|
|
El bullying, una falsa salida para los adolescentes |
SECCION:
Recull bibliogràfic
// PUBLICAT 11/02/2016 18:46:00 |
|
|
|
 |
 |
José
Ramón Ubieto (ED.), Ramon Almirall, Lourdes Aramburu, Lidia
Ramírez, Enric Roldán, Francesc Vilà.
Pròleg de Joan
Subirats
NED Ediciones. Barcelona,
2016
El bullying
és un clàssic crònic.
En un nivell purament descriptiu, consisteix en una escena
patèticament repugnant en la que algú abusa del
seu poder muscular o mental sobre un altre més
dèbil per a benefici d’una massa
còmplice que s’alegra horroritzadament de
l’espectacle i sobretot de no estar en el lloc de la
víctima. Mentrestant, l’assetjador domina com a
mínim temporalment les seves pròpies inseguretats
o defectes, lletgeses o inhibicions humiliant-les en el cos de la
víctima després d’haver-les projectat
en el mateix.
Aquesta no és sinó una de les idees plantejades
en aquest llibre. Però n’hi ha més,
bastants més. Els autors ens despleguen un tema
difícil amb riquesa conceptual i en un estil fidel a les
complexes vivències dels actors i a la implacable
mecànica d’una seqüència que,
un cop disparada s’apodera dels mateixos. Al final, tots
són víctimes de les seves compulsions emocionals.
Amb el pols del cirurgià i la sensibilitat del
psicoanalista, la descripció ens va portant per les
motivacions de tots els personatges desmuntant l’escena en
les seves peces essencials i circumstancials.
En primer lloc, la necessitat del domini de l’assetjador. En
segon terme, la inhibició culposa de la víctima,
silenciada no només pel temor sinó
també per la seva convicció de ser diferent, com
si això ja justifiqués la seva
condició de cap de turc. En tercer lloc, el
públic, altres nens i a vegades també adults, que
animen el linxament a terminis, sabent que com més
s’allargui menys possibilitat que es descobreixin aquells
motius que eventualment els portarien a ser ells mateixos els
assetjadors.
De tots aquests personatges, els autors ens analitzen els seus
conflictes, els seus desigs i el seu paper en l’escena. El bullying acaba sent
el resultat d’un tancament en fals del passatge del cos de la
pubertat al de la joventut. Compleix la funció, fracassada,
d’intentar resoldre un procés inacabat. Construir
el propi cos és una tasca pulsional i social, complicada en
èpoques recents pel que anomenen l’eclipsi de la
funció del pare. Els adults experimenten serioses
dificultats per substituir el verticalisme autoritari de sempre per una
autoritat més horitzontalment creativa, que no condemni els
joves al drama de Telèmac, qui després
d’anys d’esperar esperançadament al seu
pare, finalment no el reconeix quan Ulisses apareix a les platges
d’Ítaca.
Per cert, ens resulta impagable
l’al·lusió a la metamorfosi del cos
sòlid modern al cos líquid postmodern.
Molt suggeridor resulta el tractament del paper de
l’eficàcia de les imatges, de
l’assetjador, assetjat i públic, multiplicada
aquesta última en aquella versió recent del
bullying que denominem ciberassetjament, en el qual
l’anonimat que permeten les xarxes magnifica aquesta qualitat
de massa irresponsable i inconscient del dany causat.
En altres capítols trobem també una
descripció de la dinàmica familiar
d’aquests nens, de les ansietats dels seus pares, dels seus
sentiments de pena i culpa i dels conflictes que trobem no
només com a condicions prèvies sinó
també com a conseqüències del fenomen de
l’assetjament.
I naturalment no es pot parlar d’assetjament sense mencionar
el lloc de l’escola i els docents. Encara que ni
condició necessària ni suficient,
l’escola és un escenari privilegiat per a
l’aparició del bullying.
És al col·legi on els nens passen
tantíssimes hores i els docents fan el que poden per
mantenir els ulls oberts mentre lluiten contra la temptació
de tancar-los, com els passa també a molts pares.
El llibre acaba amb un parell de capítols dedicats a les
respostes de l’assetjament, aquelles que s’estan
portant a terme i les que es poden implementar. Repassa programes
existents i enumera una llista de recomanacions de tipus contextual i
singular, perquè l’assetjament no és
sinó un símptoma, pulsional i social,
psicològic i educatiu d’aquell sempitern
però torturat viatge que és
l’adolescència.
Guillermo Mattioli
President de la Secció de Psicologia Clínica, de
la Salut i Psicoteràpia i Vocal de la Junta de Govern del
COPC
“El acosador
libra su angustia en la víctima”
entrevista a José Ramón Ubieto publicada el 23 de
gener a La
Vanguardia
|
|
|
|
|
|