseverar en aquesta direcció perquè hem asentat
un precedent, un estil. I encara una altra lectura que fan algunes
persones seria la de dir que és un moment difícil
econòmic i social i la gent demana compromisos. I potser no
ho hem aconseguit completament però sí que hem
barrat la possibilitat que ningú pugui fer negoci amb el
Col·legi a posteriori. El Col·legi no pot ser una
plataforma al servei d'interessos particulars, em sembla indigne.
Llavors, si fem un pla de manera que els mínims de
funcionament els haurà de respectar tothom, això
ho fa més difícil per a qui vulgui fer negoci.
Encara no ho hem aconseguit blindar del tot, però tenim
quatre anys per fer-ho. Hi ha d'haver mecanismes que evitin el frau.
 |
Quina
retribució obtenen els membres de la Junta?
És públic que hi ha una compensació
que no és una nòmina; està establerta
des de fa uns anys i a cada assemblea anyal es fa pública la
compensació econòmica estipulada i qualsevol
altre no estipulada prèviament. Per la legislació
de protecció de dades a l'informe no hi consta el nom,
però si consta la funció, el degà,
posem per cas, per tant, tothom sap que cobra cadascú. En
canvi veig Col·legis on la Junta treballa ad amorem en els
que la mateixa Junta porta molts anys dirigint. Permet pensar que o
bé no hi ha massa feina o bé treballar
allà és una plataforma per obtenir beneficis a un
altre nivell, encara que siguin legals. Entenc que hi hagi
col·legis que funcionin amb un altre tipus de pacte
però aquí hi ha un acord des de fa anys que
estableix una compensació econòmica que fa
injustificable que donis una conferència i la cobris o un
curs i el cobris, per compte del col·legi. |
Amb l'absència
de candidatures m'he quedat sense saber el programa electoral. Hi ha
programa, quines són les propostes?
Hi ha programa, el vàrem fer i com que l'havíem
treballat molt vàrem pensar que era una llàstima
no fer-lo públic, perquè a més
és un compromís. El dia de la presa de
possessió vàrem distribuir-ne dos-cents exemplars
en paper i el penjarem al web del Col·legi. Ara
bé, tal com vàrem dir en l'acte de presa de
possessió de la Junta electa –que està
gravat en vídeo i penjat a la web del
Col·legi– volem detallar més tots i
cada un dels punts, i ho farem.
Però
igualment, pels nostres lectors, podríeu detallar els punts
principals?
Hem fet coses que exigeixen una continuïtat perquè
puguin ser una fita important pel col·legi. Tenim el tema de
les habilitats i de les experteses. A banda del que digui la llei i de
les orientacions, és cert que la psicologia en els
últims vint-i-cinc anys ha crescut molt amb una
tendència a l'especialització la qual cosa no vol
dir que sigui el millor ni que no pugui seguir havent-hi una
visió més holística i més
global. Ara, hi ha coses molt concretes, que exigeixen un coneixement
general, però també un de concret. Per exemple
les emergències, per mencionar un aspecte al qual m'hi he
dedicat des del Col·legi. Òbviament,
és molt diferent estar en un despatx que al camp. La feina
del psicòleg pot ser la mateixa però l'escenari
condiciona moltíssim. No cal fer un màster de dos
anys, no dóna per tant si el background és bo,
però hi ha d'haver un perfil diferent per a qui li agrada el
tema. I cal ajudar les generacions més joves a
què puguin formar-se d'una manera més
especialitzada en una activitat. I això lliga amb el tema de
l'intrusisme. És cert que les fronteres són molt
febles, però llavors hi han d'estar clares les diferencies
entre els perfils professionals. No és igual un pedagog que
un psicòleg o un metge, llavors es tracta que puguem
defensar les diferències que hi hagi.
Un altre aspecte és la regulació de les
psicoteràpies. A diferència del conjunt
d´Europa on valoren molt les psicoteràpies i menys
la clínica, en el sentit que donen per suposat que tot
professional està format en clínica.
Aquí hem posat l'accent en la psicologia clínica
i poc en la psicoteràpia excepte algunes orientacions.
Llavors, com que no està regulat, un treballador social
estudia determinada orientació i surt amb el
títol o reconeixement de terapeuta en tal o qual
tendència i es diu psicoterapeuta. Doncs això ho
volem regular de manera que tots els professionals de la psicologia amb
un mínim de recorregut i d'experiència puguin
practicar la psicoteràpia i només els metges i
psiquiatres, amb l’adequada formació,
també.
Un altre aspecte és l'Escola de Pràctica
Professional que creiem que és un altre tema descuidat.
Simptomàticament des de la universitat es parla de vegades
de la dificultat de les pràctiques que no deixen de ser
reduïdes i a les que encara no se'ls hi dóna prou
importància, especialment en la psicoteràpia o
per fer una avaluació. Hi ha experiències en el
conjunt de l'estat d'Escoles de pràctica professional. Totes
ho valoren positivament i valoren que la gent també ho veu
així, que en surten contents, que és
útil per a la gent i és un pas per millorar la
pràctica. Aquest és un altre dels nostres
objectius.
Encara tenim un tercer àmbit. Els metges tenen una
fundació per protegir el metge malalt. Han vist que la
facilitat per accedir a segons quins medicaments en pot afavorir el
consum, també és un risc entre els professionals
d'infermeria. Nosaltres no tenim ben bé el mateix problema
amb els tòxics, però dintre del
col·lectiu els problemes en salut mental tenen
importància. Ja sabem que circula el comentari que hi ha qui
estudia psicologia per solucionar els seus problemes personals. I en
aquests anys hem tingut algun cas de persones que han tingut un
procés, per exemple, de brot psicòtic i creiem
que amb un bon abordatge, aquestes persones podrien tornar a treballar.
En definitiva, estem compromesos en què, el que hem
treballat els quatre anys anteriors, es consolidi i poder posar-ho en
marxa.
Amb la
regulació que esmentàveu. Europa ha fet
regulacions bastant diferents. Per què?
És una pregunta difícil. Crec que
una part d'aquestes regulacions tenen un comportament diguem-ne
polític o sociològic. No com política
d'estat però per un costat hi ha un tema de blindar una
pràctica professional a d'altres professionals i
també és cert que segons el recorregut que tenen
les persones en els seus estudis tenen més solidesa o menys
en les psicoteràpies, i això ha portat a
diferents tipus de regulacions. Aquí a España els
metges, psiquiatres o no, tenen molt de pes al ministeri de Sanitat
mentre que els psicòlegs no en tenim
pràcticament. Això determina decisions que es
prenen en l'àmbit legislatiu; en aquest sentit parlava de
política. A França probablement hi ha un
col·lectiu que predomina políticament sobre els
altres i determina l’aparició de
polítiques agressives, a Itàlia són
diferents, potser més pràctics i a Alemanya, que
és un país molt estricte, tenen una
legislació molt centrada en el tema de les organitzacions i
de l'empresa. Ara comença a haver-hi un treball
col·lectiu de la psicologia europea, però fins
ara cada país ha anat a la seva des del punt de vista de la
psicologia. Ara hi ha una organització europea on es diuen
les coses i es comparteixen. Per exemple, ens critiquen que nosaltres
tinguem un grau de psicologia de quatre anys mentre que a la resta
d’Europa, majoritàriament el tenen de tres. O per
exemple els anglesos són molt estrictes en la
formació continuada. Té a veure també
amb les tradicions, en un sentit més general.
Parlàveu de
Madrid, d'Espanya, etc. En el cas que Catalunya fos independent,
aquí l'estatut del psicòleg podria ser diferent
de l'actual?
Ho ha estat durant molts anys. Hem viscut vint-i-cinc anys
en què el Col·legi pràcticament era
independent però molta regulació de la
professió ve del ministeri i no del departament per
més que es tinguin competències transferides.
Estàvem independitzats com a Col·legi de
Psicòlegs, però en realitat, en el moment en
què es crea el Consejo General de Colegios Oficiales de
Psicólogos hi hem de ser per llei. No sóc
capaç d'aventurar possibilitats en un hipotètic
procés d'independència. Fa poc he mantingut una
entrevista amb un grup de col·legiats per la
independència. Òbviament la gent té
dret a decidir, etc., però personalment no veig a curt
termini el procés per la independència,
sinó a llarg, en el cas que sigui viable. Probablement, els
plans d'estudi es podrien ajustar a una manera de fer que és
diferent de la resta de l'Estat. Aquí pensem bastant des del
privat però amb una orientació
pública. A la resta de l'estat es pensa en un sistema
públic molt funcionarial cosa que no té
perquè ser negativa, que està adaptat a la
població en general però que no és
real i tal com van les coses a nivell dels estats cada vegada sembla
menys possible. Aquesta manera de treballar conjuntament
públic i privat amb una certa complicitat aquí a
Catalunya la tenim, i a la resta de l'estat no tant. I això
determina una manera diferent de plantejar el tema de la salut
psicòlegs, psicoanalistes i metges per descomptat. De fet hi
ha grups polítics que hi treballen fa temps; em consta que
ERC ha treballat des de fa anys en la possibilitat d'un funcionament
més autònom: si una competència
està traspassada, doncs decidim el que sigui sense cap mena
de tensió. Per això el govern recorre qualsevol
llei que envaeixi competències. Aquí hi ha una
manera de fer, fins i tot a nivell col·legial. Per exemple,
les relacions amb l’administració no han sigut de
dependència sinó de
col·laboració. Per prestar serveis, ser
considerats i per influir en les polítiques que es dissenyen.
 |
Les modificacions en la
llei de col·legis professionals com afecten el
Col·legi?
Hi ha una llei estatal que el govern ha recorregut
amb
decisió, que redueix el poder del col·legis al
nivell que nosaltres tenim. Per tant afecta més als grans
col·legis que al nostre. Hi ha aspectes en
l'àmbit de la deontologia que donen més poder a
l’administració que als col·legis i
aquí a Catalunya tenim molt clar que és un
disbarat perquè la feina que fa un col·legi a
escala deontològica no la pot fer
l’administració. D'altra banda la llei
és una mica involutiva perquè dóna
més poder a un Consejo General molt central, en lloc
d'enfortir els col·legis. Crec que el Consejo General ha de
ser una superestructura però no per controlar els
col·legis sinó per donar cobertura a altres
coses. Cal afavorir l'autonomia dels col·legis. Aquestes
són amenaces de dalt i la proposta que fan des del govern
català és més respectuosa amb els
col·legis. Probablement els grans col·legis
patirien igual, però pels de volum mitjà com el
nostre es mantindria la necessitat de la
col·legialització per la gent
sanitària i l'altra gent estaria col·legiada si
vol, si se sent representada i si reben serveis. Un dels serveis que
vàrem posar en marxa l'anterior legislatura, és
la pòlissa de responsabilitat civil de molt baix cost;
només per tenir-la ja val la pena pagar la quota
col·legial. Per 12 euros l'any tens el que tindries al
carrer per 200 o més. Si pagues 120 euros de quota
semestral, ja et surt a compte. Amb dos o tres serveis així
un psicòleg pot dir: encara que no dugui el món
psi al cor, val la pena estar col·legiat. |
Aquesta
diferència de concepció a què
l'atribuïu?
La unidad de España la majoria de les vegades
ha estat aconseguida per la força. Durant anys,
després de la redacció de l’actual
Constitució, hi ha hagut la possibilitat de
relació i per tant de reconeixement de l'altre. Hi ha hagut
una relació sensata. Jo crec que els últims anys
aquesta sensatesa s'ha perdut. I hi ha actuacions per part de l'Estat
que només es poden titllar de provocacions. En canvi, des de
Catalunya existeix una tendència a l'autogovern, no contra
els altres, sinó per tenir més marge de maniobra.
La idea més centrípeta del Estado és
que ha de governar les autonomies, visualitzades com les
colònies, sense atendre la realitat que hi ha a cada lloc.
Nosaltres (el govern de l’Estat) fem una llei i ja
està.
Hi ha alguna cosa d’aquest sentiment, la dreta considera que
el poder el té per se i que de vegades li prenen les
esquerres. Des dels territoris, des de les autonomies n'hi ha que
senten la necessitat de tenir un marge de maniobra i tenen la capacitat
d'organitzar-se i n'hi ha que no. Per molts motius. Posem un exemple.
L’adscripció de tos els col·legis en el
Consejo al cap d’uns anys fa que molts col·legis
reclamin la seva parcel·la d'autonomia, el seu marge de
maniobra. Ha estat una transformació: en tenir autonomia
veuen els avantatges i desavantatges. A Melilla, posem per cas, tenen
col·legiades 80 persones, abans eren 18, però amb
el que han crescut ha crescut la capacitat d’influir i de
tenir bones idees. Són poca gent, però han estat
lúcids i han tingut la capacitat de fer una oferta i de
demanar. Hi ha autonomies que tenen la tradició de funcionar
autònomament i d'altres no. Al cap d'uns anys aquelles que
se n’han sortit, que han sabut negociar i s'han sabut aliar
tenen un marge de maniobra que valoren i tenen un vincle amb la unitat,
potser menys conflictiu que Catalunya, però igualment
defensen la seva parcel·la.
Pensant en els
col·legiats joves. Quants col·legiats hi ha a la
nova junta amb número de col·legiat superior al
10.000?
Un parell de persones. Però de totes maneres,
en la mesura en què el degà pot influir en les
línies de campanya la meva opinió és
que els joves no tenen per què estar implicats
(és a dir, formar part) en una Junta de Govern,
però sí que han d'estar a prop. I de fet la
novetat que hem posat en marxa i que en bona mida cal atribuir a qui
fou vocal de la darrera Junta de Govern, en Josep Maria
Panés, és un Comitè de Joves; tenen
menys de 30 anys i hi ha deu joves que òbviament estan
vinculats a molts més a través de les xarxes
socials. Les propostes que han fet, en un període de temps
molt breu, perquè parlem de finals del mandat anterior, han
estat aprovades totes i són propostes que en alguns casos
coincideixen amb idees que teníem: el passaport a la
professió, carnet de precol·legiat amb dret a
determinats serveis... que han presentat sense saber que nosaltres les
havíem considerat d’alguna manera, sense
concretar. Aquesta relació em sembla més
vàlida que la d’incloure dintre de la junta de
govern a gent més jove per la senzilla raó que a
la Junta no podem elucubrar massa, sinó que hem de tenir una
certa disciplina de gestió. Ara bé, si ens arriba
una proposta estructurada des de fora, només hem
d'arrodonir-la i per nosaltres perfecte, perquè vol dir que
hi ha una gent que l´ha pensat i l’ha proposat.
És un grup de gent que lluita per a les seves coses. Ells
estan més lliures i més alliberats, des de fora
poden fer millors propostes. Ens semblava que era una assignatura
pendent aquesta dels joves
És per auto
proposta?
Hi ha un percentatge. Ho dic de memòria. Dos
escollits per la Junta, per una qüestió de
normativa i els vuit restants, cinc són a l'atzar i tres
auto propostes.
A l’atzar?
Completament. Només vàrem valorar si
per sota de trenta o de trenta-cinc anys. Vàrem decidir que
trenta-cinc però vàrem tenir la sort que entre
l'atzar i les auto propostes, més de seixanta, que
és una quantitat elevada, la majoria són per sota
de trenta. La majoria dels triats per atzar van acceptar la proposta. I
les auto propostes les vàrem llegir una per una a la Junta i
algunes d´elles eren admirables: elaborades,
intel·ligents, divertides i amb molta capacitat per
entregar-se. Algunes ens van emocionar
Per acabar. Heu notat
entre els joves una concepció diferent de la psicologia?
No l'he pogut copsar. Potser són més
pragmàtics i menys elucubrats. Hi ha de tot i de fet tenim
la proposta de fer una Jornada lligada al tema del futur de la
psicologia per poder fer que es vegin perspectives del recorregut a
mitjà termini (passat i futur) lligat a alguna
experiència de treball en
col·laboració. Les orientacions
psicoanalítiques tradicionalment han conversat des
d’aquesta perspectiva i volem fer alguna cosa així
amb la població més jove. Veiem gent que
té una visió de la psicologia com una
professió de la qual es pot viure, que té a veure
amb el benestar de les persones i amb un codi ètic potent.
Justament les propostes que vàrem llegir mostraven un
esperit i una manera de veure el món molt compromesa amb la
solidaritat i la cooperació.
En acabar el vostre
mandat, que us agradaria fer?
Quan va acabar l'anterior mandat vaig rebre una carta dels
membres de la Comissió Deontològica posant els
seus càrrecs a disposició i una frase deia que es
recordaria aquest mandat com una etapa de creixement i de
tranquil·litat de la professió. He vist el
col·legi com una eina de creixement del
col·legiat i per esmorteir els conflictes entre les
diferents orientacions no teòriques, sinó de
grups. Rebaixar les tensions al mínim i entendre que hi ha
un background de la professió important. Jo estic disposat a
què els sèniors puguin prestar serveis al
col·legi de manera altruista, però reconeguda.
Fer una estructura que sigui funcional i que aquesta gent que ha fet un
recorregut pugui fer un servei a gent més jove. Al
Col·legi de Madrid tenen una organització de
sèniors que els hi va prou bé.
Començarem aquest procés i segur que tinc ganes
de fer coses pel col·legi des d'aquest espai. És
una manera de desaparèixer però d’estar
vinculat a la institució.
|
|
|
|
|
|