Per una
Psicologia Social
PsicoSocial: Pluralitat Teòrica i Metodològica
Jornades
Internacionals de debat
lliure i obert
 |
Els
dies 30 i 31 de març
han tingut lloc al Campus Mundet dues jornades de debat sobre la
situació i
l’evolució de la psicologia social i les
necessitats de contribució i adaptació
als canvis ràpids de la societat contemporània.
Les jornades s’han desenvolupat
amb el suport del Col·legi Oficial de Psicologia de
Catalunya, en col·laboració
amb la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona, el
Departament de
Psicologia Social i Psicologia Quantitativa, la Sociedad
Científica Española de
Psicología Social (SCEPS) i la Societat Catalana de
Psicologia Social |
(SOCAPS)
i han estat promogudes pel Grup de Recerca en Psicologia Social,
Ambiental i
Organitzacional (PsicoSAO).
Una
peculiaritat de la
trobada ha estat que no hi ha hagut ponències ni
presentacions formals. El
debat es va estructurar a partir de cinc eixos temàtics
extrets i ordenats a
partir de les preocupacions i inquietuds expressades en un pre-debat
virtual
pels participants, procedents de diverses universitats de
França, Anglaterra,
Portugal, Espanya, de diverses universitats catalanes i
d’alguns professionals
del COPC.
Les
jornades es van
iniciar posant al centre del debat la necessitat de
“pluralitat teòrica i
metodològica” que el professor Frederic
Munné, catedràtic emèrit de la UB va
fer especialment durant els anys 80 i que es poden resumir amb la
metàfora de
les ulleres (com a ell li agradava fer): les teories són com
les ulleres, les que
et serveixen per veure-hi de prop, no acostumen a servir per veure-hi
de lluny
i a l’inrevés. Això és
especialment rellevant en un moment en el que
s’està
produint un cert divorci i conflicte entre les perspectives dominants,
que
tendeixen a explicar el comportament social des de
paràmetres individuals, i
altres perspectives que es desenvolupen més vinculades a
l’anàlisi i la intervenció
en la realitat social, complexa i canviant per naturalesa,
però que tenen
dificultats per veure’s reflectides en els mitjans i en el
desenvolupament
professional.
El
primer debat, es va
focalitzar en la coexistència i cooperació entre
teories i paradigmes,
destacant-se com la prevalença d’un determinat
paradigma ve ‘afavorida’ per com
la pressió i les presses per publicar acaben afectant el
mètode i l’enfocament
de la recerca. El desenvolupament de la psicologia social no es pot
entendre al
marge de les necessitats d’urgències que imposen
els valors i la dinàmica
socioeconòmica del neoliberalisme, que requereix
‘veritats’ immediates i
globals o universals, quan en el cas de la Psicologia Social, pel seu
objecte i
objectiu, no pot desvincular-se del context de cada situació.
Els
altres quatre debats
es van centrar en diferents aspectes de l’encaix entre
psicologia social i els
nous reptes socials. Es va plantejar com a repte la pregunta de si
avancem cap
a l’apoderament i la cohesió social o si malgrat
parlar sempre d’aquests
conceptes, en realitat, l’estructura
socioeconòmica (que s’acaba imposant a les
decisions polítiques) ens porta cada cop més a
una situació d’”indefensió
apresa”. Les dinàmiques
socioeconòmiques porten cap al trencament de les xarxes
socials de suport informal, xarxes que estan en la base del benestar de
les
persones i alhora li aporten seguretat i capacitat
d’afrontament. Aquest suport
efectiu és substituït per les xarxes socials
virtuals que aporten una
‘il·lusió’ de suport,
però no un suport real.
Entre
els factor
resultants –o potenciats- per la tendència
dominant de l’evolució social,
apareix com a transversal i rellevant en ‘sentiment de
pèrdua’. No es va
plantejar com una qüestió
psicopatològica, sinó com una vivència
(que òbviament
pot portar a un trastorn psicològic, però no
necessàriament) que pot tenir
molts desencadenants: per la pèrdua
d’il·lusió davant un futur incert; pels
canvis en les formes socials i tecnològiques; pels canvis
ambientals (inclòs
els efectes del canvi climàtic); pels
desplaçaments forçats en els processos
migratoris, o pel simple procés d’envelliment i
les dificultats que comporta
per adaptar-se a noves situacions quan es deterioren certes habilitats.
Les
dificultats d’adaptació poden ser
pròpies de la persona, però també
venen
induïdes per la perspectiva latent des de la que es treballa
en el camp de la
innovació tecnològica, on domina la
consideració de l’ésser humà
estrictament
com a racional i coherent, sense tenir en compte les dimensions
afectives,
identitàries, els processos
d’influència social i les distorsions cognitives
(dissonància
o polifàsia cognitiva, segons la perspectiva des
d’on es miri) que la persona
pot arribar a fer per adaptar-se o mantenir la seva identitat i el seu
sentiment
de pertinença. D’altra banda, quan es plantegen
polítiques públiques sempre es
demanen respostes simples per a qüestions complexes.
El
sentiment de pèrdua no
es pot deslligar del canvi de rol del treball a la nostra societat. Si
el
treball ha jugat fins fa relativament poc un paper estructurant i
estabilitzador de la persona i les interaccions socials,
l’emergència del que
Bauman va anomenar ‘societat
líquida’
genera incertesa, alteracions d’autoimatge i identitat,
conflictes socials,
noves tipologies d’organització social i
d’organització política (sovint de
signes contradictoris). Al debat, juntament amb els nous significats
socials de
la feina i el sentiment de pèrdua que sovint comporta, va
aparèixer el fenomen
que alguns han etiquetat de ‘post-veritat’, on
l’emotivitat i les creences
personals són més influents que la racionalitat i
l’objectivitat en la
conformació de l’opinió
pública.
El
cinquè debat va ser,
precisament, sobre els processos de comunicació, els mitjans
de comunicació de
masses i les TIC, i el seu paper en la construcció de les
imatges o
representacions socials que estan al darrera dels valors de la societat
i les
persones. En un moment de saturació absoluta d’imputs
informatius i fa que la gent atengui només a aquells mitjans
que li faciliten la coherència amb el seu posicionament
(reducció o evitació de
la dissonància cognitiva) i això explica algunes
radicalitzacions. Les TIC
tenen un caràcter intrusiu a la vida quotidiana,
però els continguts dels
missatges que es transmeten i els seus efectes en la
socialització i la
resocialització són encara poc estudiats. I
aquest és un repte a afrontar.
La
trobada va acabar amb
una llarga sessió d’anàlisi
estratègica en la que es va destacar la necessitat
d’aliances amb altres àmbits professionals i de
coneixement, però sense perdre
la identitat, i desenvolupant un paper de lideratge que fins ara no ha
estat
prou visible ni contundent amb les aportacions. Això implica
tant al
desenvolupament professional –on el Col·legi hi ha
d’assumir un paper motor-
com a l’acadèmia, on caldrà
desenvolupar estratègies perquè les recerques de
base psicosocial assoleixin ser presents tan a les anomenades
‘revistes
d’impacte’ com en les de divulgació que
garanteixin l’impacte social ‘real’.
Es
va concloure que cal
fer una seriosa campanya als mitjans de comunicació i a les
xarxes socials, blocs
etc., per fer palesa la potencialitat i efectivitat de la
contribució de la
psicologia social. La creació o participació en
serveis d’orientació social és
fonamental, però a més cal també
divulgar o compartir coneixements sobre els
elements que generen benestar i QV en les persones, valorar
críticament les
polítiques socials, facilitar
l’emergència de suport social informal i
sentiment de comunitat, els processos participatius i
d’implicació, com a
formes de combatre la sensació
d’”Indefensió Apresa” que
sembla que s’està
imposant.
El
clima generat a la
trobada, de total obertura i llibertat en l’intercanvi, va
resultar
tremendament estimulant i creatiu per a tots els participants, com han
manifestat reiteradament en els missatges posteriors, en els que hi ha
diverses
propostes des de diverses ciutats per a continuar amb aquest format de
debat en
el futur.
Enric
Pol
Catedràtic
de Psicologia
Social i Ambiental