TÍTOL
LA
CONCEPTUALITZACIÓ DE LA PSICOLOGIA COACHING I LA
PRESÈNCIA DEL COACHING EN LES
UNIVERSITATS
AUTOR
¹Lugo,
O.
¹Grupo de Investigación
Organización, Persona y Cambio (FPCEE Blanquerna –
URL).
AGRAÏMENTS
²
Secció de Psicologia Coaching del COPC
²Secció de Psicologia
Coaching del COPC
RESUM
Aquest
és un treball de conceptualització de la Psicologia
Coaching, la
qual és una subdisciplina de la Psicologia, que
està experimentant un fort
creixement en aquests darrers anys, tant a nivell internacional com a
nivell
autonòmic, i amb una forta presència i
vinculació amb el COPC (Col·legi Oficial
de Psicologia de Catalunya), concretament amb la Secció
de Psicologia
Coaching.
Els elements que
demostren el seu fort
desenvolupament, serien la celebració del Congrés
Internacional de Psicologia
Coaching a Barcelona l’11 i 12 d’octubre del 2011
(Infocop Online, 2016); també
la organització del taller “Psicologia coaching de
la salut: aplicant
estratègies i tècniques
cognitiu-conductuals”, al 2013, impartit pel Dr. Stephen
Palmer, un dels màxims difusors de la Psicologia
Coaching
a nivell mundial (Col·legi Oficial de Psicologia de
Catalunya Psicologia
Coaching en el COPC,2016); a més a més, la
formalització de l’Acreditació
d’Expertesa en Psicologia Coaching dins del COPC
(Col·legi Oficial de
Psicologia de Catalunya Acreditació d'Expertesa en
Psicologia coaching, 2016), i
l’organització dels premis biennals de Psicologia
Coaching (Col·legi Oficial de
Psicologia de Catalunya Premis Psicologia Coaching, 2016).
Aquest article
mostra la conceptualització de què és
la Psicologia
Coaching
a partir del seu naixement, fent ús de les bases de dades de
les diferents
revistes de la subdisciplina, de les publicacions i bibliografies
especialitzades en l’àmbit.
El
propòsit del present article es exposar aquesta
nova metodologia científica i així poder
col·laborar en el seu estudi i
reconeixement, promovent futures investigacions.
PARAULES
CLAU: Psicologia
Coaching,
conceptualització teòrica, subdisciplina de la Psicologia.
CONTACTE
Oriol Lugo Real
oriollr1@blanquerna.url.edu
FPCEE Blanquerna – URL
C/ del Císter, 34, (Barcelona, 08022)
EL
NAIXEMENT DE LA PSICOLOGIA COACHING
En la
dècada del 2000 al 2010 la
industria del Coaching ha crescut
ràpidament i ha aparegut en una gran número de
països amb estudiosos i
practicants que demanen una professió del Coaching
amb la seva pròpia identitat, amb els límits
clars i un únic cos de coneixement
(Hamlin, Ellinger & Beattie, 2008). La falta
d’investigació i de criteris
científics dificulta la seva professionalització
(Benneth, 2006).
Tot i que el Coaching pot aplicar-se a diferents
àmbits, com l’esfera personal,
o en els esports, el fet de tenir una bona acceptació en el
camp de les
empreses i organitzacions ha estat un dels factors que ha generat a la
vegada
l’expansió de la seva indústria i que
tanmateix remarqués la falta de recerca
científica que el legitimés.
Dins dels
objectius del Coaching i una de les
seves raons
d’existència actualment en la societat,
és la d’oferir un servei que permeti
millorar el rendiment de les persones (Villa i Caperán,
2010). Un procés de Coaching
en el qual no s’aporta una
millora substancial al coachee,
està
faltant a la seva validesa i fiabilitat metodològica.
És per aquesta raó que
sorgeix la necessitat d’un reconeixement oficial de les
institucions públiques.
Tot i això, existeixen un gran número
d’entitats privades que s’erigeixen com a
certificadores de qualitat del Coaching
i que ofereixen cursos o llicències de dubtosa oficialitat
(Villa i Caperán,
2010). Per aquest motiu es pretén donar rigorositat a la
formació en Coaching com
a disciplina científica i
es comença a introduir en cursos, màsters, o
postgraus vinculats o inscrits a
les facultats de Psicologia de les universitats espanyoles.
A
continuació, es presenta una
recopilació de les principals titulacions vinculades amb el Coaching tant pel que fa a les
universitats o escoles de negocis a nivell mundial i a Espanya.
Entenent que hi
ha molts països que poden disposar de facultats o escoles de
negocis on es
cursin estudis vinculats amb el Coaching
s’han seleccionat les que tenen un major impacte en la
comunitat del Coaching i de la Psicologia Coaching.
Taula
1
Les universitats
o escoles de negocis internacionals
on es cursen estudis de Coaching
Tipus de centre
|
Nom de
l’institució
|
Nom de la
formació
|
Universitat
|
“The
University of Sydney”, (2016)
|
Master of
Science in Coaching Psychology
|
Universitat
|
“Institute
of Continuing Education”, (2016)
|
Coaching and
Leadership courses
|
Universitat
|
“Centre for Human
Relations and Community Studies”,
(2016)
|
The Professional
and Personal Coach Certification
|
Universitat
|
“Institute
for Transformational
Leadership”, (2016)
|
Programa de
Leadership Coaching
|
Universitat
|
“BBW-Hochschule
University of Applied Science”, (2016)
|
Programa de
Màster Coaching, Leadership, and Change Management
|
Escola de Negocis
|
“Hautes
Etudes Commerciales”, (2016)
|
Màster
Executiu de Consulting and Coaching for Change
|
Universitat
|
“Università
Degli Studi Roma Tre”, (2016)
|
Màster
de Coaching and Complexity Management
|
Escola de Negocis
|
“Graduate
School of Business”, (2016)
|
Programes de
Coaching
|
Resum
de les
principals
formacions oficials de Coaching a nivell internacional segons si es
tracta
d’Universitats (6) o Escoles de Negocis (2).
Elaboració
pròpia.
Taula
2
Les universitats
o escoles de negocis a
nivell d’Espanya on es cursen estudis de Coaching
Tipus de centre
|
Nom de
l’institució
|
Nom de la
formació
|
Universitat
|
Blanquerna
Universitat Ramon Llull, (2016)
|
Títol
d’Expert Universitari en Psicologia Coaching
|
Escola de Negocis
|
Barcelona School
of Management, (2016)
|
Postgrado
en Coaching Ejecutivo y Personal
|
Universitat
|
IL3 Instituto de
Formació Continua,. (2016)
|
Máster
en Inteligencia Emocional y Coaching en el Entorno Laboral
|
Universitat
|
Universitat
Autònoma de Barcelona, (2016)
|
Máster
en Coaching Sistémico
|
Universitat
|
Universitat
Internacional de Catalunya, (2016)
|
Posgrado
Executive Coaching: Liderazgo Estratégico Empresarial
|
Universitat
|
Universitat
Oberta de Catalunya, (2016)
|
Máster
de Empleo y mercado de trabajo: intervención y coaching en
el ámbito laboral
|
Universitat
|
Universitat
Rovira i Virgili, (2016)
|
Diploma de
Especialización en Coaching
|
Universitat
|
Universitat Abat
Oliva CEU, (2016)
|
Postgrado en
Psicología y Coaching en el deporte
|
Escola de Negocis
|
Euncet Business
School, (2016)
|
Máster
Internacional en Coaching & Business
|
Escola de Negocis
|
EADA Business
School, (2016)
|
Máster
Internacional en Liderazgo y Coaching Organizativo
|
Escola de Negocis
|
EAE Business
School, (2016)
|
Máster
en Desarrollo Directivo, Inteligencia emocional y Coaching
|
Universitat
|
Universidad
Autónoma de Madrid, (2016)
|
Máster
en Coaching Profesional
|
Universitat
|
Universidad
Nacional de Educación a Distancia, (2016)
|
Máster
y Experto Universitario en Psicología del Coaching
|
Universitat
|
Universidad
Complutense de Madrid, (2016)
|
Programa
Superior de Coaching Psychology
|
Universitat
|
Centro de
Enseñanza Superior Cardenal Cisneros (2018)
|
Experto
Universitario en Psicología y Coaching
|
Resum de les
principals
formacions oficials de Coaching a Espanya segons si es tracta
d’Universitats (11)
o Escoles de Negocis (4).
Elaboració
pròpia.
Un altre aspecte
important és que
la metodologia del Coaching ha
estat
impulsada per professionals de camps no inscrits dins de la Psicologia,
per exemple
a Espanya segons Bacás i Salinas (2012) un 22% dels coaches
disposaven d’una
titulació acadèmica de Ciències,
Enginyeries, Medicina i similars, i un 38%
disposava d’altres estudis universitaris. A més a
més, les principals
associacions i organitzacions de coaches estan
obertes a acceptar, acreditar i a certificar a professionals de tota
mena de
camps o professions, generant un creixement poc regularitzat tant pel
que fa al
valor científic dels processos com de les capacitats i
competències dels seus
practicants, si ho comparem amb les formacions de
l’àmbit de la Psicologia.
Els
professionals de la Psicologia han estat
absents en aquest procés d’aportació de
valor científic i de regularització del
Coaching, per exemple, la primera Unitat de Psicologia
Coaching en una
universitat,
es va establir l’any 2000 a
Sydney, oferint el primer postgrau en Psicologia
Coaching (Palmer i Whybrow, 2008). A nivell europeu, l’establiment
de l’Unitat de Psicologia Coaching a la City
University de Londres es
va produir l’any 2005. Si ho comparem amb la
fundació de la principal
associació de Coaching a
nivell
mundial, la “International Coach Federation” (ICF),
aquesta es va establir
l’any 1995 (ICF International Coach Federation History, 2015)
fent-se així
palesa la diferència del temps en la
regularització del sector del Coaching
i destacant un avantatge clar
de les institucions amb una falta de base o fonaments
científics propis de la
Psicologia.
En
l’actualitat els psicòlegs
cada vegada més estan aportant coneixements i
s’estan implicant en la
regularització del Coaching.
Els
psicòlegs tenen molt que oferir a la comunitat internacional
de professionals
del Coaching (Grant i Cavanagh,
2007). Algunes de les principals aportacions serien: un model de
pràctica
científica, entrenament dels professionals en la
pràctica de la ciència
comportamental, en l’ètica del servei als clients,
una tradició de recerca
bàsica i aplicada com a fonament per la pràctica
(desenvolupament d’una base
sòlida de recerca i amb experts que efectuïn
revisions a llarg termini) i la
base de coneixement teòric i pràctic
construït per més d’un segle (els
psicòlegs disposen d’un coneixement expert en
l’assistència als clients a
l’hora de treballar aspectes que requereixen un
desenvolupament cognitiu o
emocional; o en la comprensió de les dinàmiques
grupals). Grant i Cavanagh
(2007) remarquen que el desenvolupament d’una
qualificació de professional
especialista en la Coaching Psychology, amb un model similar a les
qualificacions que existeixen a nivell de la Psicologia
clínica,
organitzacional o forense, permetrà l’establiment
clar i reconegut d’un nou
nínxol per a la Coaching Psychology, tant pel que fa als
psicòlegs com pels clients.
CONCEPTUALITZACIÓ
TEÒRICA DE LA PSICOLOGIA
COACHING
Amb l’establiment
de la “Coaching Psychology Unit”
(Unitat de Psicologia Coaching) a
Sydney l’any 2000 per part d’Anthony Grant,
s’inicia el procés de creació de la
línia de treball de la “Psicologia
Coaching” (Grant i
Cavanagh, 2007), i les bases psicològiques del Coaching
es posen en estudi i es formalitza l’acreditació
de psicòleg coach. La “Coaching
Psychology” pot ser definida
(Grant, 2006; Grant i Cavanagh, 2011) com una branca de la Psicologia
que s’ocupa
de l’aplicació sistemàtica de la
ciència comportamental per a la millora de
l’experiència viral, el rendiment laboral i el
benestar dels individus, grups i
organitzacions. Es centra en facilitar la consecució dels
objectius, en
millorar el creixement i el desenvolupament personal i professional
dels
clients en la seva vida personal i en l’àmbit del
treball. No es dirigeix a
tractar directament casos clínicament significatius de
malalties mentals o
nivells anormals de malestar.
La “Coaching Psychology” gaudeix
d’una creixent acceptació i implantació
a nivell internacional, si be els referents bàsics en el seu
desenvolupament es
troba a Gran Bretanya i a Austràlia. En aquests
països és on van sorgir els
primers grups de treball sobre el tema: el “Special Group in
Coaching
Psychology” (SGCP), de la “British Psychological
Society” (The British
Psychological Society Special Group in Coaching Psychology, 2016) o el
“Interest Group in Coaching Psychology” (IGCP) de
la “Australian Psychological
Society” (Australian Psychological Society Coaching
Psychology, 2016). La
creació de diferents revistes científiques
especialitzades, com “The Coaching
Psychologist” de la “The British Psychological
Society” (The British
Psychological Society The Coaching Psychologist, 2016) i la la revista
internacional “International Coaching Psychology Review (The
British
Psychological Society International Coaching Psychology Review, 2016),
demostren el desenvolupament i validació a nivell mundial, a
més a més, de la
seva consolidació com a subdisciplina amb requisits i bases
científiques.
Però
més enllà de les
publicacions, potser una de les fites principals en la
consolidació de la
Coaching Psychology
va ser la constitució d’una societat
internacional. Aquesta societat reb el nom
de la “International Society for Coaching Psychology
(International Society for
Coaching Psychology History, 2016).
Aquesta mateixa
organització de
referència, la “International Society for
Coaching Psychology” (2012)
defineix la Psicologia
Coaching com un procés per
a millorar el benestar i el rendiment
en la vida personal i en els àmbits del treball, sostingut
per models de Coaching
basats en teories i enfocaments psicològics.
L’element principal en aquesta
nova perspectiva consisteix en tenir presents totes les bases
teòriques i
pràctiques de la
Psicologia. Així mateix, aquesta
organització vetlla per a la
bona pràctica i per a la investigació i
fonamentació científica, elements
bàsics i primordials per a la constitució
d’una disciplina. Amb aquesta definició
s’estableixen unes línies a nivell mundial per tal
de poder guiar els diferents
professionals en les seves respectives societats de Psicologia
Coaching.
L’APS
Interest Group for Coaching Psychology (IGCP), defineix la Coaching
Psychology com “l'aplicació
sistemàtica de la ciència del comportament, que
es centra en la millora de l'experiència de la vida, el
rendiment laboral i el
benestar de les persones, grups i organitzacions sense problemes de
salut
mental clínicament significatius o nivells anormals de
malestar " (APS
Australian Psychological Society Coaching Psychology: how did we get
here and
where are we going?, 2016). La
Psicologia Coaching contempla un rang ampli de
marcs teòrics, incloent la
Psicologia Psicodinàmica, la
Psicologia Sistèmica,
la
Psicologia Cognitiva i Conductual, la Psicologia
orientada a
les solucions i la Psicologia Positiva en
el seu treball.
El grup especial
de Psicòlegs Coaches,
els quals formen part de la
Societat Britànica de Psicologia,
defineixen la Psicologia Coaching
com: “La Psicologia Coaching
serveix per a facilitar el benestar i el
rendiment en els àmbits de la vida i del treball de les
persones, sostinguts
per models del Coaching, basats en els aprenentatges establerts
d’adults i de
nens, o en enfocaments psicològics” (Bristish
Psychological Society Special
Group in Coaching Psychologists, 2016).
Una altra
visió pel que fa autors
de referència, la trobaríem en el treball de
Palmer i Whybrow (2008), que
remarquen que la diferència clau entre la Psicologia
Coaching
i el Coaching es basa precisament en que
la
Psicologia Coaching
estudia i entén els principis psicològics
relacionats amb el rendiment i el
funcionament en els que es basa el mateix Coaching.
Aquestes
conceptualitzacions ens permeten poder
donar a conèixer la Psicologia Coaching i el seu
treball, sent una metodologia en plena expansió.
CONCLUSIONS
La Psicologia
Coaching és
una
subdisciplina de la Psicologia que neix per
la demanda d’un control i un
desenvolupament científic de la metodologia del Coaching. La Psicologia Coaching
està permetent
que es puguin dur a terme estudis fiables i vàlids per tal
de promoure una
pràctica d’una metodologia rigorosa i
professional. Els psicòlegs coaches
estan cada vegada tenint més cabuda dins del Coaching,
a través d’aquesta
subdisciplina, la Psicologia Coaching, ja que permet poder desenvolupar una
bona praxi tenint en compte uns marcs científics i laborals.
A més a més, la Psicologia Coaching
s’està
organitzant i difonent a nivell internacional i en
l’àmbit nacional. El COPC ha
promogut la seva difusió permetent la creació
d’una secció específica, la Secció
de Psicologia
Coaching, així com la col·laboració en
l’organització de congressos i de
tallers. El comprendre les fonamentacions teòriques
d’aquesta metodologia
aporta un coneixement que ajuda a establir unes bases per a futurs
estudis.
D’aquesta manera el propòsit d’aquest
article es poder incentivar a altres psicòlegs
coaches a investigar en
aquesta línia de treball.
BIBLIOGRAFIA
APS Australian
Psychological Society,. (2016). Coaching psychology: how did
we get here and
where are we going?. Recuperat el 19 d’agost de
2016, de:
https://www.psychology.org.au/publications/inpsych/coaching/#s1
Bacás,
J. &
Salinas, J. (2012). Encuesta de Mercado
de Coaching Ejecutivo en España 2012 [diapositivas
de Power Point].
Recuperat de:
http://aecopmadrid.com//wp-content/uploads/2012/10/EMCE12-Espanol_Protegido.pdf
Barcelona School
of Management,. (2016). Postgrado en Coaching
Ejecutivo y Personal.
Recuperat el 3 de febrer de
2016, de
http://www.barcelonaschoolofmanagement.upf.edu/programa-de-postgrado-de-coaching-ejecutivo-y-personal
BBW-Hochschule,.
(2016). Coaching, Leadership, and Change
Management. Recuperat el 7 de febrer de 2016, de
http://www.bbw-hochschule.de/masterprogram-coaching-leadership-changemanagement.html
Benneth, J.L.
(2006). An agenda for coaching-related research: A challenge for
researchers. Consulting Psychology Journal:
Practice and
Research, 58(4), 240-249. doi: 10.1036/10659293.58.4.240
Blanquerna
Universitat Ramon Llull,. (2016). Títol
d’Expert Universitari en Psicologia Coaching.
Recuperat el 3 de febrer de
2016, Ejecutivo AECOP.
Congreso llevado a cabo en Madrid,
España.
Center
for Human Relations and Community Studies, (2016). Center
for Human Relations and Community Studies, CHRCS. Recuperat el 14
de gener de 2016, de
https://www.concordia.ca/artsci/chrcs/programs/ppcc.html
Centro
de Enseñanza Superior Cardenal Cisneros, (2018). Psicólogo experto en Coaching.
Recuperat l’11 de gener de 2018, de: http://www.universidadcisneros.es/otros-estudios/psicologo-experto-en-coaching/
Col·legi
Oficial
de Psicologia de Catalunya,. (2016). Acreditació
d'Expertesa en psicologia coaching. Recuperat el 24 de
novembre de 2016,
de:
http://www.copc.org/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=09c4c150-e417-41c1-93d7-25658a4973a6&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial
de Psicologia de Catalunya, (2016). Guía para la buena
pràctica en Coaching, en
el marco de la Coaching Psychology.
Recuperat el 24 de novembre de 2016, de:
http://www.copc.org/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=40ab8414-7686-42dc-a42c-ad4a0863c85f&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial
de Psicologia de Catalunya,. (2016). PREMIS PSICOLOGIA COACHING
2015-2016. Recuperat el 24 de
novembre de 2016,
de:
http://www.copc.org/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=6cbb3108-61f3-469a-8eac-9f89db6317af&Idioma=ca-ES
Col·legi
Oficial
de Psicologia de Catalunya,. (2016). PSICOLOGIA
COACHING EN EL COPC. Recuperat el 24 de novembre de 2016, de: http://copc.cat/Paginas/Ficha.aspx?IdMenu=454e83cf-9b83-4d8a-8637-50d589997f87&Idioma=ca-ES
EADA Business
School Barcelona,. (2016). Master
Internacional en Liderazgo y Coaching Organizativo. Recuperat
el 7 de
febrer de 2016, de
http://www.eada.edu/es/programas/masters/masters-ejecutivos/master-liderazgo-coaching-organizativo-internacional-milco
EAE Business
School,. (2016). Master en Desarrollo
Directivo, Inteligencia emocional y Coaching. Recuperat el 7
de febrer de
2016, de
https://www.eae.es/part-time/direccion-general/master-en-desarrollo-directivo-inteligencia-emocional-y-coaching
Euncet Business
School,. (2016). Màster
Internacional en
Coaching & Business. Recuperat el 7 de febrer, de
http://www.euncet.es/master-coaching-business/
Fundación
URV
Universitat Rovira i Virgili., (2016). Diploma
de Especialización en Coaching. Recuperat el 7 de
febrer de 2016, de
http://www.fundacio.urv.cat/diploma_de_especializacion_en_coaching/of_es/CAS/ECOEP-A1-2015-3
Grant, A.M.
(2006). A personal perspective on
professional coaching and the development of coaching psychology. International Coaching Psychology Review,
1(1), 12-22.
Grant, A.M.,
& Cavanagh, M.J. (2007). Coaching
psychology: How did we get here and where are we going? InPsych:
The Bulletin of the Australian Psychological Society Ltd, 28(3),
6-9.
Grant, A. M.
(2008). Coaching in Australia: a view from
the ivory tower.Coaching: An
International Journal of Theory, Research and Practice, 1(1),
93-98.
Grant, A. M.,
& Cavanagh, M. J. (2011). Coaching and
positive psychology. Designing positive
psychology: Taking stock and moving forward, 293-309.
Hamlin, R.G.,
Ellinger, A.D, & Beatti, R.S. (2008). The emergent
“coaching industry”: A
wake-up call for HRD professionals. Human
Resource International 11 (3): 287-305.
HEC Paris,.
(2016). Consulting and Coaching for
Change. Recuperat el 7 de febrer de 2016, de
http://www.exed.hec.edu/executive-masters/program/consulting-and-coaching-for-change
IL3 Instituto de
Formación Continua, (2016). Máster
en
Inteligencia Emocional y Coaching en el Entorno Laboral. Recuperat el 3 de febrer de 2016, de
http://www.il3.ub.edu/es/master/master-inteligencia-emocional-coaching-entorno-laboral.html
Infocop Online,
(2016). 1º CONGRESO INTERNACIONAL DE
COACHING PSYCHOLOGY SPAIN- 11 Y 12 DE OCTUBRE EN BARCELONA.
Recuperat el 24
de novembre de 2016, de: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=3654
Institute for
Transformational Leadership,. (2016). Institute
for Transformational Leadership,
Leadership Coaching. Obtingut el 14 de gener de 2016 de
http://scs.georgetown.edu/programs/388/leadership-coaching/
Institute of
Continuing Education,. (2016). Coaching and
Leadership at ICE. Obtingut
el 14 de gener de 2016 de
https://www.ice.cam.ac.uk/coaching-and-leadership
International
Coach Federation,. (2015). History.
Recuperat el 24 d’octubre de 2015, de
http://www.coachfederation.org/about/landing.cfm?ItemNumber=741&navItemNumber=615
International
Society for Coaching Psychology, (2012). Frequently
Asked Questions. Obtingut
el 15
d’octubre de 2015 de http://www.isfcp.net/faqs.htm
International
Society
for Coaching Psychology, (2016). History. Obtingut
el 18 d’agost de 2016
de http://www.isfcp.net/history.htm
Palmer, S.
& Whybrow, A. (2008). Handbook of
Coaching Psychology: A guide for practitioners. Hove:
Routledge.
The British
Psychological Society, (2016). Special
Group in Coaching Psychology. Recuperat el 9 de febrer de
2016, de
http://www.bps.org.uk/networks-and-communities/member-microsite/special-group-coaching-psychology
The British
Psychological Society, (2016). The
Coaching Psychologist. Recuperat el 9 de febrer de 2016, de
http://shop.bps.org.uk/publications/publication-by-series/the-coaching-psychologist.html
The British
Psychological Society, (2016). International
Coaching Psychology Review. Recuperat el 18 d’agost
de 2016, de
http://www.bps.org.uk/publications/member-network-publications/member-publications/international-coaching-psychology-review
The University
of Sydney,. (2016). Master of Science in
Coaching Psychology. Recuperat el 7 de febrer de 2016, de
http://sydney.edu.au/courses/master-of-science-in-coaching-psychology
UAM, (2016). Màster en Coaching Profesional.
Recuperat el 7 de febrer de 2016, de
http://www.uam.es/ss/Satellite/es/1242654675830/1242686675916/estudiopropio/estudioPropio/Master_en_Coaching_Profesional.htm
UIC Barcelona,.
(2016) Postgrado Executive Coaching:
Liderazgo Estratégico Empresarial. Recuperat el 7
de febrer de 2016, de
http://www.uic.es/es/estudis-uic/humanidades/master-coaching
UOC Universitat
Oberta de Catalunya,. (2016). Empleo y
mercado de trabajo: intervención y coaching en el
ámbito laboral. Recuperat
el 7 de febrer de 2016, de
http://estudios.uoc.edu/es/masters-universitarios/mercado-empleo-trabajo-intervencion-coaching/presentacion
UNED, (2016). Psicología del Coaching.
Recuperat el 7
de febrer de 2016, de
http://www2.uned.es/masterenpsicologiadel/coaching/nw/nc.htm
Universidad
Complutense Madrid,. (2016). Programa
Superior de Coaching Psychology. Recuperat el 7
de febrer de 2016, de https://www.ucm.es/coachingpsychology
Università
Delgli Studi ROMA TRE, (2016). Coaching
and Complexity Management. Recuperat el 7 de febrer de 2016,
de
http://www.uniroma3.it/schedaPostLauream13.php?pl=292&facolta=112
Universitat Abat
Oliva CEU,. (2016). Postgrado en
Psicología y Coaching en el deporte. Recuperat el
7 de febrer de 2016, de
http://www.uaoceu.es/es/estudios/cursos-de-especializacion/postgrado-psicologia-coaching-deporte/presentacion
Universitat
Autònoma de Barcelona, (2016). Máster
en
Coaching Sistémico. Recuperat
el 7 de febrer de
2016, de
http://www.uab.cat/web/postgrado/master-en-coaching-sistemico/informacion-general-1206597472083.html/param1-2800_es/param2-2010/
University of
Cape Town Graduate School of Business, (2016). Centre
for Coaching. Recuperat el 7 de febrer de 2016, de
http://www.gsb.uct.ac.za/S.asp?p=340
Villa, J.P.,
& Caperán, J.A. (2010). Manual
de
Coaching. Cómo mejorar el rendimiento de las personas.
Barcelona: Profit
Editorial.