|
|
El Projecte Atenea de la Secció de Psicologia de les Organitzacions i del Treball: una nova opció per al col·legiat/da que s’inicia en la professió |
SECCION:
El col·legi informa
// PUBLICAT 18/01/2017 17:21:00 |
|
|
|
 |
 |
El rol de mentor
A principi del segle XX, i abans, en les famílies benestants
era
habitual disposar d’un personatge respectat per a
l’educació particular dels seus fills: normalment
qualificat i d’edat avançada -per tal
d’actuar com
guia, tutor, del nen en edat de creixement-, se’l coneixia
com a
preceptor.
Com més alt era el llinatge de la família,
més clara i intensa era l’adjudicació
d’un o
més preceptors, personatges que fins i tot vivien amb el
servei
per no perdre’s cap moment de la maduració de
l’infant, i per poder estar a l’aguait del que
succeís en el seu procés d’aprenentatge
i
socialització en cada moment. Un munt de
pel·lícules així ens ho mostren, com
la de
L’últim
emperador. Amb el temps, aquesta figura es
va anar transformant en un, o més, professors particulars
que
anaven a la llar per impartir aquelles assignatures que el fill o filla
portaven suspeses.
Aquest preceptor o tutor va anar modificant poc a poc la seva
denominació per la de mentor. El mentor podia
també
quedar vinculat a l’aprenent com una figura més
espontània i natural que no pas contractada, amb qui podien
identificar-se els joves de diferents nivells socials en
procés
educatiu -de forma imprevista- més enllà de
l’assignatura impartida. Així, en els joves
esdevinguts
adults podíem escoltar: “per a mi, va ser el
Professor
Forns qui em va influir més en la vida.
En el creixent entorn organitzatiu que es posa en marxa amb
l’etapa de la industrialització, i
paral·lelament
al creixement de les escoles de negocis i de les pràctiques
orientades, es fomenta la millora dels executius mitjançant
l’adjudicació d’un mentor, rol que
així
adquireix una nova categoria en la segona part del segle XX. Aquest rol
suposava un servei diferenciat del mestre, o del professor, i
l’exercia algú que -també per la seva
experiència i qualificació- ja tenia adquirit el
bagatge
necessari per acompanyar i facilitar aquelles habilitats o
implementacions que per a un mateix haguessin costat bastant
més
temps d’adquirir. Cal afegir que aquest progrés i
concreció de la tasca del mentor ens ha portat avui dia a
una
galeria de definicions (malauradament anglosaxones) tant respecte a
l’alumne –avui mentee
(aprenent)- com al propi
procés de guia, mentoring
process (procés
de tutoria), on s’ha acceptat en general el terme
'procés de mentoring', que podem considerar com
un mal menor ja que les altres denominacions no són gens
facilitadores.
El Projecte Atenea
del COPC
El Projecte Atenea
impulsat pel Col·legi Oficial de Psicologia de
Catalunya és un projecte de mentoria entre
psicòlegs/òlogues per
tal que professionals en els primers anys d’exercici disposin
d’un acompanyament que els proveeixi de recursos amb la
formació i experiència necessàries.
 |
El projecte, que va néixer arran
de la sol·licitud de diversos
psicòlegs i psicòlogues del Col·legi,
ha tancat la primera
edició l’any 2016
amb un elevat grau de satisfacció per part dels
participants,
tant de mentors com de mentorats. En aquest sentit,
l’edició pilot, va
començar amb una sessió inicial de
formació, anterior a les sessions de
mentoria, que pretén aclarir la definició
d’aquest rol.
La primera edició del Projecte Atenea va
programar estrictament
mentories individuals, que han repercutit en aprenentatges en els dos
perfils. D’una banda, els mentors han manifestat que
participar en el
projecte els convida a analitzar la seva experiència
professional, de prendre consciència
dels àmbits d’expertesa |
i dels camps en què la seva
experiència pot
beneficiar un col·lega durant els primers anys de
professió. Per exemple, un dels mentors participants, ha
manifestat que ha estat un exercici estimulant “facilitar eines
al mentee per tal que identifiqui amb claredat un objectiu a
aconseguir, determini indicadors d’assoliment i dissenyi un
pla
concret de millora”. A més, indica
que al mentorat li
és molt positiu “poder aprofitar
l’experiència d’un mentor que els ajudi
a focalitzar
millor els esforços” i valora que les
persones que millor
aprofitaran el Projecte
Atenea són aquelles que “tenen un
objectiu, són proactius per tenir feedback i volen
aplicar-lo en
un pla d’acció”.
D’altra banda, els mentorats han valorat que els ajuda molt
tenir
un referent expert per aclarir dubtes professionals i
estratègics, o possibles anàlisis o valoracions
que no
poden resoldre per si mateixos, per exemple a causa que la
reduïda
experiència professional no els ha permès tractar
prou
casos o perquè el poc temps de praxi encara no els permet
observar efectes a mig i llarg termini. Per exemple, un dels receptors
ha declarat haver modificat la visió que tenia de la
psicologia
després d’haver participat en el projecte,
especialment
“...(he
identificat) tot el que no vull en aquest àmbit,
fet imprescindible per tirar endavant en aquest món”,
ja
que “aprens
moltíssim d’un altre professional que
té una llarga carrera i experiència i que
té un
punt de vista diferent al teu”.
En definitiva, el Projecte
Atenea avança amb pas ferm per
constituir-se com un servei de clar valor per als
col·legiats
amb poca experiència professional que, a més,
suposa un
plus de motivació en la praxi tant en el rol de mentor i com
en
el de mentorat el que reforça el projecte i que el condueix
cap
a futures edicions.
Totes les parts implicades són necessàries, si
bé
el protagonista en el procés de mentoring, es la
persona
mentoritzada. També podem trobar-nos amb diferents
abordatges de
processos de mentoring,
ja que no és el mateix fer el
procés dins d’una organització o des de
fora.
| | | | |