Ferrocarrils de la Generalitat deCatalunya (FGC) col·labora
amb la secció de
Psicologia del Tràfic i de
la Seguretat del COPC.

Interior de la
cabina d'una unitat de tren sèrie 113 |
La Secció de
Psicologia del Trànsit i de la Seguretat del
Col·legi
Oficial de Psicologia de Catalunya té, entre altres
objectius, vetllar
per l'especialització dels professionals de la psicologia a
l'àrea del
trànsit i de la seguretat, per poder garantir que totes les
persones
que condueixen o realitzen activitats que suposen un risc per a la
pròpia persona o per a tercers, posseeixin les condicions
psicològiques
adequades.
Les aptituds psicològiques poden variar al llarg del
temps, per la qual cosa és necessari revisar-les
periòdicament. Així,
el psicòleg/a com a avaluador/a d'aquestes aptituds
psicològiques, i en
el seu rol de professional en l'àmbit de la psicologia del
trànsit i de
la seguretat, és el responsable de detectar aquelles
aptituds o
condicions psicològiques que puguin posar en risc la
seguretat dels
ciutadans. |
Per tant, l'objectiu dels professionals de la psicologia és
incidir en l'anomenat "factor humà", responsable del 90% de
l'accidentalitat, intervenint en la prevenció d'aquesta,
sobre la base d'uns criteris marcats per la normativa, adaptats als
diversos perfils necessaris per a l'acompliment de l'activitat segons
l'àmbit del que es tracti (vial, aeri, ferroviari,
marítim...), mitjançant instruments rigorosos i
amb validesa predictiva, en un temps limitat.
Hem volgut conèixer i aprofundir en l'àmbit
ferroviari, ja que la
nova Ordre FOM/679/2015, de 9 d'abril, per la qual es modifica
l'Ordre FOM/2872/2010, de 5 de novembre, afecta als
professionals
avaluadors de les habilitacions del personal ferroviari, a nivell
estatal. En aquesta ordre es determinen les condicions per a
l'obtenció
dels títols habilitants que permeten l'exercici de
les funcions del
personal ferroviari relacionades amb la seguretat en la
circulació,
així com el règim dels centres homologats de
formació i dels
reconeixements d'aquest personal, afectant de manera substancial a les
revisions psicològiques d'aquest personal.
Aquesta normativa no
afecta a les explotacions ferroviàries de l'estat
d'àmbit urbà, suburbà
i de rodalies, que no són titularitat d'ADIF. Concretament
en l'àmbit
català, el marc normatiu d'aplicació
és la Llei Ferroviària de 4/2006
que inclou els Ferrocarrils autonòmics, metro i tramvies de
Catalunya.
No obstant això, en els requeriments d'accés a
categories amb
responsabilitat sobre la circulació de trens,
en Ferrocarrils de la
Generalitat, se segueixen protocols molt similars als de les lleis de
Foment.
La nostra labor com a secció és assessorar cada
vegada
amb major profunditat i coneixement als professionals de la psicologia
quant a les avaluacions que realitzem, i les habilitacions del personal
ferroviari en aquest cas requereixen d'unes aptituds
específiques que
han d'estar presents en un nivell que garanteixi la seguretat de tots
els ciutadans. |

Màquina batonadora |

Unitat de tren de
la sèrie 113
|
La Secció de
Psicologia del Trànsit i de la Seguretat, del
Col·legi
Oficial de Psicologia de Catalunya, ha pogut visitar les
instal·lacions
de Rubí i Martorell, dels FGC, així com
la dinàmica operativa i de
gestió en la producció del servei
públic de transport de la companyia
catalana.
Margarita Miralles
i Brugués,
psicòloga, cap de desenvolupament humà dels
Ferrocarrils de Generalitat
de Catalunya, i vocal de la Junta d'aquesta secció
col·legial, ens ha
proporcionat l'accés a les instal·lacions
d'aquesta companyia
ferroviària, juntament amb Oriol Juncadella Fortuny,
director d'operacions i Jesús
González Tirat,
responsable de Producció-Circulació, els qui ens
han acompanyat i
assessorat en aquests dies de visita, amb la finalitat de
conèixer de
prop i comprendre les funcions que exerceixen els treballadors del
sector i les aptituds necessàries per desenvolupar el seu
treball amb
seguretat.
Hem pogut veure "in
situ",
viatjant en les cabines dels seus trens, i de les màquines
d'infraestructures, coneixent les competències que han
d'exercir els
maquinistes i operadors. |
També hem pogut
visitar el centre des d'on es controlen totes les
operacions de les línies, observant el complex treball de
vigilància
contínua. Es tracta del CCI (Centre
de Comandament Integrat) situat al Centre Operatiu de Rubí
on, en
una única
sala, conflueixen el centre de control de trànsit, el centre
de
supervisió d'estacions, el centre d'Informació al
client i el control
de la seguretat privada. Aquesta ubicació i funcionalitat
permet la
gestió integrada de tots els elements de
producció del servei a través
d'un cap de sala que coordina les accions dels diferents operadors,
per complir el servei programat i facilitar i agilitar la
resolució
d'incidències en el menor temps possible. |

Centre de Comandament Integrat
|
En definitiva hem pogut apropar-nos a la dinàmica
diària d'aquest col·lectiu ferroviari, constatant
un bon nivell de satisfacció en general del personal, la
qual cosa contribueix a més al fet que FGC sigui
una empresa en la qual la seguretat en la circulació
està molt present en el seu dia a dia.
Volem agrair doncs, la seva col·laboració en
aquest treball de camp, que segur ens ajudarà a millorar la
nostra especialització.
Teresa Morali
Farré
Presidenta de la
Secció de Psicologia del Trànsit i de la Seguretat
Col. 4682
|
|