 |
Michael Foster Green
és Doctor en psicologia i professor resident en el
Departament de Psiquiatria i Ciències del Comportament en el
Semel Institute
for Neuroscience and Human Behavior at the Geffen School of Medicine
at UCLA. És director de la Treatment Unit of the VA Desert
Pacific Mental Illness Research, Educations, and Clinical Center
(MIRECC). El passat 14 de maig va oferir una conferència
magistral al CCCB organitzada per la Secció de
Neuropsicologia del COPC
sobre cognició i neurociència social. Aprofitant
la seva visita vam
fer-li una petita entrevista en relació a
l’esquizofrènia, un dels
camps d’estudi en el qual més ha estat treballant
els darrers anys, i
la neurociència social. |
Poden les relacions
socials actuar com a amortidors de les malalties? O per contra si hi ha
una predisposició genètica a patir un trastorn
mental per molt bo que sigui l'entorn aquest trastorn es
patirà?
En termes de processament social, tot són amortidors, no
només pel que fa als trastorns mentals sinó en
tot tipus de malalties; infeccioses, cardiovasculars, etc. Estar
connectat socialment ajuda a reduir les malalties. La
predisposició a patir esquizofrènia,
és només predisposició, no hi ha
garanties ni significa que ho tinguis, només tens
més riscos de patir-la. Ara sabem que els problemes socials
poden incrementar aquest risc, però encara que tinguis
predisposició pots no arribar a patir la malaltia.
Què ocorre amb
els malalts d'esquizofrènia? Hi ha una anomalia en les seves
neurones mirall o en la seva empatia per alguna raó
biològica o és quelcom social que
després ha influït en el biològic?
Hi ha problemes en el procés social, incloent-hi
l’empatia. L’empatia té diferents
components, un d’ells és la capacitat de veure el
punt de vista de l’altre. Per exemple, jo puc imaginar el que
significa per a tu fer aquesta entrevista, puc posar-me en el teu lloc.
Sabem que els pacients d’esquizofrènia tenen
dificultats amb això. En termes de neurones mirall, un
exemple és que quan veiem un comportament o moviment activem
certa part del nostre cervell que realitza aquell comportament, com si
fóssim nosaltres mateixos els que ens estem comportant
d’aquella manera o fent aquell moviment. La literatura de la
qual disposem en l'actualitat és poc clara quant a si els
pacients amb esquizofrènia tenen problemes particulars amb
aquestes funcions, deu ser el que diuen un problema relatiu o
mínim.
La plasticitat del
sistema nerviós central no es deté en
l'adolescència o a certa edat, sinó que continua
tota la vida. Com s'afronten aquests canvis en el cas de
l'esquizofrènia?
És una de les grans sorpreses, la gent acostuma a pensar que
el cervell canvia quan ets jove i llavors para. Els processos
d’aprenentatge estan presents tota la vida, són
bones notícies pels pacients amb esquizofrènia
perquè significa que ells poden trobar noves eines, noves
formes d’interacció i de relació amb
els altres, els seus cervells també ens mostren aquesta
plasticitat. Es més difícil per ells aprendre
però és possible, i poden retenir
informació com qualsevol altra persona que no té
aquest desordre.
Quins són els
últims avanços més importants en
matèria de neurociència social i
esquizofrènia?
El que estem fent actualment és dividir el cervell en
diferents components o sistemes, i intentar esbrinar quins actuen i
interactuen de forma normal, tractant d’intervenir o millorar
els que no estan funcionant bé. Estem provant nous
medicaments i nous exercicis d’entrenament. Estem investigant
com les persones amb esquizofrènia processen la
informació social, com els components del cervell processen
certa informació. No hi ha problemes en totes les
àrees, només en certes parts, així que
podem intervenir en aquelles parts per millorar. Ens centrem a entendre
com processen la informació social en la seva vida
diària. A una persona sense cap patologia sovint li pot
costar interpretar certa informació social, això
encara és més difícil per una persona
amb esquizofrènia.
|