L’editorial Gredos acaba de publicar un nou llibre
sorgit del treball en un CDIAP: Construyendo
mundos, Autismo, atención precoz y psicoanálisis.
El caso Dídac, de Cecilia Hoffman.

|
Es tracta, malauradament, d’un
llibre pòstum, perquè la nostra
col·lega ens va deixar fa uns mesos, però
és també un valuós llegat,
producte de la seva dedicació a la clínica de
l’autisme, de la que
havia testimoniat àmpliament en cursos, presentacions de
casos i
articles.
El fil conductor de Construyendo mundos
és el tractament de Dídac, un nen autista que
tenia un any i set mesos
quan els seus pares i ell varen tenir la primera trobada amb
l’autora.
Al llarg del text, Cecilia Hoffman exposa amb claredat com es van
articular els diversos moments d’un tractament al final del
qual, en
Dídac –que havia arribat envaït per
l’angoixa, fugint de sí mateix, de
la paraula, dels altres- havia pogut construir un món
habitable,
humanitzat, en el qual hi havia lloc per al joc, el saber, la
paraula,
el riure...
Els tres termes que composen el
subtítol -Autismo,
atención
precoz y psicoanàlisis-
són, de fet, les coordenades de l’obra.
Així, a cada pas del tractament
d’en Dídac -que va tenir lloc en aquest
àmbit especialitzat en la
primera infància que és la xarxa
d’atenció precoç- l’autora
presenta i
exposa una sèrie de conceptes bàsics de la
psicoanàlisi d’orientació
lacaniana, que ens permeten entendre la complexa subjectivitat del nen
autista i que orienten decisivament el treball clínic.
L’autora no defuig tampoc la
polèmica sobre les diverses maneres
d’entendre i tractar l’autisme. En aquest sentit,
el seu posicionament
queda reflectit en el paràgraf amb què
conclou el primer capítol: |
“En
el encuentro del psicoanalista con el sujeto autista, como en toda
experiencia humana, las cosas no están predefinidas. No se
sabe qué
ocurrirá. No hay test, ni manuales, ni garantías.
(…) Asumimos
así exponernos a la conmoción, contando con
nuestro deseo como impureza que fecunda el proceso.”
Construyendo mundos és també un text
que l’autora va voler que fos accessible a un
públic ampli i divers, al que fer arribar la seva
convicció sobre la idoneïtat de la
psicoanàlisi per al tractament de l’autisme.
Així, el tercer apartat del llibre inclou -a més
d’una sèrie d’annexos que complementen i
enriqueixen el text- nombroses indicacions adreçades a
professionals que atenen nens autistes en l’àmbit
educatiu.
Josep Maria
Panés
President de l’Associació Catalana
d’atenció Precoç (ACAP)
|