La
V Jornada de
Formació en Dol: Dol, Religions i
Multiculturalitat, organitzada pel
Grup de Treball Dol i Pèrdues
-que forma part de la Secció de de la Secció de
Psicologia Clínica, de la Salut
i Psicoteràpia del Col·legi Oficial de Psicologia
de Catalunya- va tenir lloc a
l’Ateneu Barcelonès el 12 de maig de 2017.
Des
de primera hora, abans de la inauguració, ja es va fer
palesa la nombrosa
assistència de públic que havia convocat la
Jornada, que omplia completament la
Sala d’Actes Oriol Bohigas, cosa que confirma que els
professionals que
promouen el benestar de les persones i treballen per reduir-ne les
angoixes són
conscients que en una societat tan canviant com la
contemporània cal
actualitzar contínuament la pròpia
formació i que el dol és una variable de
patiment que ha de ser atesa cada vegada millor. El benestar, la salut,
no
s’aconsegueix -i per tant, no es pot afavorir- de la mateixa
manera amb el pas
del temps i menys encara quan, a més, hi ha especificitats
religioses i
culturals que enriqueixen encara més aquesta diversitat.
La
Jornada va obrir amb el toc de mort de campanes, llarg, pesant, que va
generar
el context solemne per començar.
 |
La
inauguració
va anar a càrrec de Josep
Vilajoana, degà del COPC, Lola López,
Comissionada d’Immigració,
Interculturalitat i Diversitat de l’Ajuntament de Barcelona i
Begoña Elizalde,
coordinadora del Grup de Treball de Dol i Pèrdues del COPC.
Les paraules de
Josep Vilajoana van transmetre els dos encàrrecs
socials que han rebut els
psicòlegs i psicòlogues relacionades amb el dol.
El primer, “que professionals de la
psicologia es facin càrrec de l’espiritualitat,
especialment en els moments clau en
què rebem una
mala notícia en un diagnòstic, |
quan
hi ha una tragèdia...” ja
que en
una societat laica,
els serveis públics d’atenció han
d’actuar sense el suport
de cap religió, però amb un profund coneixement
de l’espiritualitat. El segon
encàrrec que han rebut els psicòlegs i
psicòlogues ha estat estructurar uns
criteris d’intervenció en cas que “la
municipalitat es faci
càrrec dels cossos de les persones que moren sense dignitat,
sense protecció,
sense cobertures, sense família”.
Actualment, ja s’està treballant
en les dues direccions.
La
Comissionada Lola López va contextualitzar la
temàtica de la Jornada a la
ciutat de Barcelona, una ciutat que “ha de recórrer el
camí des
de la diversitat que actualment conté la ciutat fins a la
interculturalitat...”.
Per tant, conscients que el sentit de la mort “és tan
divers com ho són les cultures... conèixer el dol
i els rituals funeraris és
conèixer millor les cultures amb qui compartim la ciutat en
els nostres dies”.
Va remarcar que, com a conseqüència de
l’exposat anteriorment, “la ciutat ha de poder adaptar
els seus serveis funeraris a les
necessitats de tots els seus ciutadans, de cada cultura o
religió”.
A
continuació, Begoña Elizalde, va tancar la
presentació. Va assegurar que “com a professionals de la
psicologia hem de donar una resposta
professional al gran dolor que produeix una pèrdua, per
posar el nostre granet
de sorra per augmentar el benestar de la població.”
Per això, els
organitzadors de la Jornada hi “han dedicat molt
coneixement, molt d’esforç, molta
reflexió i molta experiència”.
 |
La
primera part de la Jornada de
Formació en Dol: Dol, Religions i
Multiculturalitat va abordar la
naturalesa del dol des de
diverses perspectives. La conferència Psicologia
i religió en front el dol. Dialogant a les fronteres,
a càrrec d’Octavio García,
contextualitzava el dol com a un fenomen
indissociable de la psicologia i de la religió.
Efectivament, tant la
psicologia com la religió fonamenten una anàlisi
de la mort que atenua el dol,
el patiment que suposa. Per tant, la psicologia o la religió
són necessàries
perquè les persones elaborin |
el
dol, perquè acceptin la mort com
a part de la
vida. No
obstant això, va apuntar algunes conclusions molt oportunes,
com
per
exemple que “algunes persones reelaboren les
seves
creences religioses durant el dol”, ja
sigui per refermar-les o per
posar-les en qüestió, o que “no
hi ha consens en les
conclusions respecte si el sentiment religiós ajuda a
elaborar el dol d’un ésser
estimat”, ja que “si
bé és cert que les
persones amb unes creences religioses més fortes hi troben
més acompanyament,
també semblen indicar que les seves respostes són
menys adaptatives”.
 |
La
Taula
rodona: Dol i transcendència a les diferents
religions (I i II) va anar precedida
d’una lloada projecció que va
mostrar rituals funeraris del tot el món, amb la
música de fons de la magnífica
pel·lícula Okuribito
(Departures)
-en castellà,
“Despedidas”-,
de 2008. La Taula rodona va presentar representants de sis de les
religions amb
més tradició a Catalunya -el catolicisme,
l’islam, el judaisme, el budisme,
l’hinduisme i el protestantisme- que van detallar com
entén la vida cada
religió, com s’explica la mort, quins rituals hi
ha durant el dol, quin sentit |
tenen
i quin suport reben de la comunitat religiosa les persones
quan han de
fer front a la pròpia mort o a la mort dels
éssers estimats. L’objectiu
principal de la taula era mostrar que les creences solen estar
vinculades a les
religions i que les religions compten amb uns referents
històrics que
determinen un tractament de la mort i del dol en base a la cultura. Per
tant,
es produeix una expressió, tan externa com interna, molt
diferent en tots els
casos.
Les
presentacions de les taules -moderades per Miguel Perlado la
primera, i per Begoña
Elizalde la segona- van permetre entendre
millor cada ritual i,
en conseqüència, facilitar un respectuosa
comprensió dels altres. En concret, el
procés que es va donar, de manifestar i compartir
especificitats o
coincidències va resultar molt enriquidor, per tots els
participants i
assistents, i les directrius per als professionals molt clares i
referencials.
Durant
el
descans que hi va haver entre les dues taules es va oferir un esmorzar
amb una
característica inusual però molt apropiada:
pastisseria especifica pròpia de
les religions presents a la Jornada, que van agradar molt.
A
continuació, La Taula rodona: Dol i rituals
funeraris avui en
dia -moderada per Amparo Menéndez- va tractar la mort i el dol
en l’actual
societat catalana, amb un objectiu “macro”, social.
Les tres ponències van
partir de tres perspectives d’anàlisi: la
filosofia, l’antropologia i la
psicologia. Per Sergio Ramos, doctor en filosofia i màster
en bioètica i
ètiques aplicades, “cada persona és
única i fa
front a la mort amb un codi de valors únic. A
més, la seva família, els seus
acompanyants són també únics, de
manera que el que cal fer per evitar el
patiment és una fórmula única”
però el que sí que se sap és que
prendre decisions sobre la mort estressa molt la família i
l’afectat/ada, de
manera que “en aquelles persones que
anticipen les decisions
sobre com volen morir abans de trobar-se en la situació, en
un DVA (document de
voluntats anticipades), es redueix l’estrès,
l’ansietat i les situacions de
dol, també per a la família perquè no
han de prendre les decisions sense saber
què voldria l’afectat, sinó
només respectar-ne les seves voluntats i fer-les
possibles”. Saïd El Kadaoui,
psicòleg clínic, psicoterapeuta i
escriptor, va abordar des de la psicologia les aportacions a la persona
que
feia la religió musulmana a l’hora de fer front al
dol, per exemple: “la religió obliga a
complir preceptes determinats davant la mort que
ajuden les persones a estar-hi en contacte”.
Per últim, Dolors
García, va resseguir i aportar la perspectiva
antropològica, de com la societat
actual s’ha anat distanciant de la mort, de com, en paraules
seves, “la mort és un
procés biològic que afecta cada individu,
però també la
societat a la qual pertany el perd i, per tant, és
també un procés social”
que també es cerimonialitza en
funció del
sistema de valors i creences vigent en cada moment.
A
primera hora
de la tarda, la Jornada es va reprendre amb la projecció del
videoclip Viva
la vida, de Colplay, que recordava que la vida i
la mort
estan íntimament unides, i que la vida s’ha de
VIURE, en majúscules. A
continuació -moderada per Ricard Cayuela- es va realitzar la
Taula rodona: Impacte en
Dol Traumàtic, que va
abordar el dol quan la pèrdua és sobtada,
imprevista, ja que l’impacte
emocional davant la mort anticipada, sobrevinguda, d’un
ésser estimat és molt
més elevat i molt més difícil
d’elaborar. A més, una mort sobtada pot arribar
de diverses maneres, accident, assassinat, suïcidi, que cal
elaborar de forma
específica per evitar conseqüències
patològiques, especialment en el cas de les
pèrdues per desaparicions no resoltes, tendents al trauma
d’alt contingut
emocional i llarg recorregut en el temps. Per tant, l’ajuda
psicològica és
fonamental en aquests casos i s’han generat estructures
(organismes, òrgans)
per proveir-la. La Jornada comptava amb una mostra molt representativa
d’aquestes estructures especialitzades en dol
traumàtic, per mostrar com atenen
aquests serveis.
 |
En
primer lloc, Jordi Garcia, psicòleg expert en trauma i
en psicologia d’emergències, va explicar un model
d’intervenció en psicologia
d’emergències, que té com a objectiu
fonamental ordenar el caos generat i
atendre les situacions d’estrès agut. Textualment,
“...en
un
esdeveniment traumàtic, la majoria de les persones es
recuperen de forma
espontània, sense haver d’intervenir,
perquè tenen una força interior
majestuosa (...)” però
“les
persones són
receptives en moments de crisi, i una intervenció
mínima pot exercir un efecte
profund sobre la conducta, immediat i a |
llarg termini”
i
per tant,
cal conèixer totes les possibles respostes humanes sota
situacions d’estrès
agut i vetllar perquè la cadena de successos
després d’una emergència maximitzin
els efectes positius sobre les víctimes. Segons el
psicòleg “en situacions
d’emergència les diferències culturals
i religioses no
són un gran impediment a l’hora de treballar,
perquè ho fem en respostes
d’estrès agut i les respostes
d’estrès agut són universals”.
Després
va intervenir Daniel Cejas, psicòleg i caporal en
cap de l’Oficina d’Atenció als Familiars
de Persones Desaparegudes dels Mossos
d’Esquadra, una oficina pionera (i única) que
atén els casos de desaparició de
persones a Catalunya. Si bé és cert que el 98.75%
de les 3.500 desaparicions
que hi ha anualment a Catalunya es localitzen, 40 persones anuals
desapareixen
indefinidament. Cejas va explicar les fases psicològiques
que pateixen els
familiars dels desapareguts: primer, una fase de negació,
que és beneficiosa
per l’afectat, perquè atenua les seves emocions.
Segon, la fase de ràbia,
culpa, ira, contra un mateix, contra el desaparegut. Tercer, la fase de
la
contínua formulació
d’hipòtesis que expliquin la
desaparició. Quart, la
depressió, l’acceptació d’una
hipòtesi realista per abandonar la recerca. El
psicòleg va transmetre la necessitat de tancar el cas:
“...amb un petit
ritual d’acomiadament, perquè això fa
que la família finalment accepti la
desaparició sense tenir una confirmació de mort
definitiva”.
Per
tancar la taula, Lourdes Fernández, psicòloga
clínica
especialitzada en dol traumàtic al Instituto
Anatómico Forense de Madrid
(2010-2014) va respondre les preguntes: “el dol és una cosa
natural
que s’elabora sense ajuda? Per a què necessitem un
psicòleg?”
gràcies a l’exposició de casos que ha
anat recollint al servei perimortem on
treballa, al qual s’adrecen els familiars dels difunts abans
de les 24 hores de
la seva mort. Tota l’exposició va justificar la
vital importància del paper dels
psicòlegs en aquest servei, i amb continuïtat,
perquè “si no, el
temps no tendeix a resoldre el problema, sinó que
l’agreuja (...) i es
cronifica”. La psicòloga va
exposar que el paper del psicòleg és fonamental
perquè pot avançar escenaris que permeten que la
família els assumeixi amb més
naturalitat.
L’última
taula rodona de la Jornada, Dol
Multicultural a la Sanitat -moderada
per Claudia Campra- va
abordar el tractament del dol en les institucions
sanitàries, hospitalàries i
ambulatòries. Tot i que no és el seu objectiu,
els hospitals es troben
sovint en la situació de comunicar la defunció
d’un pacient a la família, o
anticipar-ne la possibilitat. Van ser presents a la taula la Dra. Pilar
Orozco,
metgessa de Família del CAP Gòtic, Cristina
Bierge, psicooncòloga de l’Hospital
Duran i Reynalds, Jorge Tizón, psiquiatra, psicoanalista i
neuròleg. La Dra. Orozco va
fer un retrat del mapa sociocultural de la zona que abasta el CAP
Gòtic, on
ella treballa. Va explicar com de lluny estan els protocols i els temps
de
visita previstos de la realitat si es vol donar un bon servei, com
és el cas.
Va il·lustrar la seva ponència amb diversos casos
clínics, tant d’immigrants
econòmics com d’europeus. Cristina Bierge va
emfatitzar en com un diagnòstic
per càncer suposa un gran sotrac emocional per la persona
que el pateix i va
subratllar que moltes pèrdues comencen aleshores, en aquell
mateix moment. Ella
atén pacients fonamentalment d’aquí,
perquè el càncer continua sent una
malaltia de gent gran i els immigrants són joves.
Seguidament, El Dr. Tizón va exposar
el que ell mateix va resumir en un enunciat: remarcar la
importància que té
formar-se i seguir formant-se en els dos camps que havia treballat la
jornada:
el primer, l’atenció en els processos de dol; el
segon, en l’atenció a la
multiculturalitat -en general- i especialment, i molt més
encara, en els
processos de dol perquè, segons el doctor, encara hi ha molt
per aprendre quan
la diversitat cultural no més només conscient,
explícita, sinó també
inconscient, implícita. El resultat dels dos factors
són les múltiples
conseqüències que tenen els processos de dol:
conseqüències biològiques,
psicològiques, socials i antropològiques, que a
consulta condueixen o bé a la
integració del dol (sense intervenir, o assessorant
psicològicament) o bé a la
medicalització, però cadascuna de les 3 possibles
intervencions del
professional cal fer-la segons uns indicadors que són
específics per a cada
cultura.
 |
Va
cloure la V Jornada de
Formació en Dol: Dol, Religions i
Multiculturalitat el
vicedegà del COPC -Ricard Cayuela- que va
destacar la bona feina feta pel Grup de treball Dol i
Pèrdues, grup de treball que
satisfet amb la qualitat i l’afluència de la
jornada ja està pensant en una
continuïtat no gaire llunyana. El
vicedegà, que també va agrair
l’esforç del
equip d’ organització del COPC, va significar la
importància dels grups de
treball del col·legi, l’“autèntic cor de la
institució”.
Així mateix va evidenciar que “les
conclusions de la jornada serien en tot cas les |
pròpies i de
cadascú”,
ja que l’objectiu de la jornada havia
estat proveir dels elements per
arribar-hi. La jornada va gaudir d’una emotiva cloenda
musical amb la magnifica
interpretació de la soprano María Cano.