La
Dra. Noemí Pereda, directora del Grup de Recerca en
Victimització Infantil i Adolescent (GReVIA) compareix al
Senat per argumentar la
necessitat d'elaboració d'una llei per a
l'eradicació de la violència contra la
infància i adolescència
El
passat dia 12
d'abril de 2018, la Dra. Noemí Pereda, directora
del Grup de Recerca en
Victimització Infantil i Adolescent (GReVIA) de la
Universitat de
Barcelona, va comparèixer davant la Comisión de
Derechos de la Familia, la
Infancia y la Adolescencia del Senado, per parlar dels processos de
victimització infantil i juvenil com a
conseqüència del maltractament
i l’abús sexual i la necessitat
d'elaboració d'una llei orgànica per a
l'eradicació de la violència contra la
infància.
 |
En
aquesta compareixença
es van presentar els resultats dels últims treballs
publicats a Espanya
respecte a formes múltiples de violència, en els
quals s'ha entrevistat nens i
nenes directament sobre les seves experiències amb una
mateixa metodologia,
utilitzada també a d’altres països
europeus. Aquests estudis, duts a terme a
Catalunya, sota la direcció de la Dra. Noemí
Pereda (2014, 2015), a
la
Comunitat Valenciana,
sota la direcció de la
Dra. M.
Ángeles Cerezo
(2014), i al
País Basc,
sota la direc- |
ció del
Dr.
Joaquin De
Paúl (2017), mostren una
realitat invisibilitzada i amagada sota el vel de la
tolerància social.
Preguntant
a 1.107
adolescents d'entre 12 i 17 anys en centres d'educació
secundària de Catalunya,
109 de València i 608 de Sant Sebastià,
s’obté que un 88,3% dels nens i nenes
afirma haver estat víctima d'alguna forma de
violència.
Aquests
percentatges
oscil·len entre un 70,1% de nens i nenes que diu haver estat
víctima de
delictes comuns, com furts, robatoris i vandalisme; un 62,3% que
reporta haver
estat exposat a altes dosis de violència familiar i
comunitària; un 59,2% diu
haver estat víctima d'assetjament escolar
o bullying i violència en
les relacions de festeig; un 35,2% parla de maltractaments
físics i emocionals,
o conductes negligents per part dels seus pares o cuidadors principals;
un
26,3% diu haver sofert victimització electrònica,
com
el ciberbullying o l'online grooming; i, finalment, un 13,6% reporta
abusos i agressions sexuals, per part de coneguts i desconeguts.
Si
bé els resultats
d’aquests estudis poden semblar alarmants, val a dir que no
totes aquestes
experiències configuren casos greus de violència,
però sí ens han d’alertar de
l’elevat nivell de victimització que experimenten
els nostres infants i joves i
davant el qual és necessari intervenir. Cal tenir en compte
que experiències de
violència aparentment lleus, quan s’acumulen en la
vida de l’infant, poden
desbordar els seus recursos d’afrontament i generar
múltiples problemes
psicològics.
Perquè
la violència
contra la infància danya al nen en tres àrees
fonamentals per a un correcte
desenvolupament, perquè pugui arribar a ser aquest adult,
ciutadà integrat i
responsable, que necessitem per a l'evolució del nostre
país:
1.
danya
la confiança en un
mateix, la qual cosa suposa una baixa autoestima,
un autoconcepte negatiu,
no creure's valuós ni mereixedor d'afecte.
2.
danya
la confiança en els
altres, amb les dificultats que implica per a un bon establiment de
relacions
socials i afectives, per a la construcció d'una xarxa de
suport, per al tracte
que es dispensarà als altres, a la pròpia
família i als futurs fills.
3.
i
danya la confiança en el
futur o desesperança, atès que no hi ha fe en una
vida millor, no hi ha creença
de canvi o esperança.
Com
a passos a seguir
que ens portarien a una millor gestió del problema de la
violència contra la
infància i donarien lloc a solucions davant aquest, la Dra.
Noemí Pereda va
proposar els següents:
1.
Respecte als
mateixos nens, nenes i adolescents,
és
necessari que des de l'escola es treballin els seus drets, com s'insta
en la
Convenció Internacional dels Drets del Nen, ratificada per
Espanya fa més de 25
anys.
També
s’ha de
potenciar el desenvolupament de programes de prevenció per a
formes
específiques de violència, no només
el bullying o
la violència en l'àmbit de la parella,
sinó també formes sobre les quals
existeix molta menys sensibilització com l'abús
sexual.
Alhora,
les
associacions i serveis d'ajuda a víctimes menors d'edat han
de ser de fàcil
accés per als nens i nenes i donar-se a conèixer
en el seu entorn, perquè
sàpiguen a qui recórrer si en algun moment
són víctimes i la violència no resti
en la intimitat del nucli familiar.
2.
Per a les famílies
són molt importants els
programes de parentalitat, que promoguin l'ús del
reforç positiu quan el nen
o nena tingui una conducta adequada i s'eviti el reforç
negatiu com a resposta
a una conducta que no volem que es repeteixi i, especialment,
l'ús del càstig
corporal.
També
és clau
l'aplicació de programes d'intervenció basats en
l'evidència per a famílies amb
alt risc de maltractament des dels serveis socials, que eviten que la
violència
es produeixi i tots els problemes que comporta.
Però
si realment
volem ser efectius, aquests programes no haurien de començar
a aplicar-se en el
moment en què la família es troba en risc,
sinó durant l'embaràs, intervenint
el més primerencament possible i amb l'èxit que
demostren els múltiples
treballs internacionals que s'han publicat sobre l'efectivitat
d'aquests
programes.
Si
intervenim en el
vincle entre mare i fill, estarem oferint una protecció a
aquest nen o nena que
perdurarà tota la vida i que evitarà que sigui
tutelat pel sistema de
protecció, amb les despeses que això genera.
3.
Respecte als professionals,
és fonamental que la
universitat assumeixi la responsabilitat que té en aquest
problema i ofereixi
una formació especialitzada en la prevenció i el
tractament de les víctimes de
la violència en la infància en aquells estudis
més vinculats amb aquest tema
com són magisteri, psicologia, medicina o dret, entre
d’altres, que revertirà
en professionals més experts i efectius.
Al
seu torn, els
professionals han de formar-se de forma contínua,
atès que el tema de la
violència contra la infància avança
cada poc temps i estar al dia és clau per a
una bona intervenció amb els nens i nenes.
Una
major coordinació
entre ells també seria de gran ajuda per evitar la
victimització secundària que
molts nens i nenes víctimes de maltractaments sofreixen en
entrar en un sistema
que no els creu, que no està preparat per atendre'ls i que
no té
ni protocol·litzades les
competències específiques de cada
professional.
Un
punt molt
important és que se segueixi investigant i publicant sobre
aquest tema al
nostre país, per part d'equips sòlids i
especialitzats en la perspectiva de la
denominada victimologia del
desenvolupament. Per a això, comptar
amb recursos que no provinguin únicament de fundacions
privades sinó del Govern
és fonamental i suposaria un gran avanç social.
4.
Finalment, també
hem de realitzar canvis com a societat
i, per a això, cal impulsar campanyes de
sensibilització sobre la violència
contra la infància, que mostrin la seva extensió
i els seus greus efectes al
llarg de la vida, de la mateixa manera que s'ha fet amb la
violència de
gènere.
Però
també cal
lluitar contra aquells que mostrin una visió acceptable
d'aquesta violència i
que dibuixin una imatge dels nens i nenes com a petits adults
manipuladors, sexualitzats, difícils, desafiadors,
atès que totes aquestes
creences són absolutament
falses, acientífiques i perpetuen la
violència al nostre país.
Tot
l'exposat dóna
suport a la creació d'una Llei
Integral
Contra la Violència envers la Infància,
perquè d'una vegada per sempre:
1.
deixem
de ser còmplices
del silenci i el secret que acompanyen a aquest tipus de situacions
2.
deixem
de ser tolerants
amb la cultura de la violència en la qual vivim immersos
generació rere
generació
3.
deixem
de tractar als
nens, nenes i adolescents com a ciutadans de segona categoria, sense
drets.
Hem
de situar la
violència contra la infància al centre del debat
públic, fora de l'àmbit
privat.
Ja n'hi ha prou de cops, d'amenaces i d'insults.
Siguem
conscients que
el futur del nostre país ve marcat per com tractem avui als
nostres nens i
nenes.