|
|
Montserrat Gómez: "Quan l'ús del mòbil per un nen o adolescent passa de ser un mitjà per divertir-se, relacionar-se o jugar a ser una forma d’evitar estats negatius es pot parlar de dependència." |
SECCION:
Entrevistas
// PUBLICAT 11/01/2016 13:41:00 |
|
|
|
 |
 |
El Grup de Treball de Joc Patològic i altres addiccions
comportamentals del COPC, va organitzar, el passat 17 de desembre, la
jornada "Xarxes
socials, jocs de rol online i mòbil a làmbit
educatiu: de l'ús a l'abús". Amb
motiu d'aquesta jornada vam realitzar una entrevista a la coordinadora
del grup de treball, Montserrat Gómez García.
Quins efectes positius poden tenir l'ús de les TIC
en l'àmbit educatiu?
La irrupció de les TIC a l’àmbit
educatiu comporta diversos efectes positius, ja que l'ús de
les TIC facilita l’adquisició de
formació per part del professorat i afavoreix
l'educació integral i l'aprenentatge per part de l'alumnat,
gràcies a les funcions de referència o consulta,
productivitat, autoaprenentatge, comunicació i
col·laboració, pròpies de les TIC.
A més, tal com comenta la psicòloga i formadora
Sara Ortega a la seva exposició, la utilització
de les TIC en l’àmbit educatiu comporta canvis en
el sistema (facilita l'accés a tot tipus de coneixement i
potencia el descobriment de noves formes de comunicació i
interacció) i modificacions en el rol del professor (que
abandona el paper de transmissor del coneixement, per adquirir el rol
d’ acompanyant de l’alumne en el procés
d'aprenentatge) i de l’alumne (que pot adquirir tota la
informació necessària per al seu aprenentatge de
forma autònoma mitjançant les TIC).
Encara que, perquè l’ús de les TIC a
l'àmbit educatiu sigui responsable i saludable,
és necessari que l’escola presenti i compleixi un
cert criteri pedagògic i didàctic en la
utilització de les TIC, que la societat conegui les pautes
de bon ús de les TIC i que la família presenti
unes pautes d’ús de les TIC consensuades i
coordinades amb l’escola.
A les aules sempre hi ha
hagut distraccions, quines diferències trobem entre les
distraccions tecnològiques i les distraccions que han hagut
tota la vida?
Les distraccions que presentava l'alumne a l'àmbit educatiu
abans de la irrupció de les TIC eren descuits que es
produïen dins del medi “intern”, com
desconcentrar-se per pensar en altres coses, distreure’s per
parlar amb altres companys.... Però les distraccions que es
donen a l’àmbit educatiu des de
l’aparició de les TIC són lapsus que
connecten a l’alumne amb el medi “extern”
i no pròpiament escolar. És a dir,
l’alumne utilitza un dispositiu tecnològic
(portàtil, mòbil, tablet, ordinador, rellotge...)
per utilitzar les TIC (internet i xarxes socials, mòbil i
aplicacions, videojocs, videojocs en línia...) i
obté informació o connecta amb persones que no
estan a l’aula en aquell moment, i per tant la
repercussió d'aquest tipus de
“distracció” es valora que pot ser major
que la distracció produïda dins de l’aula
d'una escola o institut.
Aquestes
diferències són un exemple del tipus de relacions
socials que s'estableixen avui en dia?
Les TIC faciliten la relació social de caràcter
virtual, ajudant a superar els límits de qualsevol
distància geogràfica o franja horària.
Però la relació social presencial té
moltes característiques i avantatges per sobre de la virtual
que no podem obviar.
Per tant, que un nen o adolescent es comuniqui mitjançant
una xarxa social, whatsapp, videojoc o un joc de rol online, no
és negatiu, però sí que és
preocupant quan aquestes són les seves úniques
vies amb les quals estableix una comunicació social.
És a dir, que un nen o adolescent no es comuniqui amb els
seus amics o companys amb els quals coincideix al bus, a la classe o al
pati, o que només es relacioni amb ells o amb altres
persones mitjançant les TIC, sí que seria un
senyal d’alerta i preocupació.
 |
Mirem una mitjana de 150 vegades
al dia el mòbil. Quan es considera que és una
addicció?
El
límit entre una conducta normal i una conducta addictiva
queda
establert per una sèrie de variables: pèrdua de
control, forta
dependència psicològica, pèrdua
d'interès per altres activitats
gratificants i interferència greu en la vida quotidiana.
Quan l'ús del mòbil per un nen o adolescent passa
de ser un mitjà
per divertir-se, relacionar-se o jugar a ser una forma
d’evitar
estats negatius (tristesa, ansietat, ràbia, soledat...),
l'ús del mòbil
comença a tornar-se patològic i es pot
començar a parlar de dependència.
|
Per
tant, mirar diàriament 150 vegades el mòbil
és un abús d'aquesta
conducta, està clar, però no es podria
comença a parlar d'addicció fins
que es detecti que el nen o l'adolescent manifesta una
pèrdua de
control amb relació a l'ús que realitza del
telèfon, de manera que
necessita estar sempre prop del dispositiu, tenir-lo encès i
comptar
amb un nivell acceptable de cobertura i de bateria per poder realitzar
o rebre trucades o missatges, i sobretot quan l'ús
patològic del mòbil
repercuteix greument en la seva vida, tant descuidant relacions socials
significatives (pares, germans, amics, companys...), com abandonant
activitats rellevants (extraescolars, deures...)...
Tant el tema de les
addicions, com el fet que es tracti de menors, són
territoris delicats. Quina
és la millor manera d'abordar una problemàtica
d'aquest tipus des de la psicologia?
Els nens i adolescents presenten una sèrie de
característiques (immaduresa física i
psicològica) que els converteixen en un grup vulnerable
(especialment entre els 9 i 15 anys), provocant que l'ús
excessiu de les TIC provoqui conseqüències
més greus en aquest col·lectiu que en els adults.
La rapidesa amb la qual les TIC s'han instaurat a la nostra societat ha
complicat l’aplicació i l'establiment de pautes
d'ús responsable i saludable de les TIC, provocant
l'aparició de casos d'addicció a les TIC en nens
i adolescents.
En aquest sentit, el psicòleg clínic Josep
Lluís Matalí a la seva comunicació,
planteja que quan es detecta un cas d'addicció en un menor,
el tractament ha de contemplar diferents tècniques
terapèutiques cognitives (entrenament en solució
de problemes i habilitats socials; tècniques de
prevenció de recaigudes; tècniques de
gestió d'emocions; tècniques per treballar
competències socials, empatia i desenvolupament moral;
tècniques de control d'estímuls i de
gestió de pensaments obsessius; i abordatge de la
intolerància a la frustració). I que l'objectiu
del tractament no ha de ser prohibir l'ús de les TIC,
sinó aconseguir modificar els patrons d'ús
patològic de les TIC i el fet de restablir patrons adequats
i responsables, mitjançant el re aprenentatge de
l'ús adaptatiu.
Hi ha algunes pautes
bàsiques?
Des d'aquesta perspectiva, els psicòlegs clínics
Josep Lluís Matalí i Dominica Díez a
les seves exposicions plantegen diferents recomanacions
adreçades als pares per prevenir problemes amb les TIC en
els seus fills (limitar l'ús i pactar les hores
d'ús de l'ordinador i de la consola: no més d'una
hora seguida, no abans d'anar a dormir...; ubicar l'ordinador o la
consola en un espai comú de lliure accés per tota
la família; compartir el videojoc amb els nens i adolescents
i permetre jugar sols quan hi ha un adult a casa; adequar l'edat de
possessió d'un smartphone segons el grau de maduresa del nen
o adolescent; establir acords sobre l'ús del
mòbil: no utilitzar mentre es menja, com a despertador, quan
es va en bici o skate, vigilar amb la privacitat de la
càmera, fer servir aplicacions segures...; crear una rutina
d'activitats d'oci que siguin divertides a l'aire lliure o amb altres
nens; fomentar la relació amb altres persones; potenciar
altres aficions: lectura o cinema, i activitats culturals; estimular
l'esport i les activitats d'equip; motivar per practicar activitats en
grup; i estimular la comunicació i el diàleg en
la mateixa família.
Com s'aborda des de
l'àmbit familiar una addicció d'aquest tipus,
considerant la bretxa generacional que hi ha en l'ús de les
noves tecnologies?
Quan s'aborda una addicció a les TIC en un nen o adolescent,
és indispensable i imprescindible que els familiars,
especialment els pares s'impliquin en el procés de
tractament per tal que el menor assoleixi i mantingui un bon un
ús de les TIC.
Però, a vegades la diferència generacional entre
pares i fills en relació al coneixement de les TIC, planteja
la necessitat de realitzar un treball terapèutic
específic amb els pares dels menors amb addicció
a les TIC de forma paral·lela a l'aplicació del
tractament psicològic en el nen o adolescent.
En aquesta línia, la psicòloga clínica
Dominica Díez a la seva intervenció, explica les
característiques de l'abordatge familiar de
l'addicció a les TIC mitjançant
l'aplicació d'un grup terapèutic de pares i TIC
que consta de 4 sessions i que pretén assolir una
sèrie d'objectius terapèutics amb els
progenitors: oferir-los un espai de suport perquè puguin
treballar l’ús dels jocs de rol en
línia i de les TIC en general amb els seus fills; ajudar-los
a entendre els mecanismes de l'addicció a les TIC i a
gestionar l’ús de pantalles per part dels seus
fills; i iniciar-los en l’entrenament en l'auto
observació de pensaments i emocions (mindfulness) per tal
d’ajudar-los en l’autocontrol de la conducta. Ja
que es valora que la intervenció familiar en un cas
clínic de dependència a les TIC és
absolutament necessària i imprescindible perquè
el nen o adolescent assoleixi un ús responsable i saludable
de les TIC.
|
|
|
|
|
|