|
|
Crisi, psicoanàlisi i clínica. Què queda de la clínica? |
SECCION:
Activitats
// PUBLICAT 11/11/2015 17:52:00 |
|
|
|
 |
 |
El passat 20 d'octubre es va celebrar la taula
“Què queda de la clínica”,
organitzada per la
Biblioteca del Campo Freudiano i el COPC. A
continuació podeu llegir la comunicació que va
fer Guillermo Mattioli
en aquesta taula:
 |
1.
En clau clínica
psicoanalítica una crisi és la
condició
necessària per a la producció d’un
símptoma, és a dir un dolor
enigmàtic que envaeix la nostra ment, el nostre cos o la
nostra vida
quotidiana, que ens fa trencar-nos el cap buscant saber com
és que ens
ha passat això i encara que trobem diverses explicacions cap
d'elles
ens en fa clic.
2. Hem de dir que els psicoanalistes
ens hi
trobem força còmodes dintre de les crisis.
D’alguna manera és el nostre
medi natural, cosa gens estranya per a qui conegui
l’arquitectura de
les seves teories. Vivim en crisi des de l’endemà
del descobriment
freudià i hem fet símptomes de moltes
d’elles produint generalment
símptomes dissociatius cal reconèixer.
3. A més de les seves
crisis internes la psicoanàlisi ha mantingut sempre un debat
gens
cordial amb la ciència biològica, dit amb tota
intenció, com si les
ciències no fossin totes biològiques,
és tan biològic que les aranyes
teixeixin teles com que les abelles s'organitzin en ruscos com que
l'home parli. Nosaltres venim tots del mico que va descobrir
darwinianament el significant.
|
El que vull dir amb aquesta ironia biològica és
que la ciència és molt més que
evidències estadístiques (també dit
amb tota intenció) siguin les del tub d'assaig o les dels
estudis clínics de medicaments, i especialment molt
més i molt millor que quan es pretén valorar i
dictaminar l'eficiència de les psicoteràpies
mitjançant estudis clínics com si aquestes fossin
fàrmacs.
La ciència és el millor artefacte de
generació de coneixement que ha produït l'home,
però segueix sent un artefacte, és a dir que
requereix tornar contínuament sobre les seves passes per tal
de no ser víctima dels seus propis mètodes o de
l’enamorament de les seves eines.
La Ciència
quan es vol amb majúscules (en el nostre cas d’ara
mateix la clínica biologista) oblida que les seves veritats
i evidències són sempre necessària i
també orgullosament amb minúscula, provisionals i
incompletes. Mai falta la falta, i no està de més
recordar que encara no disposem d'un camp unificat de la
física per pretendre que ja tenim un camp unificat de la
psíquica, i no diguem de la clínica.
La nostra ciència psicològica resulta molt
adequada per a fer símptoma de les crisis
epistemològiques. A la fi del segle XIX, quan Dilthey va postular
la seva famosa divisió de les ciències entre les
de la natura i les de la cultura, és a dir les Naturwissenschaften
i les Geistwissenschaften,
va trobar portat pel seu argument que la psicologia era una
ciència que no li entrava en el seu quadre, ja que tenia
dues cares, una mirant cap a la Natur i l'altra mirant al Geist.
Tot i que aquesta classificació ja ha estat superada, amb el
descobriment que el cervell no neix immaculat, que
ningú hi arriba al món amb la famosa tabula rasa
i que l’oposició natura-nurtura ha perdut molt del
seu sentit original, la psicologia i també la
clínica psicológica encara arrosseguen aquesta
qualitat Jánica, dues cares, una mirant la Natur i
l’altra al Geist, especialment quan les hi posem a debat.
4. Ara transportem tot això a
la Clínica.
En aquesta taula parlem de la clínica sota els estralls
causats per la invasió psiquiàtrica biologista,
destrosses que s'expressen per exemple en la
hipermedicalització de la infància,
també de les penes normals de la vida i amb la
promoció de sistemes diagnòstics
ansiosos de descobrir nous “trastorns” (mal
arranjament per no dir malaltia com reconeixen els mateixos autors del DSM) per a
justificar nous medicaments, com el cas del TDA-H, o del Trastorn Oposicionista Desafiador.
5. Gairebé tots els models
psicoterapèutics lluiten encara que no en la mateixa
proporció amb aquesta invasió comparable amb la
indústria productora d'armaments. De fet aquesta lluita es
nota més en l’assistència
pública que en la privada. En aquesta, on els pacients venen
sortosament cada vegada més informats, qui vol
píndoles sap on trobar-les i qui vol
psicoanàlisi també sap on hi ha d’anar.
Començaré amb una evident exageració.
La clínica biologista suposa que en el fons tots els
pacients són iguals, que solament existeix un
únic pacient, o en tot cas un pacient tipus per trastorn que
com sempre es comportarà igual se li poden aplicar diversos
tractaments i comparar-ne llavors els resultats. Proclama llavors que
la qualitat dels tractaments n’han de ser
estadísticament validats i que tot tractament que no tingui
aquest segell no és de qualitat.
Recordin que això és una exageració.
Perquè es pot exigir qualitat sense reduir-ho tot al
tractament estadístic de les dades, i perquè
qualsevol psicoterapeuta, de qualsevol orientació o
confessió admet actualment que l'ésser
humà és una mica més que una
col·lecció de reflexos apresos, que quan un
protocol de tractament falla és perquè darrere
del símptoma resulta que hi havia una persona i que si al
contrari el tractament resulta reeixit és perquè
el mètode utilitzat per eliminar el símptoma
comptava amb el consentiment del pacient.
I fins i tot la mateixa APA
després de bastants tensions resol el debat de
l'eficàcia dient que per sobre de qualsevol
psicoteràpia, tingui l'índex
d'eficàcia que tingui, sempre serà més
important la relació terapèutica.
Per dir-ho més clarament, amb la segona generació
de teràpies cognitiu conductuals la ment va retornar als
seus tractaments i amb la tercera generació han fet la seva
tornada també els valors de l'esperit. Hi tornaré
al cas de les CBT.
6. Les ciències de la
naturalesa, úniques en les quals actualment es vol basar la
la psiquiatria biologista normalment critica a la
psicoanàlisi que confongui els plànols de la
patologia i de la moral. Ho diuen a la seva manera naturalment, la
ciència és universal i només el que
té una verificació estadísticament
significativa té validesa, la resta en tot cas és
iatrogènia o serendipity.
7. Ara, no es moralitza
obligatòriament la teoria per estudiar els efectes de les
categories morals en la subjectivitat. Freud va descobrir justament que
l'home podia emmalaltir a causa de l'acció dels seus ideals
sobre els seus desitjos, fins i tot com els seus desitjos es
construïen, contra les prohibicions. Aquestes podien ser les
edípiques com volia Freud,
o provinents de l'excés de bon exemple donat per la
inesgotable bondat del pit kleiniano, que diran uns altres. Ara
però això és secundari, sobre les
fonts de la moral i la correcció teòrica i
tècnica del concepte de pulsió podem discutir el
que vulguem, però allò que continua
essent central és la consideració de l'efecte
patologitzant dels ideals en la subjectivitat.
8. El
biologisme clinic ignora la subjectivitat, hiperbolitza la
causa eficient, (el perquè), i deixa de costat les causes
més subjectives, més singulars les causes finals
(el per a què) i formals (el com) d'emmalaltir i
de sanar. Dit en el nostre llenguatge, de la producción de
símptomes. Nosaltres volem rescatar aquella singularitat
irreductible, nietzscheana, que quedaria pendent d’escoltar i
respectar un cop aplicades totes les ciències possibles.
9. Els psicoanalistes no estan sols en
aquesta aventura. Comparteixen causa amb els humanistes, cada vegada
més amb els sistèmics, un cop temperat
el furor inicial de llurs paradoxes, amb els gestaltistes, els
ericksonians i més recentment amb altres models
clínics com l’EMDR o la teràpia dels
esquemes de Jeffrey Young,
a qui tant li va costar que els seus col·legues cognitius
finalment ho admetessin, cosa que finalment van fer a contracor
després d’haver-lo acusat d’estar en el
fons fent psicoanàlisi
10. Un capítol especial
mereixen, és cert, les
teràpies cognitives. Aquestes són
efectivament les més properes al model científic
natural, i cada vegada menys a mesura que
l’herència skinneriana va donant lloc a nous
desenvolupaments.
El símptoma ja no resulta tant d'un conflicte moral
sinó d'una distorsió cognitiva, si enraones
malament sentiràs malament i obraràs pitjor, com
afirma tan rotundament Ellis.
Les teràpies cognitives, donada la seva tendència
a protocol·litzar els seus mètodes,
són les que s'han apoderat de l'evidència, i per
tant també de bona part dels serveis públics en
el nostre pais, els quals directius són naturalment gelosos
del control de la despesa dels diners del contribuent. Per cert un zel
en el control de la despesa que tant de bo exhibissin quan es
tracta de controlar el cost de tanta prescripció
psicofarmacològica.
11. Arribats a aquest punt la pregunta
cau pel seu pes: què fem?
Hem d’admetre que a Espanya, comparat amb altres
països d’Europa la situació és
desoladora, començant per la ràtio de
psicòlegs a l’assistència
pública, les escasses places convocades cada any, la
subordinació al psiquiatre, etcètera, de tant en
tant t’enteres d’alguna experiència
encoratjadora, però no són gaires.
Només esmentaré un exemple, a manera de
comparació:
En el Regne Unit tenen un programa que es diu IAPT, Improving access to
psychological therapies. Per raons estrictament
econòmiques, i convençuts que les
psicoteràpies podien ser més rendibles
que la medicació, entre 2008 i 2011els serveis
sanitaris britànics van contractar 3.600
psicòlegs destinats a l’assistència
primària, emprant en primera instància
únicament un abordatge intensiu de 10 sessions de
teràpia cognitivo-conductual. Els resultats a dia
d’avui han demostrat que el programa és rendible,
ja que ha complert de manera acceptable els seus objectius, i es posa
com a exemple d’aquest èxit, la
reducció de medicació i la superació
de milers de baixes laborals.
Fins aquí molt bé. La part més
interessant per a nosaltres però
comença ara. Encara que es considera que els
resultats són bons, s’ha constatat que un 40 % de
pacients que havien completat el seu tractament no havien evidenciat
millora clínica. Aquest 40% llavors disposa d’una
segona oferta psicoterapèutica que inclou les
següents orientacions: psicoanalítica,
teràpia d’esquemes, psicoteràpia de
l’attachment, sistèmiques, teràpia
racional emotiva, teràpia analítico cognitiva i
EMDR.
Per a finalitzar, la mala noticia és que no guanyem i que
fins i tot sembla que estem perdent, la bona és que no estem
sols en aquesta empresa. Ningú està naturalment
obligat a estimar els seus veins, però està molt
bé penso, saber que n’hi ha.
Guillermo Mattioli
President de la Secció de Psicología
Clínica, de la Salut i Psicoteràpia
Vocal del Consell Professional
Col. 611
|
|
|
|
|
|