El
passat 10 de novembre de 2017 es va celebrar la Jornada
assistència sexual: Un repte davant les
persones amb diversitat funcional, organitzada
pel GT Psicologia
i discapacitat de la Secció de Psicologia de la
Intervenció Social a l’auditori
del Museu Marítim de Barcelona. La jornada,
dirigida als professionals, permetria conèixer i aprofundir
en els models
actuals d'assistència sexual que hi ha al nostre territori,
i es va concebre
com un espai per plantejar i resoldre dilemes a partir del debat entre
les
parts.
A
mode d’introducció, la sexualitat és un
constitutiu fonamental de les
persones, de totes. Les persones amb diversitat funcional, o
algun tipus
de discapacitat, també tenen dret a viure una sexualitat
plena i satisfactòria
malgrat moltes
d’elles no poden desenvolupar ni exercir lliurement
la seva pròpia sexualitat per múltiples factors,
i han de superar barreres que
corresponen a tabús sociofamiliars o altres barreres
resultat de la falta
d’accessibilitat i suports adequats. La figura
professional de
l’assistència sexual s’està
imposant com una resposta a aquesta realitat.
La
jornada va
progressar des d’un discurs predominantment teòric
cap a un d’aplicat. Presentada
i moderada per la col·legiada
i membre del GT Psicologia i discapacitat
Gemma Deulofeu, la taula que va obrir l’acte
versava sobre Models i
perfils
d’assistència sexual amb
les ponències d’Antonio
Centeno i Maria Clemente. Per Maria Clemente, la figura de
l’assistent sexual
està encara en construcció, i per tant, no sobra
el punt de vista de ningú que
actualment hi estigui implicat. Segons el seu punt de vista,
l’assistent
sexual, tal com va declarar, “no fa sexe, el sexe
està
fet. L’assistent només permet accedir-hi, permet,
quan cal, poder-ho demanar”.
Per Antonio Centeno, en canvi, la mirada no ha de ser simplement
desestigmatitzada i desestigmatitzant, sinó que cal ser
militant de la vida
lliure i del propi cos, i explorar-ne totes les possibilitats, sigui
com sigui
el cos de cadascú. En el desenvolupament d’aquesta
primera taula, en un debat
que va sorgir entre dos models d’intervenció, es
va posar de manifest una
mancança central en l’àmbit de
l’assistència sexual:
l’assistència sexual, encara
molt incipient a Catalunya, no ha construït un marc
teòric i, posteriorment,
legal que orienti i emmarqui la praxi dels assistents sexuals. Pel que
fa al
marc teòric, les aportacions de les posteriors meses de la
jornada començaren a
desenvolupar-lo i a entendre els diversos models
d’intervenció com a
complementaris. Els models d’intervenció han de
servir per orientar (no restringir
o dictaminar) la praxi, alhora que han de donar la llibertat
d’escollir el
model que s’ajusta millor a cada usuari, a cada necessitat i
a cada preferència.
 |
La
segona mesa, que va
començar després de la pausa i va ser moderada
per la col·legiada i membre del
GT Psicologia i discapacitat Olga Pont, abordava El rol professional
de l'assistent
sexual. Els ponents foren Rut
Raventós i
Teo Valls, que
van parlar des de la seva particular experiència fent
explícita la seva voluntat de no generalitzar. Precisament,
el que la seva
intervenció sintetitzava
és que cada cas
és cada cas i s’ha de concebre i
tractar específicament, que no es pot -ni és
positiu- categoritzar i
aplicar
regles generals. Ambdós |
coincidiren
que no els calia suport
legal o un codi
deontològic per treballar, perquè ja trobaven
suport en el col·lectiu
professional, però que cal desenvolupar
l’àmbit legal per treballar amb els mateixos
drets que els altres sectors professionals.
Va
obrir la taula Teo
Valls, que va entrar en el món de
l’assistència sexual provinent de
l’assistència personal. Per a ell, va ser
progressiu, però senzill d’entendre
que l’assistent és un pont: “si un
assistent personal és les mans d’una altra
persona per a les tasques quotidianes (escriure un mail,
menjar, vestir-se..), un assistent sexual és les mans
d’una altra persona per
practicar sexe”. Per Teo “en la part quotidiana hi
ha situacions més difícils
de resoldre que en la part sexual”, però
és necessari que no sigui la mateixa
persona qui sigui les mans en l’àmbit personal i
l’esfera sexual íntima. Segons
ell, és important que hi hagi molta més
informació sobre l’assistència sexual,
perquè si no “la desinformació genera
por en l’usuari i necessita més vincle
personal per tenir prou confiança”.
Rut
Raventós va explicar
la seva experiència com a assistent sexual en un equip
terapèutic de 3
persones, en què les altres dues són
psicòlogues. Segons va declarar “és un
problema social que ens plantegem els límits de
l’assistència sexual: són
només
problemes ètics, i l’accés a la plena
sexualitat és un dret. Les necessitats
bàsiques han d’estar cobertes en totes les
persones”. Per tant, els límits no
són un problema, i cada assistent sexual pot marcar-se els
seus. Segons va dir,
“això pot suposar que algun usuari no
sàpiga ben bé què és el que
pot fer, quin
és el paper de l’assistent”, ja que
habitualment s’hi suma molt de
desconeixement. Per tal de respondre-hi, actualment Rut
Raventós està escrivint
unes bases que “fonamentin el paper de l’assistent
sexual i dels usuaris”, que
espera que puguin ser un suport per demanar subvencions
públiques properament.
Finalment, va diferenciar entre l’assistència
sexual i un acompanyament íntim
eròtic, que pot ser una molt bona eina per a
moltíssimes persones sense cap
discapacitat física, ja que “de vegades,
és més limitant un bloqueig emocional
que una diversitat funcional”.
 |
A
continuació, la mesa de testimonis presentada pel
col·legiat
Xavier Capdevila Experiències
amb assistents sexuals va donar la paraula
a Clara Cos, al Marcos i a
Oriol
Roqueta. Clara Cos forma part d’una institució que
gestiona pisos tutelats. Va
remarcar que els assistents personals dels pisos fan moltes
intervencions
sexuals (recordar com es col·loca un preservatiu, ajudar a
trucar la parella
per quedar, aconseguir un espai íntim per trobar-se,treure
la roba o
col·locar-los en una posició concreta, etc.). De
vegades, l’equip
es trobava
amb una
disjuntiva |
entre el que volia
la persona i que el que volia el
tutor o
representant legal, també en l’esfera sexual. Com
que en aquest cas preval els
drets de les persones respecte les voluntats dels representants legals,
l’equip
va creure oportú treballar un document legal que
emparés el treball de la
institució. El text resultant és ètica
i jurídicament correcte:
1. La sexualitat és
un dret
personalíssim. Una
sentència del Tribunal Constitucional remarca que vigilar
massa una persona
perquè no pugui exercir-la vulnera la seva intimitat.
2. La OMS dona suport a aquesta
interpretació: la
sexualitat forma part de la salut; una sexualitat activa és
bona per la
salut.
3. El Codi Civil acota les funcions del
tutor. El
tutor ha de donar el que creu que necessita els seu tutoritzat,
però no pot opinar sobre les drets
personalíssims, ni pot opinar sobre el que
cada persona pot fer sobre si mateix.
La
institució, en funció d’aquest
punts, va incloure l’apartat de sexualitat en els plans de
suport, el document
que concreta què es dona a cadascun dels residents als pisos
tutelats. En
Marcos n’era un exemple, i va explicar el suport que li
donava la institució
per als seus encontres sexuals: trucar, assignació de
pressupost, acompanyament
al lloc de trobada, acompanyament per tornar a casa, etc.
L’última
intervenció de la taula va
anar a càrrec d’Oriol Roqueta, advocat, que
necessitava assistència per
practicar sexe, sol o en parella. Per ell,
l’assistència sexual és
únicament el
dret a accedir al propi cos, que en el seu cas no pot fer per si
mateix. El
dret a accedir al propi cos inclou poder experimentar què es
vol, quan i com.
Per això, poder triar la persona és fonamental.
L’assistència sexual hauria de
ser un dret per tenir una vida plena i digna, ja sigui per accedir al
propi cos
o per poder-lo compartir amb els altres.
 |
Finalment,
Eduardo Brignani,
coordinador del GT organitzador de la Jornada, va cloure-la recollint
idees i
aportacions de cadascun dels ponents. Va reflexionar sobre el poder de
la
paraula, que sempre va abans de tota experiència. La
paraula, clarifica,
destapa és reveladora i develadora. La paraula, en paraules
seves, “és
reveladora perquè posa de manifest una necessitat, un dret,
no una postura terapèutica.
Expressa quelcom tan natural com
natural és
viure”. D’altra banda, també va
reflexionar sobre la discapacitat apresa, el “tu no
pots”. Brignani
|
va
afirmar
que “quan et prohibeixen el desig, deixes de
desitjar”, i això porta a la
discapacitat. Per acabar, va agrair la seva participació a
totes les persones
que van intervenir a
portar a terme la jornada i va ressaltar la
rellevànciadel
seu paper: un a un, nom a nom.
En
definitiva, la Jornada
va satisfer totes les expectatives dels assistents, un
nombrós públic que
omplia la sala, i va ser molt ben valorada per públic,
organitzadors i ponents.
Teniu
més fotos de la jornada en aquest enllaç.