|
|
Emocionant taula rodona “Els refugiats de Síria” |
SECCION:
Activitats
// PUBLICAT 04/07/2016 14:37:00 |
|
|
|
 |
 |
 |
El passat 13 de
juny, a la Sala Laya de la Filmoteca de Catalunya, un
centenar de persones van escoltar, amb el cor compungit, les paraules
dels cinc ponents de la taula rodona “Els refugiats de
Síria” organitzada pel GT Psicoanàlisi
i Societat del COPC. Efectivament, cada intervenció va anar
teixint totes aquelles informacions sobre la temàtica que,
des de fa 5 anys, els noticiaris comuniquen sense aconseguir
traslladar-ne l’adequada dimensió: de vegades,
perquè el focus tancat en l’actualitat del dia
genera informacions inconnexes, de vegades perquè descriuen
els fets sense explicar-ne els motius. La
conseqüència directa, conèixer i
entendre una realitat inacceptable i difícilment digerible
que convida a fer el possible per corregir.
|
La primera intervenció, del catedràtic
d’Història Contemporània de la
Universitat de Barcelona -i especialista en Orient Mitjà-
Antoni Segura, va transmetre els antecedents històrics que
han conduït l’actual estat del conflicte a
Síria. En síntesi, una evolució cap a
l’autoritarisme i el totalitarisme del règim de
govern que va generar durant anys un malestar creixent en la
població. L’any 2011, un grup
d’adolescents pinta amb guix a les parets algunes proclames
utilitzades a les manifestacions de les primaveres àrabs
dels països veïns. La policia captura i tortura els
nois, fet que indigna a la població que surt al carrer en
una manifestació que és reprimida amb armes de
foc: el conflicte es cobra les primeres 55 morts, cosa que instaura un
moviment de revolta civil contra el govern del president Baixar
al-Àsaad. En un primer moment, la revolta -que organitza un
exèrcit popular- pren la iniciativa i sembla que pot
derrocar el govern, que contraataca amb armes químiques
contra la població civil. Per tal d’aturar la
barbàrie, el president dels Estats Units (Barack Obama)
pacta amb el president de Rússia (principal país
d’influència a Síria) mantenir el
govern d’Àl-Assad a canvi que suspengui els atacs
amb armes químiques prohibides. Aquesta decisió
instaura una situació de conflicte sostingut des de 2012 en
què l’objectiu militar del govern és la
població civil.
La segona intervenció, a càrrec de Jad, un
sirià resident a Catalunya, va complementar la perspectiva
acadèmica de la intervenció anterior amb la
vivència de les persones directament implicades en el
conflicte. Per Jad, el govern que Àl-Assad va instaurar
l’any 1977, i que va mantenir el seu fill des de
l’any 2000, havia anat perdent suport de la
població, principalment a causa de la
generalització de la corrupció i de la
progressiva pèrdua de mesures de polítiques
socials que havien fet de Síria un país amb unes
quotes de benestar i seguretat excepcionals en el món
àrab. La progressiva exclusió d’una
part cada cop més gran de la societat anava acompanyada
d’un control social militar cada vegada més
extrem, cosa que finalment va portar a la societat a la
mobilització. La manifestació més crua
que el govern Sirià havia donat l’esquena a la
ciutadania va ser l’atac militar contra la
població civil crítica amb el règim.
Finalment, després de 5 anys d’atacs
indiscriminats sobre la població, els sirians fugiren
massivament cap a Turquia (2,8 milions de persones), al
Líban (1,6 milions de persones) i cap a Jordània
(0,5 milions de persones). En total, els 5 milions de refugiats sirians
als països veïns, i 7 milions de refugiats
forçosos en camps a l’interior del
país. La situació
d’indefensió dels 12 milions de refugiats civils
esdevé la major crisi humanitària del segle.
El tercer torn de paraula, el del fotògraf Sergi
Cámara, va explicar què passava als refugiats de
guerra sirians que van migrar cap a Europa en recerca del dret
d’asil, un dret de guerra reconegut per la Unió
Europea en diversos tractats internacionals. El fotògraf,
que va acompanyar els migrants per fotografiar tot el que haurien de
viure, va descriure com la Unió Europea –en contra
del capítol 1 de la seva pròpia
Constitució- va negar-los el dret d’asil. En
primer lloc, delegant la responsabilitat de l’acolliment en
els governs dels països integrants, que decidiren no acollir
refugiats i blindar les fronteres. En segon lloc, negociant
l’extradició dels refugiats que ja eren en
territori de la Unió (amb capítols com el de
l’estació de trens de Viena,
l’expulsió dels camps de refugiats com Idomeni,
etc.). En tercer lloc, forçant els sirians a entrar a la UE
il·legalment per privar-los del dret d’asil i
reconèixer-los únicament els mínims
drets dels immigrants il·legals. Una
conseqüència directa, 10.000 morts al Mediterrani
(400 nens) a causa de les condicions amb què les
màfies els obliguen a viatjar per creuar la frontera.
La jornada va seguir amb el torn de denúncia i
crítica als governs que han decidit agreujar la crisi
humanitària dels refugiats i als mitjans de
comunicació que han donat cobertura a les seves
polítiques per tal de crear-hi un corrent
d’opinió favorable. Cristina Mas, cap de la
secció Internacional del diari Ara.cat, va fer una lectura
crítica del paper d’ambdós i va
qüestionar alguns dels pilars i paradigmes que els sustenten.
Per exemple, que Europa no tenia cap crisi de refugiats, ja que el gran
nombre de refugiats seguia a Turquia (2,8 milions de persones). En
segon lloc, que els refugiats que arribaven a Europa eren les persones
que havien passat un procés selectiu (joves, amb recursos
per pagar les màfies migratòries, etc.) que
garantia que podrien aportar molt a la terra d’acollida. En
tercer lloc, que a Europa els 1,2 milions de refugiats que havien
arribat, ho havien fet escalonadament i que, per tant, es podria haver
previst i solucionat conjuntament entre els diversos governs dels
països membres de la UE. Quart, que la primera voluntat de la
ciutadania europea era acollir-los, i que aquesta voluntat no va
canviar fins que no es va manipular l’opinió
pública amb informació tendenciosa, com per
exemple la identificació entre acollir refugiats i obrir les
portes d’Europa a terroristes d’Estat
Islàmic. Cinquè, que la política de
blindar les fronteres i obligar que els països fronterers amb
Síria acollissin tots els refugiats, condemnava la
població civil de Síria a una situació
completament inadmissible a qualsevol part del món en el
segle XXI. Per últim, que el càstig militar
indiscriminat a la població per anihilar qualsevol
oposició política a un règim
dictatorial, havia de ser clarament castigat pels organismes
internacionals si realment es perseguia la pau, enlloc
d’afavorir-ne la pervivència tal com havia passat.
En definitiva, que una UE en crisi no es podria permetre el luxe de
donar drets als refugiats quan progressivament els laminava entre els
seus propis ciutadans.
Per últim, la intervenció de la
psicòloga M. Carmen Giménez, del Grup de treball
Psicoanàlisi i societat del COPC va aportar la
dimensió científica a la traumàtica
experiència de les persones refugiades sirianes. En primer
lloc, la guerra en si, i la vulnerabilitat i indefensió de
la població que, sense participar directament del conflicte,
n’és la principal damnificada. En segon lloc, el
fet de migrar i deixar la família per jugar-se la vida en
mans de les màfies. En tercer lloc, la condició
de refugiat, confinat en un espai que manifesta el rebuig que tenen cap
a tu les persones que tenen tot el que a tu t’ha privat la
guerra. En quart lloc, l’enviament
forçós a un tercer país que et
considera una contrapartida en una negociació,
però que en realitat no vol ajudar-te. Per últim,
la consolidació d’un estat de
desesperança, de futur negat, que difícilment se
solucionarà mentre els governs implicats segueixin
manifestant activament i actuant com si els refugiats de guerra no
fossin subjectes amb drets reconeguts, sinó la llavor de
problemes socials que, en realitat, preexisteixen.
L’acte, en definitiva, va ser un èxit rotund,
perquè va aconseguir tots els objectius que el justificava.
En primer lloc, l’èxit de convocatòria.
En segon lloc, que el missatge arribés de primera
mà a l’auditori, amb tota la seva profunditat i
cruesa. Per últim, generar un estat de
consciència imprescindible que porti a
l’acció per tal d’acabar amb una
situació injusta que mai no agrairem prou no haver de viure.
|
|
|
|
|
|