|
|
Èxit a les dues edicions de les Jornades d'Atenció a la Diversitat |
SECCION:
Activitats
// PUBLICAT 23/12/2015 12:12:00 |
|
|
|
 |
 |
El passat mes d'abril, es van dur a terme les I Jornades d'Atenció a
la Diversitat: Planes individualitzats, organitzades per
la Secció de Psicologia de l'Educació
del COPC (Col·legi Oficial de Psicologia
de Catalunya). Una lògica continuació de les
Jornades organitzades en el 2012 i 2013 sobre la mateixa
temàtica.
En el context de l'actual preocupació per aconseguir una
millora de la qualitat de l'ensenyament i de lluitar contra el
fracàs escolar, creiem que és molt important
assegurar una bona atenció a la diversitat dels alumnes amb
necessitats educatives especials (NEE). Vam voler centrar aquesta
jornada en la reflexió entorn de l'elaboració de
Plans Individualitzats (PI). Tots els professionals que treballem en
l'entorn educatiu, mestres,
psicòlegs, psicopedagogs, logopedes, etc., sabem de
la importància d'aquesta eina per ajudar als alumnes amb
problemes i, al mateix temps, de les dificultats i dubtes que ens
sorgeixen en la seva concreció i posada en
pràctica.
Per això, vam voler comptar amb la presència de
representants de l'administració educativa i d'especialistes
en diversos trastorns per reflexionar sobre els criteris
d'actuació sobre aquest tema i presentar elements
eminentment pràctics en l'elaboració de PI per a
Dislèxia, trastorn per dèficit
d'atenció amb/sense hiperactivitat (TDA-H), trastorns de
l'espectre autista (TEA) i Altes Capacitats Intel·lectuals.
La sorpresa va ser quan, setmanes abans que es duguessin a terme
aquestes jornades, va començar a haver-hi overbooking,
és a dir, es van apuntar a venir a aquestes jornades
moltíssims més professionals dels quals cabien a
la Sala d'Actes del COPC. A causa d'això, des
d'abans d'inaugurar aquestes primeres jornades sobre PI ja
havíem decidit que es realitzaria una segona
edició, doncs la demanda va sobrepassar nostres millors
expectatives.
Així doncs, en primer lloc, després de la
presentació d'aquestes primeres jornades per part del
degà del COPC, Josep Vilajoana, i dels
organitzadors de la Secció Educativa del COPC, vam
tenir una conferència inaugural a càrrec de
Carme Altés, Responsable del Servei
d’Atenció a la Diversitat i
la Inclusió del Departament
d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en la qual es
va presentar la manera de treballar amb nens amb NEE des del
punt de vista del Departament d’Ensenyament.
Posteriorment, Conxi Reig, pedagoga, terapeuta i logopeda, va
dur a terme una conferència pràctica sobre com
dur a terme plans individualitzats en els trastorns de la
lectoescriptura (dislèxies, etc.). A continuació,
Marta Díaz, psicòloga infanto-juvenil i
coordinadora de l'àrea clínica de la
Fundació ADANA, ens va explicar com realitzar PI en
nens amb TDAH.
A la tarda, Milagros Valera ens va donar una conferència
sobre com fer i aplicar PI en nens amb altes capacitats
intel·lectuals (superdotats i talentosos). Finalment, Laia
Peña, psicòloga i presidenta de
l'associació MIRA’M, ens va introduir en
l'àmbit dels nens amb TEA i com intervenir amb ells
a les aules ordinàries.
Aquestes primeres jornades van finalitzar amb els organitzadors de les
mateixes fent un breu resum de l'après, però,
sobretot, amb una sensació d'haver tractat de manera
exhaustiva el repte de com realitzar PI amb tot el ventall de nens
amb NEE.
Per descomptat, quan vam tornar a tenir disponible la Sala d'Actes
del COPC, que no va ser fins al 21 de novembre de 2015, vam
repetir aquestes jornades, que ara ja eren les II Jornades d'atenció
a la diversitat: Plans Individualitzats, comptant amb els
mateixos ponents que en les Primeres Jornades i tractant els mateixos
temes.
Cal comentar que en aquestes Segones Jornades, el COPC
també va rebre moltes més peticions
d'assistència de les quals van ser possible concedir,
malgrat comptar amb l'ampliació de la Sala d'Actes.
La conclusió és evident: existeix una enorme
demanda per part dels professionals que intervenen amb els nens
amb NEE (psicòlegs, pedagogs, mestres, etc.) a les
escoles per aprendre com intervenir amb ells mitjançant
l'eina dels Plans Individualitzats, doncs sembla ser que és
un àrea que encara es treballa poc en les nostres facultats.
Per això, una de les principals conclusions extretes va ser
que es requereix d'un aprenentatge més profund sobre els
problemes que poden presentar els alumnes a les escoles i sobre els
procediments que existeixen per treballar reeixidament amb ells, doncs
a ningú se li escapa avui dia que amb una
intervenció adequada, aquests nens amb NEE poden
adquirir els aprenentatges necessaris per a una correcta
escolarització i un posterior èxit en la vida
laboral i social.
Carme
Civit i Leopold Carreras, coordinadors de les
“Jornades d'atenció a la diversitat: Planes
Individualitzats”, membres de la Secció de
Psicologia de l'Educació del COPC.
|
|
|
|
|
|