Conferència:
Projecte "Escolta’m", un
model de tutoria
personalitzada
El
5 d’abril, el Grup de Treball de Psicoanàlisi amb
Nens va organitzar la
conferència: Projecte Escolta’m,
una tutoria personalitzada, a càrrec de
Antoni Giner
Tarrida,
Doctor en Pedagogia i llicenciat en
Psicologia, coordinador del projecte Escolta’m,
i de Marissa
Gil Juan, psicòloga i
psicopedagoga, coordinadora del projecte Escolta’m
a Terrassa.
 |
Antoni
Giner Tarrida
va parlar de com va néixer el projecte i la seva
fonamentació teòrica. Va començar
una prova pilot el curs
2005-6 en dues
escoles, una de Rubí i l’altra de Ciutat Badia,
gràcies a la iniciativa de la
psicopedagoga Carme Saumell.
Cada any s’han
sumat centres al projecte, i actualment hi participen més de
90 escoles i
instituts, 41 al Vallès. El projecte afavoreix la
comunicació entre els alumnes
i el seu tutor, mitjançant l’assignació
d’un espai setmanal en el seu horari setmanal
amb un grup petit d’alumnes a fi
d’escoltar les
seves inquietuds, idees,
dificultats, |
expectatives, projectes,
interessos. Aquestes trobades
faciliten
que els docents coneguin millor els seus alumnes i això
comporta un canvi en la
seva mirada vers ells: els veuen amb uns altres ulls. La
relació més
personalitzada permet que pugui conèixer-los millor i que
s’estableixi un
lligam. L’alumne sent que se’l té en
compte en les seves inquietuds i
interessos, i això el motiva en les tasques escolars. El
vincle incrementa la
confiança en ells mateixos, en les seves capacitats, la qual
cosa els capacita
per ser més responsables i autònoms.
Marissa
Gil
va desenvolupar la part més pràctica. El projecte
Escolta’m
necessita la col·laboració
de tota l’escola. Cal un compromís
del centre perquè comportarà canvis en
l’organització per destinar una aula i
el temps per les trobades, però també el un
compromís que els tutors
segueixin un programa de formació i seguiment de la tasca.
És important que el
lloc de trobada a l’escola sigui un lloc agradable, tranquil,
que afavoreixi la
comunicació i l’expressió. A banda,
Marissa Gil fa un seguiment amb els tutors,
unes trobades on posen en comú dubtes, preguntes,
dificultats en la tasca amb
els alumnes. Per últim, l’experiència
l’avaluen els participants: alumnes,
tutors i l’escola, que en conjunt han conclòs uns
resultats molt evidents i
visibles, tant en la millora de la convivència a
l’aula i en l'àmbit escolar
com en el rendiment dels aprenentatges.
La
conferència es va seguir amb molt interès a la
Sala d’Actes del COPC, però també
des de les delegacions gràcies a
l’emissió per streaming.
La conclusió de la conferència va ser compartida:
el
projecte Escolta’m
és una molt bona
eina educativa en pro del desenvolupament integral dels nostres
escolars.
Mercè
Collell
Psicòloga
GT
Psicoanàlisi amb nens