|
|
Entrevista al Dr. Dominic D'Abate, director del Consensus Mediation Center de Montreal |
SECCION:
Entrevistas
// PUBLICAT 11/03/2013 13:45:00 |
|
|
|
 |
 |
CLICA
AQUÍ PARA LA VERSIÓN DEL ARTÍCULO EN
ESPAÑOL
 |
Els
passats 22 i 23 de febrer, la Secció
d’Alternatives de Resolució i
Gestió de Conflictes (ARC) del COPC va organitzar una
jornada dedicada
a formar a psicòlegs mediadors com a coordinadors de
parentalitat en
les separacions d’alta conflictivitat. La jornada va comptar
amb la
participació de dos experts de prestigi internacional,
establerts al
Canadà, com Aldo Morrone i Dominic D’Abate. Connie
Capdevila, vocal de
la junta d’ARC del COPC, va tenir ocasió de xerrar
abastament amb ells,
per tal de difondre el seu coneixement entre els
col·legiats.
Dominic
D’Abate va ser
l’altre convidat canadenc en la jornada dedicada
a formar coordinadors de parentalitat en les separacions
d’alta
conflictivitat, organitzada des de la Secció ARC del COPC.
D’Abate és
mediador i coordinador de parentalitat, director del Consensus
Mediation Center de Montreal i, també, director del projecte
pilot de
coordinació de parentalitat a la ciutat canadenca. |
Com
podríem definir la coordinació de parentalitat?
La definició més completa és la creada
per l’Association for Families and Conciliation Courts (AFCC,
2006), que diu, textualment: “és un
procés alternatiu de resolució de disputes en el
que un professional de la salut mental o de
l’àmbit jurídic, amb
formació i experiència en mediació,
ajuda a pares amb una relació d’alta
conflictivitat a implementar el seu pla de parentalitat, facilitant la
resolució de les seves disputes d’una manera
oportuna, educant als pares sobre les necessitats dels seus fills, i en
alguns casos, prèviament establerts pels pares o el jutjat,
pot prendre decisions per ells.”
Per
què és important?
Tres raons primordials. En primer lloc, la recerca indica que els
conflictes greus entre pares –disputes verbals i
físiques, litigació persistent,
desconfiança i hostilitat, allunyament d’un dels
progenitors, entre d’altres–, posen els nens en
risc i destrueixen els beneficis que les relacions parentals positives
poden aportar. En segon lloc, en els casos més
difícils, els jutges sovint recomanen la
mediació, avaluacions pericials o teràpia,
però aquests recursos no son efectius quan els pares estan
atrapats en un conflicte crònic. I, en tercer lloc, les
famílies amb divorcis d’alta conflictivitat,
utilitzen molts serveis del tipus protecció de menors,
mediació, consultes a experts, mentre, al mateix temps,
també inicien nombrosos procediments que suposen un alt cost
per a la societat i la família.
Amb
la seva experiència al Canadà, quin seria el marc
legal ideal per a implementar a Catalunya un servei de
coordinació de la parentalitat?
A diferència d’estats com Oklahoma, Oregon i
Florida als Estats Units, cap de les províncies del
Canadà, inclòs el Quebec, ni tampoc les
comunitats autònomes d’Espanya, disposen en els
seus reglaments de la possibilitat que un jutge designi o derivi a un
coordinador de parentalitat per ajudar a famílies amb alta
conflictivitat en un procés de divorci. Actualment,
només és possible que els jutges recomanin als
pares que busquin serveis de coordinació de parentalitat pel
seu compte en aquells casos en que sembla poc probable que els pares
puguin dur a terme el pla de parentalitat o complir un mandat judicial
relacionat amb la cura dels fills. Aquestes mesures formarien part del
mandat i pressionarien als pares a involucrar-se per fer-ho i buscar
els serveis d’un coordinador de parentalitat competent. Una
iniciativa similar es podria prendre sense la intervenció
del jutjat. Per exemple, que els pares i els seus advocats, de manera
conjunta, poguessin acordar de manera voluntària que els
serveis de coordinació de parentalitat els hi son
necessaris.
Quins
avantatges pot comportar que el jutge designi un coordinador de
parentalitat?
En aquest cas, els avantatges son nombrosos i significatius, pel que fa
al seu resultat final. Passa el mateix quan un jutge anomena un expert
per tal de fer un informe pericial. Això legitima el
procés i dibuixa el coordinador de parentalitat com un rol
més neutral i imparcial. A més, aquest
coordinador podria rebre mandats judicials específics que
s’ajustessin i adrecessin millor a les necessitats especials
dels nens, i pressionaria de pas als pares subjectes a un mandat
judicial a que fossin més responsables davant del mateix
jutge. Finalment, el coordinador de parentalitat podria
recórrer al jutge en cas de trobar una negativa a
col•laborar o si hi ha dificultats en el compliment de les
decisions adoptades. Malgrat que els coordinadors no formulen opinions
definitives o recomanacions sobre la guarda dels fills, el seu punt de
vista, la seva aportació en el procés, pot ajudar
jutges i pares a formular plans de parentalitat més
sensibles a les necessitats de tots els involucrats.
Qui
es fa càrrec de les despeses de la coordinació de
parentalitat?
En ambdós casos, els pares assumeixen els honoraris pels
serveis. Idealment, es podrien oferir serveis gratuïts. A
Montreal, hem iniciat un programa pilot finançat pel
Ministeri de Justícia.
Quins
son els primers passos que s’haurien de prendre per
implementar el rol de coordinador de parentalitat al nostre
país?
Ja que la coordinació de parentalitat
és un fenomen relativament nou a Quebec, amb
només uns deu anys de trajectòria, i molt nou a
Espanya, s’ha de sensibilitzar i informar als jutges,
advocats, professionals de la salut mental, pares i polítics
dels beneficis potencials a nens i nenes, i a la societat en general,
oferts per la coordinació de parentalitat. Amb aquest
objectiu, fora bo fer conferències informatives a
càrrec de professionals acreditats i competents, com la que
acabeu de fer aquí, al COPC. Primer, la
informació i després, la formació de
professionals per assegurar que el coordinador de parentalitat
compleixi en la seva tasca els requeriments marcats per
l’Association for Families and Conciliation Courts. Els
col•legis professionals, com per exemple el de
psicòlegs o el de treballadors socials, necessiten disposar
de comitès que regulin la pràctica i
ètica d’aquests coordinadors de parentalitat,
similars als que regulen la mediació i les avaluacions
pericials. Finalment, cada col•legi necessita assumir la
responsabilitat pel coneixement, vàlua i
supervisió dels seus membres que actuïn com a
coordinadors.
Com
potenciar la confiança i col·laboració
amb els jutges i els advocats per implementar el rol del coordinador de
parentalitat?
Respecte a desenvolupar la confiança amb advocats i jutges,
en primer lloc és important que estiguin informats i que
estiguin involucrats en el procés d’establir un
programa de coordinació de parentalitat. Si ells veuen la
necessitat de tenir tal servei, que de seguida es fa evident, podrien
suggerir idees de com procedir d’acord a la
legislació vigent. A Quebec vam sensibilitzar i involucrar
als advocats i jutges des de bon començament. Requereix molt
d’esforç i treball continuat. Vam desenvolupar un
comitè multidisciplinar, com el que esteu en
procés d’implementar a la Secció
d’Alternatives de Resolució i Gestió de
Conflictes del COPC, que va acabar proposant un projecte pilot, en
col•laboració amb una universitat i recolzat pel
ministeri de Justícia.
En
el procés de coordinació de parentalitat, com
seria la col·laboració amb els juristes?
També en aquest cas, els advocats s’haurien
d’involucrar des de bon començament. És
important que els advocats creguin en el procés, en els
avantatges que comporta, o, en cas contrari, podrien sabotejar la
derivació judicial. A Montreal, tenim un servei de
mediació en els jutjats que ha acceptat actuar de
patrocinador del programa i així, les derivacions rebudes
dels jutges es processen i se’ls assigna a un coordinador de
parentalitat. El coordinador de parentalitat es posa en contacte des
del principi amb els advocats i els enviem la còpia del
contracte de coordinació de parentalitat signat pels pares.
Els advocats rarament venen a les sessions de coordinació,
però la seva opinió es sol·licita cada
cop que sigui necessari, normalment és tan fàcil
i immediat com
per fer-ho en una trucada.
Quines
recomanacions faria al grup de psicòlegs mediadors formats
en coordinació de parentalitat?
Una possibilitat seria convertir casos en els que faríem
‘coaching’ de parentalitat, on hi ha necessitat de
més estructura i seguiment, en casos de
coordinació de parentalitat. Això, requereix
parlar amb els advocats que estiguin d’acord en iniciar el
procés, ja que, normalment, no hi ha cap altra possibilitat
d’ajudar a aquests pares i als seus fills.
Entrevista
per Connie Capdevila, col. 8311
INFORMACIÓ
COMPLEMENTÀRIA A L’ENTREVISTA
Quan és
beneficiosa la intervenció
d’un/una coordinador/a de parentalitat?
· Quan els jutjats
s’enfronten a una alta incidència de litigis sobre
la implementació d’un pla de parentalitat o per la
custòdia dels fills.
· Quan la mediació
no ha tingut èxit o els pares no estan disposats a mediar
les seves diferències.
· Quan els pares experimenten
una alta conflictivitat i necessiten implementar o modificar un pla de
parentalitat.
· Quan els pares no es poden
posar d’acord en temes importants relacionats amb els seus
fills o en comunicar-se informació important sobre ells.
· Temes familiars
complexos que requereixen una gestió del cas intensiva.
· Alta conflictivitat entre
pares que requereixen professionals amb formació que
prenguin decisions per ells.
Quines són les
diferències entre la
coordinació de parentalitat, la teràpia, la
mediació familiar i l’avaluació per la
custòdia?
Aquesta taula aclareix les diferències entre les
diferents intervencions:
|
CP |
Teràpia |
Mediació
familiar |
Avaluació
guarda (custòdia) |
1. Requereix habilitats en
mediació |
Sí |
No |
Sí |
No |
2. Coneixement
d’aspectes legals |
Sí |
No |
Sí |
Sí |
3. Formació en
desenvolupament infanto-juvenil |
Sí |
Sí |
Sí |
Sí |
4. Autoritat (capacitat de
decidir) |
Sí |
No |
No |
Sí |
5. Procés
confidencial |
No |
Sí |
Sí |
No |
6. Participació
voluntària |
Sí |
Sí |
Sí |
Sí |
7. Pot modificar plans de
parentalitat |
Sí |
No |
Sí |
Sí |
8. Directiva i pot
proporcionar consell als pares |
Sí |
Sí/No |
No |
No
necess |
9. Supervisa compliment
del mandat
judicial |
Sí |
No |
No |
No |
10. Requereix testimoni
judicial |
Sí/
No |
No |
No |
Sí |
11. Rol d’educar
als pares |
Sí |
No |
No |
Sí |
12. Seguiment a llarg
termini |
Sí |
Possible |
No |
No |
13. Centrat en el millor
interès dels
nens |
Sí |
Possible |
No |
Sí |
.
|
|
|
|
|
|